انتخاب یک عطر مناسب در خرید حضوری از فروشگاه‌ها به اندازه کافی سخت و گیج کننده است پس خرید آنلاین عطر و دسترسی نداشتن به عطر واقعی قطعا دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد بود. اما اگر اهل گشت و گذار در سایت‌های فروش آنلان عطر و ادکلن باشید احتمالا با دیدن عطرهای شیک از برندهای معتبر که قیمت مناسبی هم دارند نسبت به خرید وسوسه شده‌اید. خرید آنلاین عطر اگر درست و منطقی و با چشم باز انجام شود می‌تواند یک خرید موفق باشد و باعث کاهش هزینه‌های شما شود اما اولین گام برای خرید آنلاین عطر انتخاب یک فروشگاه آنلاین معتبر است، پس از آن با در نظر گرفتن نکات و اصول خرید آنلاین عطر می‌توان یک خرید خوب و موفق داشت. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که چطور و با توجه به چه نکاتی می‌توانید خرید آنلاین عطر را با موفقیت و درست انجام دهید.

چرا عطرهای تقلبی و کپی در بازار فراوان هستند؟

پوشاک و عطرهای برندهای محبوب و شناخته شده در جهان همیشه مورد توجه افراد متقلب و کپی کار بوده‌اند چون محبوبیت نام این برندها همیشه تضمین فروش کالا بوده است و برای افرادی که به دنبال سودهای بالا و کوتاه مدت هستند استفاده از نام این برندها بهترین راه است. اما در این میان عطرها همیشه مناسب‌ترین محصول برای کپی و ساخت نمونه‌های تقلبی بوده‌اند چون عطرها عمری طولانی دارند و تاریخ انقضای قفسه‌ای آن‌ها بیش از چند سال است، از طرف دیگر عطرها محصولاتی کوچک و سبک هستند که انبار کردن و توزیع آن‌ها ساده‌تر از محصولات دیگر است و در حجم پایین انبارداری می‌توان محصولاتی با قیمت بالا و سود بیشتر را انبار و نگهداری کرد. اروپای شرقی همیشه بزرگ‌ترین بازار تولید عطرهای تقلبی در جهان بوده است و عطرهای کپی شده از برندهای معتبر و محبوب در این کشورها با کیفیتی پایین و قیمتی نازل تهیه شده و به سراسر جهان فرستاده می‌شوند. البته ارزان بودن عطر همیشه به معنای تقلبی بودن آن نیست بلکه برخی از برندها که اتفاقا شناخته شده و معتبر هم هستند عطرهایی با قیمت پایین تولید می‌کنند مثل برند دایزل، بنتون، الیزابت آردن و برندهایی از این دست که برای افراد کم درآمد و مصرف بازار خاصی تولید و طراحی شده‌اند.

خرید آنلاین عطر

در خرید آنلاین عطر چگونه عطر اصل و تقلبی را تشخیص دهیم؟

اولین فاکتور در تشخیص عطر اصل از تقلبی، بسته بندی آن است. اگر سایت مورد نظر شما عکس واقعی محصولی را که به فروش می‌رساند در صفحه خود قرار داده باشد شما می‌توانید به نگاه کردن به این عکس نکات مهمی را دریابید. اول از هم به نوشته‌های روی جعبه توجه کنید، برندهای معتبر تولید عطر هرگز اشتباهات تایپی و غلط املایی در بسته بندی خود ندارند، دقت کنید که سلفون روی جعبه باید کاملا شفاف بوده و به بسته بندی مقوایی عطر کاملا چسبیده باشد. این به معنای آن است که وکیوم بسته بندی بعدا در محل دیگری انجام نشده است و کیفیت مناسبی دارد. البته این احتمال را هم در نظر بگیرید که ممکن است بسته بندی عطر در اثر حمل و نقل نادرست آسیب دیده باشد که چنین آسیب‌هایی معمولا مشخص هستند. توجه به این نکته هم ضروری است که برخی از عطرها بسته بندی خاصی ندارند (و یا شکل بسته بندی آن‌ها با عطر اصلی متفاوت است) و  تحت عنوان تستر Tester تولید می‌شوند اما اصل هستند و کیفیت آن‌ها با عطر اصلی تفاوتی ندارد. اگر سایت مورد نظر شما برای خرید آنلاین عطر ،تصویر واقعی محصول خود را قرار نداده باشد و تصویر محصول اصلی را از سایت برند اصلی کپی کرده باشد این اطلاعات قابل دسترسی نیستند و شما تنها پس از خرید و دیدن محصول خریداری شده از نزدیک می‌توانید به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید. در این شرایط است که امکان بازگشت کالا می‌تواند به داد شما برسد و شما را از ضرر خرید یک عطر تقلبی نجات دهد.

پس از توجه به بسته بندی نوبت به بطری خود عطر می‌رسد. در عطرهای اورجینال از برندهای معتبر کیفیت ساخت بطری عطر بسیار عالی است و شیشه این بطری کاملا صاف و یکدست و فاقد هر گونه حباب و برجستگی و … است. نوشته‌های روی بطری کاملا دقیق و ظریف هستند و هیچ گونه اثر پاک شدگی و پخش شدگی در این نوشته‌ها وجود ندارد. درب این بطری‌ها کاملا چفت می‌شود و وقتی بطری را سر و ته می‌کنید چیزی از آن چکه نمی‌کند. پس از بررسی بطری نوبت به محتویات آن که همان خود عطر است می‌رسد. عطر اصیل و اورجینال کاملا شفاف است و هیچ گونه اثر کدری و یا ذرات معلق و یا ته‌نشین شده در آن مشاهده نمی‌شود. عطر واقعی عطری است که چند لایه داشته باشد یعنی رایحه آن در سه مرحله حس شود، مرحله اول که به آن تاپ نوت یا نوت اولیه می‌گویند، مرحله دوم هارت نوت یا نوت اصلی و مرحله آخر که به آن بیس نوت یا نوت پایانی گفته می‌شود و رایحه عطر در این مراحل با هم تفاوت اساسی دارند. اگر عطر شما از آغاز اسپری کردن تا چند ساعت بعد یک رایحه ثابت و بدون تغییر دارد بدون شک تقلبی است.

بارکد روی عطر هم جزو مواردی است که در تشخیص عطر اصل از تقلبی به خصوص در خرید آنلاین عطر اهمیت زیادی دارد چون بیشتر سایت‌های معتبر بارکد محصول را نیز در صفحه مشخصات آن درج می‌کنند. البته این مورد به سادگی می‌تواند توسط کپی کاران جعل شود و یک مورد تضمینی برای اثبات اصل بودن عطر نیست اما خوب است که مورد خرید آنلاین عطر به آن توجه کنید. بارکد روی جعبه نشان می‌دهد که عطر چه زمانی و در کجا تولید شده است به طور مثال شماره بارکد عطرهایی که در فرانسه تولید شده‌اند با اعداد ۳۰ تا ۳۷ آغاز می‌شود، شماره بارکد عطرهای محصول انگلستان با عدد ۵۰ و عطرهای محصول آلمان هم با عدد ۴۰۰ تا ۴۴۰ شروع می‌شوند. اگر شماره بارکد عطر شما با ۸۴ آغاز شود آن عطر محصول اسپانیا است و اگر با ۸۰ تا ۸۳ آغاز شود محصول ایتالیا است. محصولات کشورهای آمریکا و کانادا نیز با شماره بارکد ۰۰ تا ۰۹ شناخته می‌شوند.

خرید آنلاین عطر

حجم عطر و ادکلن در خرید آنلاین عطر

مورد دیگری که باید در خرید آنلاین عطر به آن توجه داشته باشید حجم عطر است. بیشتر عطرهای تقلبی در حجمی بیشتر از حجم معمول عطرها مثل ۱۰۰ میلی لیتر و بالاتر به فروش می‌رسند در حالی که حداکثر حجم محصولات برندهای معتبر ۶۵، ۷۵ و نهایتا ۹۰ میلی لیتر است. تنوع حجم هر نوع عطر بیش از ۲ تا ۴ مورد نیست و رایج‌ترین حجم‌ها برای آن‌ها، ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلی است. در حالی که تولیدکنندگان عطرهای تقلبی برای فروش سریع‌تر و سود بیشتر عطرهای خود را در حجم بالاتر و متنوع‌تری به فروش می‌رسانند. اگر قصد خرید آنلاین عطر را دارید ولی از اصل بودن محصول مورد نظر خود مطمئن نیستید حتما پایین‌ترین حجم ممکن را سفارش دهید تا در صورت اصل نبودن محصول، پشیمانی و ضرری که متحمل شده‌اید چندان چشمگیر نباشد.

یک نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر محصول خریداری شده دچار اشتباه یا ایراد خاصی باشد همیشه به معنای تقلبی بودن آن نیست. فرآیند تولید، حمل و نقل و انبارداری گاهی با خطاهایی همراه می‌شود که میزان این خطا بین ۰.۱ تا ۰.۵ درصد است بنابراین اگر بدشانس باشید این احتمال وجود دارد که محصول خریداری شده شما با وجود اصل بودن چار مشکل باشد مثلا اسپری آن درست کار نکند تا شیشه بطری دچار خط و خش شده باشد. البته همان طور که گفتیم احتمال این اتفاق بسیار اندک است و سایت‌ها و برندها معتبر همیشه با خدمات پس از فروشی که دارند به شما اجازه می‌دهند که محصول معیوب را برگردانید و محصول جدید و سالمی را به جای آن تحویل بگیرید.

خرید آنلاین عطر

توجه به قیمت در خرید آنلاین عطر

با وجود نکاتی که در این مقاله بیان شد شاید فکر کنید افراد سودجو می‌توانند این نکات را هم در کپی کردن عطر در نظر گرفته و عطرهایی دقیقا شبیه به عطرهای اصل وارد بازار کنند اما باید به شما بگوییم که این کار غیرممکن است. کپی کردن عین به عین یک عطر با بسته بندی و کیفیت مشابه کاری پرهزینه و زمان بر است و شاید از تولید خود عطر همان برند هم زحمت بیشتری داشته باشد. اما کپی کاران به دنبال سود بیشتر هستند و هرگز کاری را که سود آن‌ها را کم کند انجام نمی‌دهند. به همین دلیل است که شما با دیدن یک عطر نسبتا ارزان از برند معتبر باید به اصل بودن آن شک کنید. در واقع هزینه تمام شده برای عطرهای تقلبی بسیار کمتر از قیمت ارائه شده آن‌ها است چون این افراد به دنبال سود بیشتر در زمان کمتر هستند و قیمت محصول را تا جایی بالا می‌برند که خریدار نسبت به خرید آن وسوسه شود و در این کار از ترفندهای مختلفی مثل تخفیف ۸۰ درصدی و فروش ویژه آخر فصل و … هم استفاده می‌کنند. اما شما نباید فریب چنین تبلیغاتی را بخورید و همیشه به خاطر داشته باشید که در پس این اختلاف قیمت حتما یک دلیل سودجویانه وجود دارد. پس عجله نکنید و قبل از اقدام به خرید حتما قیمت عطر مورد نظر را در چند سایت داخلی و خارجی دیگر چک کنید تا  خریدی درست و عاقلانه داشته باشید.

خرید آنلاین عطر

چرا قیمت عطر در سایت‌های فروش آنلاین کمتر از بازار است؟

واقعیت این است که بیشتر سایت‌های فروش آنلاین عطر و دیگر محصولات به عنوان یک واسطه عمل می‌کنند و هزینه‌هایی مثل توزیع و انبارداری و خرده فروشی در فرآیند فروش آن‌ها دخیل نیست. در نتیجه قیمت تمام شده عطرهایی که این سایت‌های معتبر ارائه می‌کنند کمتر از بازار است. البته این اختلاف قیمت چندان چشمگیر نیست و در بهترین حالت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است که به نوبه خود می‌تواند هزینه‌های خرید عطر شما را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین از خرید اینترنتی عطر هراس نداشته باشید، اگرچه خرید آنلاین عطر همیشه نمی‌تواند جایگزین خرید حضوری و بوییدن عطرها با حس بویایی خود شما باشد اما می‌تواند یک راه مناسب برای خرید عطرهای متنوع از برندهای معتبر و با قیمتی مناسب‌تر و منصفانه‌تر باشد. اما این کار زمانی میسر است که سایت مورد نظر اطلاعات و جزئیات کاملی را از محصول مورد نظر در صفحه آن درج کرده باشد و این اطلاعات قابل راستی آزمایی باشد. حتما از سایت‌هایی خرید کنید که امکان باز پس گیری کالا بدون سوال و هزینه را داشته باشند. در این صوورت شما می‌توانید خریدی موفق و مطمئن داشته باشید و عطرهای مورد نیاز خود را با خیال راحت تهیه کرده و استفاده کنید. این نکته را هم فراموش نکنید، تا زمانی که بازار فروش برای عطرهای تقلبی وجود داشته باشد این عطرها تولید خواهند شد پس بهتر است با پرهیز از خرید چنین محصولاتی به توسعه بازار محصولات اورجینال و باکیفیت کمک کنیم.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)