چند روش ساده برای برطرف کردن مشکل صدای جیرجیر کفش


صدای جیر جیر کفش

فرض کنید در یک محل ساکت با فضایی جدی مثل کتابخانه عمومی یا سالن امتحان دانشگاه راه می‌روید و تنها صدایی که شنیده می‌شود صدای جیر جیر کفش شماست.

چنین موقعیتی می‌تواند بسیار خجالت آور و ناخوشایند باشد هرچند شما تقصیری در آن ندارید و معمولا این مشکل به دلیل اشتباه در ساخت و تولید کفش و یا وجود رطوبت در قسمت‌های داخلی آن رخ می‌دهد. اما نگران نباشید، اگر مشکل از ترکیبات و جنس کفش نباشد روش‌های ساده و موثری وجود دارد که شما می‌توانید در منزل آن‌ها را انجام دهید و برای همیشه از شر صدای جیرجیر کفش‌ های خود خلاص شوید.


تعمیر موضعی مشکل جیرجیر کفش

محل مشکل را مشخص کنید: کفش‌ها را بپوشید و رو به عقب و جلو راه بروید به نوک و پنجه و اطراف کفش فشار وارد کنید تا حرکتی را که باعث جیرجیر کفش می‌شود و قسمتی که در این حرکت خم می‌شود را پیدا کنید. اگر به حس شنوایی خود مطمئن نیستید از یک دوست کمک بگیرید تا دقیقا تشخیص دهید چه زمانی صدای جیرجیر شنیده می‌شود.

کمی پودر روی آن بپاشید: پس از آن که قسمت موررد نظر را پیدا کردید کمی پودر بچه (پودر تالک) روی محل مورد نظر بپاشید. این پودر رطوبت ناحیه را جذب کرده و صدایی را که از مالیده شدن کفش ایجاد می‌شود کاهش می‌دهد. اگر صدا از قسمت داخلی کفش است کفی کفش را بلند کنید و داخل آن پودر بپاشید. اگر کفی کفش قابل جدا شدن نیست پودر را به لبه‌های داخلی کفش بپاشید. گاهی علت صدای جیرجیر کفش حباب هوای داخل آن است که با فاشر دادن ناحیه برطرف می‌شود.

از اسپری سیلیکون کمک بگیرید: این اسپری مشکل را سریع‌تر برطرف می‌کند اما باید مراقب آسیبی که این ماده ممکن است به کفش بزند باشید. کمی از ماده را روی یک تکه پنبه اسپری کنید و روی قسمت داخلی کفش بمالید. توجه کنید که اسپری حاوی چربی را نباید روی کفش جیر بزنید چون به آن آسیب می‌زند.

از نرم کننده چرم استفاده کنید: اگر کفش شما چرم است ممکن است علت جیرجیر آن خشکی چرم باشد و این مشکل با اسپری مخصوص نرم کننده چرم حل خواهد شد. برای کفش جیر هم می‌توانید از اسپری مخصوص جیر استفاده کنید.


حل مشکل جیرجیر دائم کفش

گارانتی کفش را بررسی کنید: اگر مشکل جیرجیر کفش موضعی نباشد در کفش نو و در تمام قسمت‌ها رخ دهد علت آن از جنس کفش و وجود ایراد در ساخت آن است که در صورت وجود گارانتی می‌توان آن را تعویض کرد. اما برای این که کفش شما شامل گارانتی شود نباید از مواد سنگین مثل چسب روی آن استفاده کنید.

پاشنه کفش را سفت کنید: این کار را زمانی انجام دهید که هیچ یک از روش‌های گفته شده در ایراد موضعی کفش جواب نداده باشد. چون استفاده از چسب روی کفش ممکن است آن را لک کند یا به کفش آسیب برساند. گاهی جیرجیر کفش به دلیل شل شدن پاشنه آن رخ می‌دهد و این مشکل را می‌توان با چسب زدن و سفت کردن آن حل کرد. توجه کنید که این روش روی کفش‌هایی که جنس کفی آن پلی اورتان باشد جواب نمی‌دهد. اگر کفش شما گران قیمت است بهتر است خطر نکنید و آن را به تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

قسمت‌های آسیب دیده کف کفش را با سیلیکون پر کنید: شما می‌توانید با کمک چسب سیلیکونی تیوپی شکاف‌هایی را که در اثر کهنگی به وجود آمده و باعث صدای جیرجیر می‌شوند پر کنید. پس از این کار کفش را با نوار چسب محکم بپیچید و اجازه دهید تا صبح خشک شود.

صدای جیر جیر کفش نی نی سایت

کفش را برای تعمیر به کفاش بسپارید: می‌توانید از یک کفاش ماهر برای حل این مشکل مشورت بگیرید و یا کقش‌ها را به تعمیرکار کفش بدهید تا این مشکل را به طور حرفه‌ای و بدون آسیب به کفش برطرف کند.


خشک کردن کفش خیس

ممکن است علت جیرجیر کفش شما خیس بودن آن باشد: علت جیرجیر بیشتر کفش‌ها نفوذ رطوبت به قسمت‌های داخلی آن است که بسته به جنس کفش ممکن است این رطوبت تا مدت‌ها داخل آن باقی بماند و کفش شما صدای جیرجیر بدهد.

کفی داخلی کفش را خارج کنید: کفی داخلی کفش را خارج کنید و آن‌ها را جایی آویزان کنید تا کاملا خشک شوند و کار شما سرعت بگیرد.

کفش را با روزنامه پر کنید: چند ورق روزنامه تمیز را مچاله کنید و داخل کفشتان را با آن‌ها پر کنید. روزنامه‌ها را به هم فشرده کنید تا فرآیند جذب آب و خشک شدن کفش سرعت بگیرد.

از چوب درخت سدر استفاده کنید: اگر می‌خواهید کارتان حرفه‌ای انجام شود به جای روزنامه از قالب کفش از جنس چوب سدر استفاده کنید. آن را داخل کفش قرار دهید و اندازه آن را تنظیم کنید. این نوع چوب در حل مشکل شما تاثیر زیادی دارد چون چوب سدر جاذب رطوبت است و به سرعت رطوبت همه قسمت‌های کفش را جذب می‌کند.

رفع صدای کفش روی سرامیک

آن را در دمای اتاق بگذارید تا خشک شود: توجه کنید که هیچ وقت نباید از حرارت زیاد برای خشک کردن کفش استفاده کنید. این کار به کفش‌ها آسیب جدی وارد می‌کند. پس از آن که مراحل بالا را انجام دادید کفش خود را یک شب در یک جای خشک با دمای اتاق قرار دهید تا کاملا خشک شود.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش۱۱ نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)