جوش‌های روی چانه چرا به وجود می‌آیند و چرا از بین نمی‌روند؟


جوش و آکنه از مشکلات رایج و دردسرساز برای زیبایی پوست است اما همه جوش‌ها و آکنه‌ها مانند هم نیستند. جوش‌هایی که در قسمت‌های خاصی از صورت به وجود می‌آیند نسبت به درمان مقاوم‌تر هستند و مدت بیشتری طول می‌کشد تا بهبود پیدا کنند.

جوش‌های روی چانه هم یکی از این جوش‌ها هستند که به راحتی از بین نمی‌روند چون علل به وجود آمدن آن‌ها با جوش‌های دیگر متفاوت است. البته این جوش‌ها غیرقابل درمان نیستند ولی روش درمان آن‌ها هم نسبت به جوش‌های دیگر متفاوت است.

در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز خواهید خواند که جوش‌های روی چانه چرا به وجود می‌آیند و چرا نسبت به درمان و بهبودی مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. در ادامه نیز با روش درمان جوش‌های روی چانه آشنا می‌شوید.


تفاوت جوش های روی چانه با بقیه انواع آکنه

جوش‌های روی چانه از نظر تئوری تفاوتی با جوش‌های معمولی ندارند و به طور کلی رفتار با این جوش‌ها نباید با جوش‌های دیگر تفاوتی داشته باشد. اما دلیل علمی مشخصی وجود دارد که تفاوت این نوع جوش را با جوش‌های دیگر آشکار می‌کند و باعث می‌شود جوش‌های روی چانه دردسر و مقاومت بیشتری نسبت به درمان از خود نشان دهند.

با درک این تفاوت می‌توان روش مناسب برای درمان آن‌ها را هم تشخیص داد و این مشکل بزرگ را برای همیشه حل کرد. هرگونه جوش سرسیاه، سرسفید، ورم یا التهاب پوست اگر روی چانه شما وجود داشته باشد به احتمال بسیار زیاد علت هورمونی دارد.

این خبر هم بد است هم خوب، خبر بد این که هیچ داروی جادویی برای درمان قطعی هورمون‌ها وجود ندارد و خبر خوب این که دانستن علت این جوش‌ها می‌تواند به پیدا کردن یک روش موثر برای درمان این جوش‌ها کمک کند.

علت درمان جوش های روی چانه

تاثیر هورمون‌ها در ایجاد جوش‌های روی چانه

اما هورمون‌ها چطور پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث ایجاد آکنه روی چانه می‌شوند؟ برای توضیح این مساله باید نگاهی به یکی از درس‌های مهم زیست شناسی داشته باشیم. دوره ۲۸ روزه قاعدگی به سه مرحله تقسیم می‌شود، در ۷ روز اول سطح استروژن یا هورمون زنانه در بالاترین میزان خود قرار دارد. از روز هفتم تا چهاردهم سطه این هورمون کاهش می‌یابد و از روز چهاردهم تا بیست و هشتم این میزان به کمترین سطح خود می‌رسد.

شروع جوش‌ها و آکنه‌ها معمولا در ده روز مانده به آغاز قاعدگی اتفاق می‌افتد چون در این زمان سطح استروژن خون بسیار پایین است. استروژن نقش مهمی در زیبایی و صاف بودن پوست شما ایفا می‌کند و وقتی سطح آن پایین می‌آید هورمون تستسترون در خون افزایش یافته و تولید سبوم یا همان چربی پوست بیشتر می‌شود.

علاوه بر این، میزان هورمون پروژسترون نیز در این ده روز افزایش می‌یابد و روزنه‌های پوست منقبض می‌شوند در نتیجه همه این عوامل (کمبود هورمونی که پوست را صاف می‌کند با افزایش هورمون‌هایی که پوست را چرب و ملتهب می‌کنند) دست به دست هم می‌دهند و موجی از جوش‌های بزرگ و ملتهب سطح پوست را دربرمی‌گیرند. البته این اتفاق برای همه نمی‌افتد و تنها افرادی که دچار عدم تعادل هورمونی و پوستی با گیرنده‌هایی حساس هورمونی هستند به این مشکل دچار می‌شوند اما در این مورد چانه بیش از هر بخش دیگری درگیر می‌شود.

علت درمان جوش های روی چانه

چرا درمان این جوش‌ها مشکل است؟

از آن جایی که جوش‌های روی چانه بیش از هر نوع جوش دیگری با هورمون‌ها در ارتباط هستند بنابراین راه درمان آن‌ها به درمان عدم تعادل هورمونی در بدن وابسته است. عدم تعادل هورمونی در بدن می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد مثل کیست‌های تخمدانی و رژیم غذایی نامناسب.

کیست‌های تخمدانی و یا هر نوع مشکل دیگری که به بافت‌های بدن مرتبط باشد باید با مراجعه به متخصص زنان درمان شود اما گاهی اوقات مشکلی در خود بدن وجود ندارد و تغذیه نامناسب علت اصلی این عدم تعادل شیمیایی در بدن است و اگر رژیم غذایی اصلاح شود تفاوت چشمگیری در عملکرد بدن و ظاهر پوست مشاهده خواهید کرد.

مطالعات نشان می‌دهد که وقتی لبنیات مصرف می‌کنید این ماده در بدن شما مثل هورمون تستسترون عمل می‌کند که باعث بدتر شدن آکنه می‌شود. البته لبنیات هورمون‌های طبیعی دیگری مثل استروژن هم در خود دارد که می‌تواند تعادل هورمونی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

جوش‌ها روی چانه را به این روش از بین ببرید

همان طور که گفتیم درمان بدن و ایجاد تعادل هورمونی در بدن اولین قدم برای درمان جوش‌ها به خصوص جوش‌های است که رو چانه و اطراف دهان ایجاد می‌شوند.

پس حتما برای آزمایشات هورمونی و بررسی‌های لازم به یک پزشک متخصص غدد یا زنان مراجعه کنید تا در صورت نیاز درمان‌های دارویی را آغاز کنید. در گام بعدی تغذیه خود را اصلاح کنید و تا حد ممکن از مصرف لبنیات و سایر مواد غذایی حاوی هورمون (مثل مرغ‌های هورمونی) اجتناب کنید.

در گام بعدی مراقبت صحیح از پوست هم می‌تواند روی بهبود شرایط اثر داشته باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند از مواد و روش‌های ملایم‌تری برای نگهداری از پوست خود استفاده کنید و حتی اگر مشکلی در پوست خود ندارید برنامه روتین مراقبت از آن را ادامه دهید. یعنی علاوه بر ضدآفتابی که روزمره استفاده می‌کنید استفاده از رتینوئید را در برنامه خود قرار دهید و برای لایه برداری از مواد ملایم و موثری مثل آلفاهیدروکسی اسید استفاده کنید که نه تنها آکنه را درمان می‌کند بلکه در جلوگیری از ایجاد آن نیز نقش مهم و موثری ایفا می‌کند.

علت درمان جوش های روی چانه

استفاده از یک مرطوب کننده موثر و مناسب برای پوست تحت هر شرایطی ضروری است اما اگر به آکنه مبتلا هستید استفاده از آن را کاملا جدی بگیرید و مخصوصا از مرطوب کننده‌هایی که حاوی روغن‌های گیاهی طبیعی و عصاره میوه‌ها هستند به صورت روزمره استفاده کنید. به جای داروهای ضدجوش که اثر خشک کننده دارند و باعث کیستی شدن جوش‌های شما می‌شوند از موادی مثل سالیسیلیک اسید استفاده کنید که لایه برداری ملایم و موثری دارند و از ایجاد آکنه هم جلوگیری می‌کنند استفاده کنید. البته اگر پوست حساسی دارید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و از وی بخواهید تا محصولات مناسب و موثرتری را برای شما تجویز کند.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)