دستکش یکی از اکسسوری‌های مهم و ضروری زمستانی است که هم از نظر کاربردی و هم استایل اهمیت زیادی دارد. اگر برای سلامت دستان خود ارزش قائل هستید لازم است که یک جفت دستکش زمستانی تهیه کنید و از دستان خود در مقابل سرما و خشکی محافظت کنید. دستکش‌های زمستانی همیشه از نظر ظاهری راضی کننده نیستند اما اگر از آن‌ها استفاده نکنید نمی‌توانید بسیاری از کارها را در هوای سرد انجام دهید. دستکش زمستانی نسبت به انواع دیگر دستکش ضخیم‌تر است و مقاومت بیشتری در مقابل سرما دارد و اگر بخواهید یک دستکش زمستانی خوب و بادوام تهیه کنید باید نکات خاصی را مد نظر داشته باشید. در این مقاله همه چیزهایی را که باید برای خرید موفق یک جفت دستکش زمستانی بدانید خواهید خواند.

آیا واقعا به دستکش زمستانی نیاز داریم؟

شاید برای یک روز خنک یا نسبتا سرد و فعالیت‌های روزمره در چنین هوایی یک جفت دستکش بافتنی کافی باشد، اگر هم پول کافی داشته باشید می‌توانید یک دستکش چرم شیک و باکیفیت بخرید و استایل سطح بالای خود را به رخ بکشید. اما اگر هوا سردتر شود و مجبور شوید در این هوا کارهایی مثل ورزش، باغبانی، پارو کردن برف و … را انجام دهید این دستکش‌ها گزینه مناسبی نخواهند بود. اگر می‌خواهید بدانید که واقعا به دستکش زمستانی نیاز دارید یا نه به آب وهوای محل سکونت خود توجه کنید، مسلما اگر هر سال زمستان دمای شهر محل زندگی شما به ۱۵ تا ۲۰ درجه زیر صفر می‌رسد و شما در چنین هوایی مدتی را بیرون از منزل می‌گذرانید و فعالیت می‌کنید حتما به این دستکش‌ها نیاز دارید.

انواع دستکش زمستانی

از آنجایی که دستکش‌های زمستانی برای فعالیت‌های بیرون از منزل در هوای سرد طراحی شده‌اند انواع مختلفی هم دارند مثلا یک نوع مخصوص کوهنوردی و نوع دیگر مخصوص اسکی است اما به طور کلی می‌توان این دستکش‌ها را به چهار دسته اصلی تقسیم کرد و قبل از خرید این نوع دستکش باید این چهار نوع و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسید:

  • دستکش پشمی: این دستکش از الیاف بافته شده مصنوعی ساخته می‌شود که میزان گرم کنندگی بالایی دارد. میزان گرم کنندگی این دستکش بستگی به وزن آن دارد چون ضخامت آن در عملکرد دست و انگشت‌ها تاثیر می‌گذارد یعنی هرچه دستکش ضخیم‌تر باشد گرم‌تر است اما آزادی عمل کمتری برای دست و انگشت‌ها فراهم خواهد کرد. این دستکش‌ها ضدآب نیستند و برای قرار گرفتن در معرض باد شدید هم مناسب نیستند بنابراین برای ورزش کردن گزینه مناسبی نیستند.

دستکش زمستانی

  • دستکش یک لایه: دستکش یک لایه نازک‌تر و تنگ‌تر است و دست در آن آزادی حرکت بیشتری دارد، علاوه بر این ضدآب هم هست و برای هوای بادی هم قابل استفاده است پس برای ورزش در هوای سرد گزینه مناسبی به شمار می‌رود. بیشتر مواقع این دستکشزیر دستکش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستکش زمستانی

  • دستکش دولایه‌: این دستکش‌ها بسیار سبک و راحت و چند منظوره هستند که در مقابل آب و باد و برف هم مقاومت دارند. این دستکش برای هوای خیلی سرد و همین طور ورزش‌های زمستانی انتخاب ایده‌آلی است چون دست‌ها را به خوبی گرم نگه می‌دارد و آزادی حرکت بالایی هم دارد.

دستکش زمستانی

  • دستکش عایق: این نوع دستکش از چند لایه الیاف مصنوعی عایق ساخته شده است و لایه بیرونی آن کاملا ضدآب است. با وجود عایق بودن این دستکش‌ها قابلیت تنفس هم دارند و برای آب و هوای مرطوب گزینه مناسبی هستند.

دستکش زمستانی

چند ویژگی خاص دیگر

  • دستکش‌های زمستانی بدون انگشت: این نوع دستکش‌ها گرمای زیادی ایجاد نمی‌کنند اما آزادی عمل انگشتان در آن‌ها بسیار بالا است و می‌توانید کارهای مختلفی را بدون نیاز به درآوردن دستکش با آن‌ها انجام دهید. این نوع دستکش هرچند برای همه شرایط مناسب نیست اما می‌تواند گزینه مورد قبول بسیار افراد باشد.
  • دستکش‌های لمسی: اگر تنها مشکل شما با دستکش این است که نمی‌توانید با گوشی لمسی خود کار کنید این دستکش را امتحان کنید. به این ترتیب می‌توانید با موبایل و تبلت خود کار کنید بدون آن که لازم باشد دستکش خود را خارج کنید.

دستکش مناسب برای فعالیت‌های زمستانی

شما در زمستان به دستکشی نیاز دارید که در عین گرم بودن کمترین محدودیت را برای شما به وجود آورد. دستکشی می‌تواند این شرایط را فراهم کند که چند لایه داشته باشد، لایه بیرونی آن عایق و لایه درونی آن گرم کننده باشد:

  • لایه بیرونی دستکش: این لایه باید ضدآب یا حداقل تا حدی مقاوم دربرابر آب باشد یعنی از موادی مثل گورتس، نایلون یا ترکیبی از پلی‌استر و الیاف دیگر تشکیل شده باشد.
  • لایه عایق: لایه میانی دستکش باید عایق باشد، مواد عایق طبیعی مثل پشم گزینه مناسبی هستند اما ممکن است برای برخی افراد ایجاد خارش کنند که در این صورت مواد مصنوعی انتخاب بهتری هستند. این لایه میانی یا عایق باید به لایه بیرونی دوخته شده باشد تا داخل دستکش حرکت نکند.
  • لایه درونی یا آستر: آستر داخلی‌ترین لایه دستکش است که برای عایق بهتر و راحتی بیشتر دستکش تعبیه می‌شود. این لایه باید رطوبت را جذب کند و دست‌ها را گرم نگه دارد و هرچه دوام بیشتری داشته باشد عمر دستکش هم بالاتر خواهد رفت.

انتخاب سایز دستکش

دستکش مناسب دستکشی است که کاملا اندازه باشد و در آن احساس راحتی کنید. به همین دلیل باید سعی کنید دستکشی بخرید که دقیقا سایز دست شما باشد که البته کار ساده‌ای نیست چون دستکش‌های زمستانی سایزبندی متنوعی ندارند و معمولا در چهار سایز کوچک، متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ تولید می‌شوند. قبل از خرید از هر برندی اول چارت سایزبندی آن برند را بررسی کنید. البته به خاطر داشته باشید که دستکش زمستانی اگر بزرگ باشد بهتر از این است که کوچک باشد چون در دستکشی که کمی بزرگ است آزادی حرکت بیشتری وجود دارد. بیشتر دستکش‌ها هم بند و کش مخصوصی دارند که به تنظیم سایز دستکش کمک می‌کند. در مورد دستکش زمستانی سعی کنید بیشتر کاربرد و عملکرد دستکش را در نظر داشته باشید و مد و زیبایی را در اولویت بعدی قرار دهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Heinnie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)