حالت جدید پرواز شاید یکی از کاربردی‌ترین تغییرات موجود در تازه‌ترین نسخه از سیستم عامل انحصاری شرکت اپل یا همان سیستم عامل iOS 11 باشد. چرا که با استفاده از این قابلیت به طور حتم یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مسافران هواپیما از بین خواهد رفت. برای دانستن نکات بیشتر در رابطه با حالت جدید پرواز (Flight Mode) در سیستم عامل iOS 11 می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که کاربران ابزارهای هوشمند اپل نظیر آیفون یا آیپد در نسخه‌های پیشین سیستم عامل iOS با آن دست به گریبان بودند، هنگام مسافرت آن‌ها با هواپیما و قرار دادن ابزارهای هوشمندشان روی حالت پرواز بود که بیشتر به چشم می‌آمد. در این حالت دسترسی ابزارهای هوشمند مذکور به راه‌های ارتباطی مهمی نظیر بلوتوث یا وای‌فای قطع می‌شد و صاحبان این ابزارها دیگر نمی‌توانستند از اینترنت یا فعالیت‌های مبتنی بر اشتراک‌گذاری اطلاعات استفاده کنند.

گذشته از آن با غیر فعال شدن قابلیت بلوتوث در ابزارهای هوشمند مبتنی بر سیستم عامل‌های قدیمی اپل، دسترسی کاربران به ابزارهای مهمی نظیر اپل واچ یا ایر پد نیز غیر ممکن می‌شد. به این ترتیب مسافران هواپیما امکان استفاده از مهم‌ترین قابلیت‌های موجود در ابزارهای هوشمند مبتنی بر iOS خود را هنگام سوار شدن به هواپیما از دست می‌دادند و ابزارهای یاد شده در عمل به اشیایی بی‌مصرف حین پرواز با هواپیما تبدیل می‌شدند.

حالت جدید پرواز در سیستم عامل iOS 11

خبر خوب برای کاربران همیشگی ابزارهایی نظیر آیفون این است که مشکل یاد شده در جدیدترین نسخه از سیستم عامل انحصاری اپل یعنی iOS 11 دیگر وجود نخواهد داشت. به بیان دقیق‌تر هنگامی که شما آیفون یا آیپد مبتنی بر iOS 11 خود را روی حالت جدید پرواز در این سیستم عامل قرار دهید، همچنان به راه‌های ارتباطی مهم گوشی خود نظیر وای‌فای و بلوتوث دسترسی خواهید داشت. به این ترتیب می‌توانید در تمام طول پرواز یا در سایر موقعیت‌های اضطراری که ناگزیر از قرار دادن تنظیمات ابزارهای هوشمند اپل خود در حالت Flight Mode هستید، از قابلیت‌هایی نظیر بلوتوث یا وای‌فای استفاده کنید.

اپل آیفون

حالت جدید پرواز تنها تغییر جدید نیست

اگرچه حالت جدید پرواز در سیستم عامل iOS 11 یکی از مهم‌ترین تغییرات این سیستم عامل نسبت به نسخه‌های پیشین آن محسوب می‌شود، اما تنها ویژگی جدید اضافه شده به سیستم عامل iOS 11 نخواهد بود. در این میان یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدی که می‌توان در سیستم عامل iOS 11 از وجود آن بهره گرفت، قابلیت لطفا مزاحم نشوید خواهد بود. این قابلیت نیز درست مانند حالت جدید پرواز از جمله ویژگی‌های مفید موجود در سیستم عامل iOS 11 محسوب می‌شود. اما برخلاف حالت جدید پرواز که هنگام سفر با هواپیما قابل استفاده است، قابلیت لطفا مزاحم نشوید بیش از هر فعالیت دیگری هنگام رانندگی با خودرو به کار خواهد آمد.

توسط این قابلیت جدید شما می‌توانید پیام‌ها یا نوتیفیکیشن‌های ناخواسته‌ای را که هنگام رانندگی با اتومبیل برایتان ارسال می‌شود غیر فعال کنید. بنابراین در صورت فعال کردن این قابلیت می‌توانید هنگام رسیدن به مقصد از وجود نوتیفیکیشن‌های مذکور با خبر شده و در صورت لزوم به آن‌ها پاسخ دهید. در این میان اگر نوتیفیکیشن‌های ارسالی در قالب پیام باشند، پیغامی به شکل خودکار برای ارسال کننده‌ی آن‌ها فرستاده خواهد شد تا از این موضوع که شما در حال رانندگی هستید و مجالی برای پاسخ‌گویی ندارید آگاه شود.

اما نکته‌ی جالبی که در رابطه با قابلیت لطفا مزاحم نشوید وجود دارد و درست مانند حالت جدید پرواز در سیستم عامل iOS 11  کاربردی به نظر می‌رسد این است که شما می‌توانید فرآیند دریافت نوتیفیکیشن‌های دریافتی را شخصی سازی یا مدیریت کنید. به این معنی که به کمک استفاده از تنظیمات مختلف موجود در قابلیت لطفا مزاحم نشوید و اعمال تغییراتی در آن‌ها برخی نوتیفیکیشن‌های مهم را هنگام رانندگی نیز دریافت کنید.

گفته می‌شود که این فرآیند به کمک تشخیص میزان سرعت اتومبیل توسط سنسورهای آیفون قابل اجرا خواهد بود. به این معنی که هنگام رانندگی با سرعت مناسب، پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌های مهمی که از سوی دیگران برای شما ارسال می‌شوند، حتی در صورت فعال بودن قابلیت لطفا مزاحم نشوید نیز فاکتور گرفته نمی‌شوند و همچنان از سوی شما قابل مشاهده و دریافت خواهند بود.

به هر حال آن گونه که از شواهد امر بر می‌آید، به کمک تغییرات موجود در سیستم عامل iOS 11 و اضافه شدن ویژگی‌های تازه‌‌ای نظیر حالت جدید پرواز و قابلیت لطفا مزاحم نشوید به نسخه‌ی جدید این سیستم عامل، کاربران ابزارهای هوشمند مبتنی بر iOS 11 می‌توانند کاربردهای تازه‌ای را از ابزارهای پر کاربرد خود انتظار داشته باشند.

منبع: ولیو واک (همراه با تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.