شرکت سیلیکون پاور به تازگی از حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار جدید خود که از نوع بیرونی و قابل حمل است رونمایی کرد. محصول مقاوم و پرتوانی به نام Bolt D80 که به مدد قابلیت‌های مهمی که از وجود آن‌ها بهره می‌برد، می‌تواند مورد استفاده‌ی آن دسته از کسانی قرار گیرد که به ایمن ماندن اطلاعاتی که خارج از فضای کامپیوتر یا لپ تاپ خود ذخیره می‌کنند بسیار اهمیت می‌دهند. اگر مایل به دانستن نکات بیشتری از حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار جدید سیلیکون پاور هستید، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

برخلاف تصور عده‌ای انسان بی‌سواد و کم اطلاع، که دست بر قضا در اسم و رسم دارترین رسانه‌های کشورمان مشغول فعالیت هستند، حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار جدید شرکت سیلیکون پاور نخستین حافظه‌ی SSD ضد آب دنیا محسوب نمی‌شود. چرا که با وجود محصولاتی نظیر حافظه‌ی SSD مدل SE730 شرکت ADATA در بازار (که علاوه بر ضد آب بودن از خصلت ضد ضربه‌ بودن نیز برخوردار است) نمی‌توان حافظه‌ی قابل حمل جدید Bolt D80 را نخستین حافظه‌ی قابل حمل ضد آب جهان لقب داد. با این توضیح و برگزاری یک کلاس درس مختصر برای نوآموزان فعال در رسانه‌های اسم رسم و دار کشور، می‌رویم تا نگاهی به مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار جدید شرکت سیلیکون پاور داشته باشیم.

خصوصیات حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار سیلیکون پاور

همان گونه که در سطور پیشین این متن به آن اشاره شد، مهم‌ترین ویژگی حافظه SSD مدل Bolt D80 بهره بردن این محصول از خصلت ضد آب و ضد گرد و غبار بودن است. شاید این موضوع موجب شود تا ظرفیت نه چندان وسوسه کننده‌ی حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار جدید شرکت سیلیکون پاور چندان به چشم نیاید. در واقع حافظه قابل حمل Bolt D80 در سه مدل ۱۲۰ گیگابایتی، ۲۴۰ گیگابایتی و ۴۸۰ گیگابایتی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. ظرفیت‌هایی که گرچه برای یک حافظه SSD قابل حمل کاملا مناسب به نظر می‌رسد، اما شاید در برابر سایر حافظه‌های قابل حمل موجود در بازار، که گاه از ظرفیتی معادل یک ترابایت یا بیشتر برخوردارند، چندان به چشم نیاید.

بر این اساس محصول جدید شرکت سیلیکون پاور بیش از کاربرانی که به ظرفیت کلی حافظه‌ی ذخیره‌سازی قابل حمل خود اهمیت می‌دهند، به کار آن دسته از کسانی خواهد آمد که حفظ امنیت اطلاعات ذخیره شده‌شان و حفاظت از آن‌ها در برابر رطوبت و گرد و غبار (که اکثر حافظه‌های داخلی به کار رفته در کامپیوترها یا لپ تاپ‌ها در برابر آن آسیب‌پذیر هستند) برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

علاوه بر آن که حافظه SSD جدید شرکت سیلیکون پاور یعنی حافظه قابل حمل Bolt D80 محصولی مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبار محسوب می‌شود و در این زمینه از استاندارد IP68 بهره می‌برد، این ابزار قابل حمل نسبت به ضربه نیز مقاوم بوده و در این بخش از قضیه هم تست‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است. به گونه‌ای که محصول جدید سیلیکون پاور پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های مذکور موفق به کسب تراز نظامی مقاومت در برابر ضربه یا به عبارتی MIL-STD 810G 516.7 شده است. با این حال سازندگان حافظه قابل حمل Bolt D80 تاکید دارند که این آزمایش‌ها مربوط به شرایط عادی است و باید این محصول را تا حد امکان در برابر ضربه مصون نگه داشت. در واقع حافظه‌ی قابل حمل Bolt D80 با وجود تمام قابلیت‌ها و نکات مثبتی که از وجود آن‌ها بهره می‌برد، همچنان در برابر ضربات سخت و مهلک آسیب‌پذیر خواهد بود.

حافظه SSD جدید

با این حال سازندگان حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار سیلیکون پاور معتقدند که محصول جدید ساخته شده توسط آن‌ها به لطف برخورداری از ضخامت ۱۱.۹ میلی‌متری خود، هم‌اکنون به عنوان نازک‌ترین و باریک‌ترین حافظه‌ SSD قابل حمل موجود در بازار شناخته می‌شود. سوای این موضوع، حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار جدید شرکت سیلیکون پاور از ابعادی برابر با ۷۵ در ۷۵ در ۱۱.۹ برخوردار است و با بهره‌مندی از وزنی معادل ۵۳ گرم کاملا شایسته‌ی یدک کشیدن پسوند قابل حمل خواهد بود. همچنین بدنه‌ی این محصول از جنس آلومینیوم صیقل داده شده ساخته شده است و به لحاظ برخورداری از شکل و شمایل ظاهری کاملا متفاوت با سایر محصولات هم‌رده جلوه می‌کند.

حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار جدید شرکت سیلیکون پاور از رابط جدید Type-C برای برقراری ارتباط با سایر ابزارها استفاده می‌کند. هر چند که همراه با این محصول کابل ارتباطی Type-A نیز موجود خواهد بود و توسط این ابزار مورد پشتیبانی قرار خواهد گرفت. گرچه حافظه‌ی قابل حمل Bolt D80 از نسل دوم میانجی یو اس بی ۳.۱ بهره می‌برد، اما در کنار آن با نسل نخست یو اس بی ۳.۱ نیز سازگار است و علاوه بر آن از یو اس بی ۳ و یو اس بی ۲ نیز پشتیبانی می‌کند.

در مجموع حداکثر توان حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار شرکت سیلیکون پاور برای خواندن اطلاعات رقم ۵۰۰ MB/S و برای نوشتن اطلاعات هم رقم ۴۵۰ MB/S خواهد بود. همچنین دارندگان این محصول جدید می‌توانند از وجود آن علاوه بر سیستم عامل‌های مک و لینوکس (نسخه‌های Mac OS 10.5.x به بعد و Linux 2.6.31 به بعد) در سیستم عامل‌های ویندوز XP، ویندوز ویستا، ویندوز ۷، ویندوز ۸، ویندوز ۸.۱ و ویندوز ۱۰ نیز استفاده کنند.

در حال حاضر هیچ اطلاعات دقیقی از قیمت حافظه SSD ضد آب و ضد گرد و غبار شرکت سیلیکون پاور در دست نیست. همچنین سازندگان این محصول جدید هنوز مشخص نکرده‌اند که علاقه‌مندان در چه زمانی قادر به خرید حافظه قابل حمل Bolt D80 خواهند بود. به هر حال این محصول جدید به لطف بهره‌مندی از ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، می‌تواند به زودی یکی از مقاوم‌ترین و قابل اتکاترین حافظه‌های SSD قابل حمل موجود در بازار لقب بگیرد.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.