اگر با تاریخ معاصر هنر آشنایی داشته باشید می‌دانید که نقاشی‌های خیابانی به عنوان یکی از سبک‌های جدید هنر در دهه‌های اخیر نقش مهمی در توسعه هنر مدرن و پست مدرن داشته است. اما با شروع عصر دیجیتال و توسعه هوش مصنوعی این هنر هم در حال تغییر شکل است و به نظر می‌رسد به زودی تصاویر سه بعدی مخفی با کمک واقعیت افزوده محیط زندگی ما را فرا خواهند گرفت. این تصاویر سه بعدی مخفی هستند و با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند اما خالقان آن‌ها و کسانی که تجهیزات مربوطه را در اختیار دارند می‌توانند از این هنر جدید عصر دیجیتال لذت ببرند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به معرفی اپلیکیشن آرتوپیا و نقش آن در خلق تصاویر سه بعدی مخفی به کمک واقعیت افزوده خواهیم پرداخت.

آرتوپیا، ابداعی جدید برای نقاشی دیجیتال خیابانی

با ابداعات جدید دانشمندان به زودی مکان‌های عمومی محلی برای هنرنمایی هنرمندان عصر دیجیتال خواهند بود. اما این بار دیگر از رنگ و اسپری و کثیفی محیط و دیوارها خبری نیست و هیچ رنگی نیز نخواهد توانست هنر دست این هنرمندان را از بین ببرد و پاک کند. اکنون تکنولوژی واقعیت افزوده به کمک هنرمندان آمده است تا با افزودن تصاویر سه بعدی مخفی به محیط، آن را به دلخواه خود تغییر دهند. اما این آثار هنری تنها از طریق لنز دوربین گوشی‌های هوشمندی که به تکنولوژی AR (واقعیت افزوده) مجهز هستند قابل رویت است و با آلودگی بصری و شلوغی محیط مواجه نخواهیم بود. این تکنولوژی دو سال پیش توسط بازی محبوب پوکمون گو به خدمت گرفته شد و با قرار دادن موجوداتی خیالی در فضاهای واقعی توانست به موفقیتی شگفت انگیز دست پیدا کند. حال توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها از این تکنولوژی به شکلی دیگر استفاده کرده‌اند تا فرصتی جدید در اختیار هنرمندان قرار دهند. اپلیکیشن آرتوپیا Artopia که ترکیبی از نرم افزارهای نقاشی سه بعدی و واقعیت افزوده است این امکان را به کاربران می‌دهد تا با ابزارهای نقاشی دیجیتال مثل براش‌ها و … با رنگ‌های دلخواه، در گوشی تلفن همراه خود تصاویر و اشیاء سه بعدی دلخواه خود را خلق کنند، آن‌ها را حرکت دهند، به هم متصل کنند و مانند اشیاء فیزیکی واقعی با آن‌ها رفتار کنند.

خلق تصاویر سه بعدی مخفی

تصاویر سه بعدی مخفی با اپلیکیشن آرتوپیا

پس از اجرای اپلیکیشن آرتوپیا و خلق تصویر سه بعدی مورد نظر شما می‌توانید آن را در مکان فیزیکی دلخواه خود ذخیره کنید و پس از آن هر کسی که از آن محل عبور کند و با دوربین واقعیت افزوده گوشی خود به آن محل نگاه کند خواهد توانست تصویر مورد نظر را مشاهده کند. این اپلیکیشن دارای یک نقشه کامل هم هست که همه تصاویر و اشیای مجازی قرار گرفته در محیط اطراف را نمایش می‌دهد. این عملکرد از نظر ایده و محتوا ساده به نظر می‌رسد اما کار کردن با آن بسیار جذاب و شگفت انگیز است و حسی از تعامل طبیعی با محیط را در کاربر به وجود می‌آورد. البته این اپلیکیشن گزینه گزارش سوء استفاده هم دارد و هرگونه تصاویر نامناسب یا خطرناک و آسیب رسان با این گزینه قابل گزارش و حذف خواهند بود.

اپلیکیشن آرتوپیا توسط عمر خلیل طراح اکویتی اپلیکیشن‌های تلفن همراه تولید شده است و هنوز به صورت عمومی توسعه نیافته است. اما همان طور که بازی پوکمون گو توانست کاربران را به خروج از منزل و بازی در محیط بیرون تشویق کند آرتوپیا هم می‌تواند افراد خلاق و هنرمند را به ارائه آثار خود در فضاهای عمومی ترغیب کند.

خلق تصاویر سه بعدی مخفی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز  شاخه اپلیکیشن‌ها مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Tech Crunch (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)