تارهای عنکبوت طلایی بافنده علاوه بر استحکام از خصلت جالب توجه دیگری نیز برخوردار است. خصلتی که موجب شده دانشمندان به بررسی و تجزیه و تحلیل ماهیت آن بپردازند. در مطلب پیش رو به نتایج بررسی خصلت جالب تارهای عنکبوت طلایی بافنده خواهیم پرداخت. پس اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری از این موضوع هستید، پیشنهاد می‌کنیم که همچنان با مجله قرمز همراه باشید.

عنکبوت طلایی بافنده بیش از هر چیز به دلیل مهارت بالای خود در امر تنیدن تار به این لقب (بافندگی) مفتخر شده است. اما آن‌چه پژوهش‌گران چینی و انگلیسی را نسبت به ویژگی‌های جالب توجه این حشره‌ی هنرمند کنجکاو کرده، نه تواناییهای بی‌بدیل عنکبوت طلایی‌ در امر تنیدن تار که یافتن پاسخ قانع کننده‌ای برای یک پرسش مهم بوده است. این که چرا عنکبوت طلایی بافنده در هنگام تنیدن تار کاملا به اوضاع مسلط است و حین آویزان ماندن میان زمین و آسمان از انتهای تار خود تاب نمی‌خورد؟

خواص عجیب تارهای عنکبوت طلایی بافنده

برای یافتن پاسخی برای پرسش مذکور، پژوهش‌گران چینی و انگلیسی دو گونه‌ی هم خانواده از عنکبوت طلایی بافنده که با نام‌های Nephila edulis  و  Nephila pilipes شناخته می‌شوند را مورد آزمایش قرار داده‌اند. به این ترتیب که فعل و انفعال تار این عنکبوت‌ها را در یک آونگ پیچشی مورد بررسی قرار داده و مشاهدات خود را با الیاف مشابه یا غیر مشابه دیگری در همان آونگ مقایسه کرده‌اند.

آونگ مذکور از وزنه‌ای آویخته به یک تار تشکیل شده بود که در جهت چرخش عقربه‌های ساعت یا خلاف آن قابلیت گردش و پیچ و تاب خوردن داشت. با اتصال نمونه‌‌های مشخصی از الیاف شناخته شده به این آونگ، وزنه‌ی انتهای آن به جلو و عقب می‌چرخید و حول محور تعادل این آونگ به گردش در می‌آمد. امری که آن قدر ادامه می‌یافت تا وزنه به حالت اصلی و ابتدایی خود باز گردد.

در این آزمایش تارهای متفاوتی از قبیل سیم‌های نازک مسی، سیم‌های نازک ساخته شده از فیبر کربن و حتی تار موی انسان مورد بررسی قرار گرفت و هر کدام از آن ها نتایج کم وبیش یکسانی را به نمایش گذاشتند. به گونه‌ای که تمام این تارها با سبک و سیاق مشابهی در انتهای آونگ یاد شده به گردش در می‌آمدند و به جلو و عقب متمایل می‌شدند. با این حال تار عنکبوت طلایی بافنده به محض آغاز به چرخش، تغییر حالت می‌داد و از پیچ و تاب خوردن وزنه‌ی آونگ جلوگیری به عمل می‌آورد. به بیان دقیق‌تر اعوجاج تار عنکبوت (برخلاف سایر تارها) نقطه‌ی تعادل آونگ را تغییر می‌داد و مانع از چرخش وزنه‌ی آن رو به جلو و عقب می‌شد.

به مدد این کشف جدید، پژوهش‌گران قصد دارند با الهام از خاصیت جالب توجهی که در تارهای عنکبوت طلایی بافنده نهفته است، طناب‌های کوهنوردی جدیدی طراحی کنند که از ویژگی پیچ و تاب خوردن در امان باشد. طناب‌هایی که کوهنوردان در انتهای آن‌ها همانند یک عنکبوت طلایی بافنده به شکل ثابت قرار گیرند و از انحراف به چپ و راست و تلو تلو خوردن میان زمین و آسمان مصون بمانند.

برای آگاهی از ارتباط میان عادات غذایی سگ‌ها و گربه‌های خانگی با تغییرات اقلیمی می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

منبع: ساینس نیوز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.