استوری رسانه های اجتماعی ویژگی جذابی است که امروزه افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند. اما آنچه می‌بینید، تنها ظاهر قضیه است که به عنوان یک ویژگی جدید خود را نشان می‌دهد ولی موردی فراتر از آن است. با مجله قرمز همراه باشید تا یک تئوری درمورد داستان حقیقی پنهان شده در پشت استوری رسانه های اجتماعی را بدانید.

*پیش از ادامه مطالعه، دقت فرمائید که موارد ذکر شده در این مقاله، نظر شخصی نویسنده سایت theverge بوده و تیم ما در مجله قرمز هیچکدام از موارد ذکر شده در این مقاله و دیدگاه نویسنده را مورد تائید قرار نمی‌دهد. صرفاً هدف از نوشتن این مقاله، اطلاع رسانی درمورد دیدگاه‌های مختلف است.*

اخیراً فیسبوک ایده‌ی استوری‌های اسنپ چت را کپی کرده است. این استوری‌ها (Story) را قبلاً در اینستاگرام (Instagram)، Messenger، واتس اپ  (Whatsapp) و دیگر رسانه‌های اجتماعی نیز مشاهده کرده بودیم. اما این موضوع به حدی فراتر از حد رفته است که اگر روزی ایده استوری را در Oculus VR مشاهده کنیم نیز، چندان متعجب نخواهیم شد.

این مورد چنان از کنترل خارج شده است که تا مدت‌ها هشتگ #storieseverywhere در توئیتر جریان داشت!

اهداف استوری رسانه های اجتماعی

حقیقت نهان در پشت استوری رسانه های اجتماعی چیست؟

اما پشت این انفجار استوری رسانه های اجتماعی، بینش بزرگی نهفته است که برای تغییر نحوه تفکر و احساس افراد استفاده می‌شود. عنوانی در سایت TechCrunch با این مضمون وجود داشت که “استوری‌ها، فیدهای خبری جدید هستند” و اینکه “دوربین، کیبورد جدید است“!
اما به نظر ما، استوری رسانه های اجتماعی اهداف مالی دارد. نه درمورد مردم است و نه ارتباطات… تنها اهداف مالی!

موضوع این است که: به این خاطر استوری‌ها همه جا هستند که به فیسبوک و اسنپ چت و هر کمپانی دیگری اجازه قرار دادن تبلیغات در اپلیکیشن‌های پیام رسان رایگان را می‌دهند؛ این درحالی است که کاربران اگر این تبلیغات را در شرایط دیگری مشاهده می‌کردند، قطعاً دربرابر آن شورش می‌کردند. تنها مقایسه کنید:

  • درحال گشت و گذار درمیان استوری‌های اسنپ چت (Snapchat) هستید و تبلیغی در میان دو استوری دوستانتان مشاهده می‌کنید. این تصویری بزرگ و یا ویدئویی است که کل صفحه را پر کرده و شبیه یک تبلیغ تلویزیونی است. این مورد… اشکالی ندارد. تنها یک وقفه لحظه‌ای صورت گرفته. شما دوباره بر روی صفحه زده و به کار خود ادامه می‌دهید.
  • درحال گشت و گذار در میان لیستی از متن‌ها در Messenger هستید و فیسبوک (Facebook) یک متن تبلیغاتی را در میان متن‌های شما قرار می‌دهد. این مورد شدیداً برای شما آزاردهنده خواهد بود! هیچ فردی این موضوع را نخواهد پذیرفت، حتی اگر این تبلیغ، تنها چند خط باشد. شما آزرده شده و به کار خود ادامه خواهید داد اما هشتگی برای اعتراض دربرابر فیسبوک به راه خواهد افتاد زیرا هیچ فردی به فیسبوک اعتماد ندارد!

فیسبوک تعدادی اپلیکیشن پیام رسان رایگان دارد و تلاش قبلی این شرکت برای پول درآوردن از طریق آن‌ها ناکام ماند. زمانی فرا رسید که فیسبوک مجبور به ایجاد درآمد از این موارد شود و آنچه می‌فروشد، تبلیغات است. استوری رسانه های اجتماعی، فیسبوک را قادر به قرار دادن تبلیغات ویدئویی در درون اپلیکیشن‌های پیام رسانش می‌کند. به همین سادگی.

می‌توان گفت که دوربین، کیبورد جدید است؛ اما باید پذیرفت که کسب درآمد از طریق متن، دشوار است. به همین خاطر است که هر شرکت رسانه‌ای در اینترنت، در تلاش برای انتشار ویدئو است. تجربه تبلیغات متنی در اینترنت، بسیار سخت و دشوار است و این واضح است که مصرف کنندگان با تبلیغات ویدئویی مشکل چندانی ندارند. شرکت‌های فناوری تمایل دارند دوربین‌ها، کیبورد جدید باشند! زیرا از این طریق درآمد بیشتری خواهند داشت. اما این بدان معنی نیست که دوربین‌ها، حقیقتاً کیبوردهای جدید هستند.

کلمات هنوز هم حیاتی و ضروری هستند و از بین نخواهند رفت. مهم نیست چقدر تظاهر کنند که پلت فرم تبلیغاتی جدید، یک نوآوری حقیقی است. چالش واقعی، قرار دادن کسب درآمد از طریق تبلیغات متنی است که کارآمدترین سیستم ارتباطی است که هر فردی تا کنون توان توسعه آن را داشته است.

به خاطر داشته باشید که “دوربین کیبورد جدید است” ایده‌ای است که توسط دوربین قابل شرح نیست و باید از کلمات برای تشریح آن استفاده کرد!

  • دیدگاه شما در مورد اهداف نهان در پشت استوری رسانه های اجتماعی چیست؟ آیا انتقادات موجود در مقاله بالا را قبول دارید؟ دیدگاه‌های خود را با قسمت فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی  Nilay Patel

منبع: theverge