جملات انگیزه بخش به درد نخور است تا وقتیکه شما به آنها احتیاج پیدا نکنید. تا وقتی عمیقا نیازمند جملات انگیزه بخش نباشید، این جملات نمی‌توانند کمک بزرگی در زندگی شما باشند. علت این مسئله را، خانم مل رابینز، (Mel Robbins) از مجریان شبکه CNN و نویسندگان کتابهای پرتیراژ ، اینطور بیان می‌دارد:

 ” اگر می‌خواهید به زندگی رویایی‌تان دست یابید، خودتان باید خودتان را مجبور کنید تا دست به عمل بزنید. شخص دیگری نمی‌تواند شما را مجبور کند یا حتی انگیزه بخش شما باشد”.

خانم مل رابینز،  بعنوان یک روانشناس، با تحقیقاتی که انجام داده است و آنرا در سخنرانی‌اش با موضوع “چطور هی دور خودتان نچرخید“، در تدتاک (TedTalk) ، ارائه نموده است،  بر این عقیده است که همه‌ی ما به خودمان می‌گوییم بله من آماده‌ی تغییر هستم  اما در عمل هیچ وقت تغییری رخ نمیدهد یا اگر هم رخ دهد، به صورت مقطعی است نه به صورت دائم.  علتش این است که مغز بشر اینطور طراحی نشده است که خودش را به دردسر بیاندازد و خودش را وارد شرایط سخت و ترسناک کند. مغز بشر علاقه‌ای ندارد که عادتهای قبلی را ترک نموده و تغییر پیدا کند. این یک واقعیت است. اما از سویی دیگر، انسان نیز موجود خلاق و هوشمندی است که همیشه توانسته برای هر مشکلی، یک راه‌حل پیدا کند. راه حل این مشکل را نیز در ادامه بخوانید:

  • چه چیزی بهتر از جملات انگیزه بخش می‌تواند به ما کمک کند؟

جملات انگیزه بخش

کلید باز کردن قفل‌های مغزی و ذهنی بشر،  این است که در لحظه‌ی حال زندگی کنیم و در همین زمانی که اکنون هستیم،  با برداشتن قدم‌های کوچک کوچک به سمت هر هدفی که داریم، آرام آرام و ثانیه به ثانیه، به آنچه که مدنظر داریم دست یابیم.

اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید که ریشه‌ی تمام بهانه‌هایی که می‌‌آوریم نیز از همین نقطه ضعف در طراحی مغز بشر نشات گرفته است.  مغز ما با تمام توان، به دنبال بهانه تراشی می‌گردد و آنقدر کندوکاو می‌کند تا بهترین بهانه‌ها را برای انجام ندادن یک کاری پیدا کند،  طوریکه خود فرد و دیگران را به خوبی قانع سازد که آن بهانه‌ها حقیقی هستند  و واقعا نمی‌توان آن کار را انجام داد.

اگر خوب دقت کنیم، می‌توان ردپای انواع تردیدها،  بی عملی‌ها و بی حرفی‌ها را در زندگی افرادی که فقط به دنبال بهانه هستند و فقط مشکلات را می‌بینند مشاهده کرد.

انسانی که هنوز دست به عمل نزده، مغزش هنوز از خارج شدن از منقطه‌ی امن می‌ترسد، این شخص کسی  است که اگر چه دانش و علم کافی در آفلان زمینه‌ی  کاری را دارد، اما بین علم و عمل او، یک دره‌ی عمیق قرار دارد و او باید از این شکاف عبور کند، اما در این شکاف گیرافتاده است. چنین شخصی اگر چه از دانش کافی برخوردار است و حتی می‌داند که باید چه کار کند،  اما به دلیل گیر افتادن در این دره، نمی‌تواند به مسیری که در ذهنش هست ادامه دهد و درنتیجه نمی‌تواند خودش را وادار به انجام کار مود نظرش نماید.

  • تصمیمات شما  هستند که مهم هستند

زندگی شما به تصمیمات شما بستگی دارد. اگر تصمیمات خود را عوض کنید، می‌توانید هر چیزی را در زندگی خود عوض نمایید. اما مسئله این است که چطور می‌توان تصمیمی را گرفت و به آن پابند بود؟

برای اینکه تصمیم قطعی و قابل عمل بگیرید نیازمند یک دلیل بزرگ هستید که بتواند به قدرکافی برای شما انگیزه بخش باشد تا به آن تصمیم جامه‌ی عمل بپوشانید.

یک دلیل بزرگ، یک چرایی بزرگ، می‌تواند باعث شود که شما حتی در عرض ۵ ثانیه بتوانید تصمیم ‌ بزرگی بگیرید و زندگی خود را دگرگون نمایید. این دگرگونی دقیقا در لحظه‌ای رخ می‌دهد که ذهن شما پذیرای آن می‌شود چرا که به چرایی خوبی رسیده است.

آنچه که باعث می‌شود نتوانید به اهداف خودتان در زندگی برسید،  نه تنبلی و ترس،  بلکه مکث‌های کوتاه کوتاه و همیشگی شما برای انجام کارهایی ست که می‌دانید باید انجامشان دهید اما در انجام دادن آن تامل می‌کنید ومرتبا کارها را به عقب می‌اندازید.

جملات انگیزه‌ بخش نمی‌توانند برای همیشه به شما سوخت برسانند، اما چیزی که می‌تواند برای همیشه باعث حرکت ماشین شما شود این است که عادت تعویق انداختن کارها را از خود دور کنید و اگر می‌دانید باید کاری را انجام دهید، انجامش دهید.

شما با گامهای کوچک اما پیوسته، می‌توانید هر مسیری را طی نمایید.  به این صورت می‌توانید حتی با مغزی که طراحی غلطی دارد، هر کاری را که مایل هستید، انجام دهید. آنگاه جملات انگیزه بخش نیز می‌توانند به یاری شما بیایند و کمک کنند تا بهتر از پس مشکلات برآیید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله  Tom Bilyeu

منابع : impacttheory and  success