بهترین راه حذف استرس ، داشتن یک نگاه ریشه ای به خود استرس است.  به عبارتی دیگر،  برای حذف استرس به صورت ریشه‌ای،  بایستی بدانیم که ریشه استرس چیست. تمام استرس‌ها،  برآمده از اطلاعاتی است  که ما خودمان به مغزمان می‌دهیم.  این اطلاعات توسط مغز تجزیه تحلیل شده و سپس از آنها استفاده می‌شود که یکی از واکنش‌های مغز به این اطلاعات، استرس است.

از آنجایی که ما این اطلاعات را به صورت کاملا آگاهانه و اختیاری به مغز می‌ دهیم و سپس همین داده‌ها روی ما تاثیر گذاشته و تبدیل می‌شوند به عاملی برای ایجاد استرس، پس می‌توانیم این روند را معکوس کنیم. اینها جملاتی است که توسط  مدیر و موسس انستیتوی استرس ،   در آتنلانتا بیان شده است.

یازده استراتژی برای حذف استرس

 حذف استرس

۱-    اگر نمی‌توانید از محیط استرس‌زا  دوری کنید، سعی کنید در آن تغییرات کوچکی ایجاد نماید

در این روش بایستی در نوع برقراری ارتباطات خود با افراد استرس‌زا و نیز انجام کارهای استرس‌آور  روزانه خود تغییراتی  ایجاد کنید.  یکی از این تغییرات این است که به جای آنکه احساسات خود را سرکوب کنید و یا یک کوه از آنها بسازید،  آنها را توضیح دهید.  سعی کنید ارتباطات خود را به نوعی آشتی جویانه برقرار کنید اما در عین حال از قاطعیت خود کم نکنید. با این روش زمان خود را به طرز بهتری مدیریت خواهید نمود.

۲-  برای حذف استرس اگر نمی‌توانید چیزی را عوض کنید خودتان را تغییر دهید

مشکلات را به شکل دیگری نگاه کنید. سعی کنید موقعیت استرس‌آور را با یک زاویه دید مثبت نگاه کنید. نگرش خود به موضوعات را وسیع کنید و تصویر بزرگی از هر چیزی را ببنید.  چشم انداز کلی خود را در مورد موقعیت استرس زا  در نظر بگیرید و سعی کنید روی جنبه‌های مثبت این چشم انداز متمرکز شوید. همین استراتژی ساده ، می‌تواند به شما کمک کند تا همیشه همه چیز را در زاویه دید خود داشته باشید.

۳- برای حذف استرس ، به خودتان زنگ تفریح بدهید

گاهی با ۲۰ دقیقه حواس پرتی عمدی از استرس،  می‌توانید بهتر به حذف استرس کمک کنید. احتمالا سخت است که از یک پروژه کاری بزرگ کمی‌ دور شوید یا از یک کودکی که مرتبا گریه می‌کند یا بدهی‌هایی که هر روز بیشتر می‌شوند، اما به محضی که این اجازه را به خودتان بدهید تا چند قدم از این موارد استرس‌زا دورتر بروید،  می‌توانید از زاویه دید بازتری به آنها نگاه کنید و این احتمال هست که وقتی ذهنتان زیر فشار استرس نباشد، بتوانید راه حل خوبی برای حل آنها پیدا کند.  قرار نیست از استرس‌ها فرار کنید یا آنها را انکار کنید صرفا قرار است یک زنگ تفریح ۲۰ دقیقه ای به خودتان بدهید و چند لحظه ای از آنها فاصله بگیرید.

۴- تنفس عمیق یکی از پایه‌های اصلی حذف استرس است

تنفس‌های معمولی ما که به صورت کوتاه و کم عمق است میزان اکسیژن خون را پایین نگه می‌دارد. کمبود اکسیژن بر روی سیستم ایمنی بدن، قلب و عروق تاثیر منفی دارد. از طرفی بر روی سلامت ذهنی نیز اثر منفی دارد.  بنابراین بهتر است با افزایش تعداد دفعات تنفس عمیق به طور روزانه،  موجبات سلامت جسمی‌ و ذهنی خود را فراهم نمایید.

۵- تحقیقات علمی‌ از انجام مدتیشین و آرام سازی ذهنی طرفداری می‌کند

یکی از بهترین روشهای حذف استرس، آرام سازی ذهن است. همانطور که مشغول سازی ذهن توسط خودتان صورت می‌گیرد، آرام سازی  ذهن نیز به دست خودتان است.  یک مکان آرام و راحت پیدا کنید سپس بر روی یک یا چند واژه‌ی مورد علاقه خود تمرکز نمایید و مرتبا آنها را تکرار کنید و در همین حال نیز مرتبا نفس عمیق شکمی‌ بکشید.  می‌توانید یک زمان بندی ۱۰ دقیقه‌ای برای اینکار داشته باشید و از یک ساعت زنگ دار استفاده کنید تا نگران از دست دادن زمان طولانی نشوید.  این تمرین باعث می‌شود  هورمون‌های شفا دهنده در بدن شما جاری شود و نه تنها باعث حذف استرس می‌گردد،  بلکه باعث سلامتی جسمی‌ نیز می‌شود.

۶- حذف استرس از طریق روشهای ناسالم را بشناسید

روی آوردن به خوردن غذا یا نوشیدنی‌های الکلی، یا مواد مخدر،  نه تنها باعث حذف استرس نمی‌شود  بلکه باعث می‌شود شخص از چاله به چاه بیفتد  و مشکلاتی که پیش می‌آید قابل کنترل نباشند.  پس بهتر است از همان ابتدای ایجاد استرس در خودتان،  از روشهای ناسالم برای حذف استرس دوری نمایید و راههای سالم و خوبی برای کنترل و مدیریت استرس پیدا کنید که برای شما مناسب باشند یا برایتان کار کند.

۷- نگارش خاطرات روزانه یا نوشتن احساساتتان برای حذف استرس مفید است

نوشتن خاطرات روزانه،  موجب کاهش نگرانی‌هایی که در حال زیاد شدن در ذهنتان است می‌شود. کاری که نوشتن انجام می‌دهد این است که تمام نگرانی‌های آینده و خاطرات منفی گذشته را از روی مغز پاک کرده و به روی کاغذ می‌آورد. در واقع نوع پاکسازی ذهنی انجام می‌شود.

۸- تکرار جملات مثبت و انگیزه بخش روی ذهن و بدن تاثیر مثبتی دارند

تحقیات علمی‌ ثابت کرده که هر گونه فکر و تصوری که به ذهن می‌ آید باعث می‌شود مواد شیمیایی مخصوص همان تفکر نیز،  در بدن ترشح شود. تفکرات منفی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مضر می‌شود.  از طرفی، یک فکر خوب و مثبت نیز باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مفید در بدن می‌شود. ارتباط بین فکر و بدن بسیار تنگاتنگ است.  و خبر خوب اینکه  جلوی ضرر را از جا بگیرید نفع است.  شما  با تکرار و تلقین جملات مثبت و انگیزه بخش به طور روزانه  می‌توانید تاثیر افکار مخرب گذشته را آرام آرام از بدنتان حذف نمایدد . این کار منجر به حذف استرس نیز می‌شود.

۹- ارتباطات دوستانه یکی از قوی ترین عوامل موثر بر رسلامتی ذهن و روان و بدن است

ارتباطات دوستانه به معنای عیاشی کردن نیست بلکه در نوع سالمش، یکی از عوامل حذف استرس و متعادل کردن زندگی است. بررسی‌های علمی‌ نشان می‌دهد ایزوله کردن خود،  باعث ضعف سیستم ایمنی شده و خطر مرگ و میر را زیاد می‌کند.

۱۰- ورزش دائمی‌ ، خواب کافی و مصرف غذاهای سالم

همیشه گفته‌اند ذهن سالم در بدن سالم. یک بدن سالم بهتر می‌تواند در حذف استرس نقش داشته باشد. در این میان ورزش و فعالیت‌های بدنی،  نقش اساسی  در کاهش استرس ایفا می‌کنند.  سعی کنید یک روز در میان، ( هفته‌ای سه روز)  حداقل به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید.  به خصوص نقش ورزشهایی که در محیط باز انجام می‌شود _ ورزش‌های هوازی _در کاهش استرس  بسیار زیاد است. از طرفی  یک بدن سالم که با مواد غذایی سالم تغذیه می‌شود بهتر می‌تواند به مقابله با استرس برود.  روزتان را با خوردن صبحانه آغاز کنید تا سطح انرژی بدنتان را بالا نگه دارید و  ذهنتان را با متعادل بودن، پاکسازی نمایید و در طول روز از مواد خوراکی مغذی استفاده نمایید. همچنین  خواب کافی،  باعث سوخت رسانی به مغز می‌شود و تاثیر مثبتش بر روی بدن خواهد بود.  اگر همیشه احساس خستگی دارید باعث می‌شود میزان استرس در بدن شما بالاتر برود و باعث خطور کردن افکار غیر منطقی به ذهنتان می‌شود.  بنابرین  با خوابیدن به میزان مناسب از بروز چنین اتفاقی جلوگیری نمایید.

۱۱- بالابردن میزان آگاهی به لحظه‌ها از طریق تمرکز بر روی یک چیز

یک مداد را بردارید و با دقت و تمرکز بالا، به تمام جزییات و شکل آن توجه کنید. مداد را در دست لمس کنید رنگ آن و شکل ظاهری آنرا به دقت نگاه کنید و خلاصه اینکه روی آن متمرکز شوید. یا یک تکه شکلات را به آرامی‌ مزه مزه کنید و بر روی تمام جزییات آن متمرکز شوید. در واقع این تمرکز باعث می‌شود که ذهن شما به طرزی باور نکردنی به آرامش برسد.

به طور کلی این را مد نظر داشته باشید که هر شخصی با دیگری متفاوت است و راههای حذف استرس و یا کاهش آن، برای همه یکسان نیست. هر شخصی به نوعی متفاوت به استرس واکنش نشان می‌دهد بنابراین حذف استرس نیز متفاوت است.  شما باید بهترین راهی که برایتان خوب کار می‌کند را خودتان پیدا کنید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله John H. Ostdick

منبع: success