گاهی اوقات ممکن است جراحی لثه برای درمان برخی بیماری‌ها و مشکلات لثه مانند ژنژیویت یا پریودنتیت مورد نیاز باشد. این نوع جراحی عموما به عنوان جراحی لثه شناخته می‌شود.

این روش به درمان درمان بیماری لثه و هر نوع آسیب ایجاد شده که ممکن است ناشی از آن باشد کمک می‌شود از جمله:

  • بازسازی استخوان‌ها و بافت‌های آسیب دیده
  • جلوگیری از از دست دادن دندان
  • کاهش فواصل لثه‌های میان دندانها که به عنوان مثلث سیاه شناخته می‌شود
  • تغییر شکل فک برای کاهش خطر برای رشد باکتری در شکافهای استخوانی
  • از بین بردن باکتری‌ها و عفونت

در این مقاله ما به آنچه که افراد می‌توانند از جراحی لثه انتظار داشته باشند، مشکلاتی که می‌توان درمان کرد و چه زمان بهبودی می‌تواند باشد، نگاهی می‌اندازیم.

 

چه مشکلاتی را می‌توان بوسیله جراحی لثه درمان کرد؟

بیماری‌های لثه همچون ژنژیویت و پریودنتیت نیز نیازمند درمان جراحی هستند. ژنژیویت یک شکل خفیف از بیماری لثه است که می‌تواند موجب قرمزی لثه، تورم و خونریزی شود. اغلب اوقات، ژنژیویت به دلیل بهداشت ضعیف دهان، پلاک و رسوب در دهان است. درمان تخصصی می‌تواند این مشکل را رفع کند.

پریودنتیت یک نوع شدید از بیماری لثه است که بدتر شده و پیشرفته شده باشد، که منجر به پاسخ التهابی می‌شود که بافت‌ها و استخوان را تخریب می‌کند. در طول این فرایند التهاب لثه شروع به جدا شدن از دندان می‌کند. این موجب می شود فضاهایی به نام پاکت‌ها افزایش یابند که به نوبه خود سبب تداخل باکتری‌‌ها و ایجاد عفونت می‌شود. در نتیجه، از دست دادن و صدمه استخوان می‌تواند بوجود آید.

 

انواع روشهای جراحیجراحی لثه

نوع جراحی دندانی که انجام می‌شود به نوع و شدت بیماری لثه بستگی دارد.

قبل از جراحی، یک جراح دندانپزشک ممکن است لثه‌ها را عمیقا پاک کند. یک روش شناخته شده به عنوان اسکیلینگ عمیق (جرم گیری عمیق) می‌تواند جرم و باکتری‌ها را از دندان‌ها و لثه‌ها حذف کند. روش دیگر که به عنوان روت پلنینگ شناخته می‌شود می‌تواند سطوح ریشه‌های دندان را صاف کند که به معنی این است که فضاهای کمتری برای جرم و باکتری برای ایجاد شدن وجود دارد. این روش همچنین هر نوع جرمی را که روی ریشه است، حذف می‌کند. دیپ اسکیلینگ و روت پلنینگ معمولا هم زمان رخ می‌دهد.

جراحی فلپ

جراحی فلپ بخصوص برای افرادی که رسوبات ته نشین شده در پاکتهای عمیق دارند، مفید است. این روش شامل بلند کردن لثه‌ها از روی دندانها برای برداشتن رسوبهای دندان است. پس از اینکه جراح ناحیه را تمیز کرد و رسوب را حذف کرد، لثه‌ها را در محل خود قرار می‌دهد تا در اطراف دندان قرار بگیرد. گاهی اوقات استخوان ممکن است در طی این روش تغییر شکل دهد.

پیوند استخوان

هنگامی که استخوانی که ریشه دندان را احاطه کرده است آسیب دیده یا تخریب شده باشد، شخص نیازمند پیوند استخوان است. این روش شامل تعویض استخوان آسیب دیده با استخوان جدید است. این استخوان ممکن است استخوان شخص باشد یا استخوان مصنوعی یا استخوان اهدایی باشد. هدف از پیوند استخوان نگهداشتن دندانها در محل و کمک به رشد دوباره آنها است.

بازسازی بافت

در طی این روش، یک جراح دندان یک قطعه کوچک از مواد تور مانند را بین استخوان و بافت لثه قرار می‌دهد. این ماده مانع از رشد لثه درون فضایی می‌شوند که باید محل استخوان باشد و به استخوان و بافت همبند اجازه رشد مجدد می‌دهد.

پیوند بافت

یک خط لثه به نام خط لثه تحلیل رفته بوسیله بافت لثه ایجاد می‌شود و ممکن است نیازمند پیوند بافت نرم باشد تا خطر آسیب بیشتر را کاهش دهد. در طی این روش، یک جراح دندان معمولا بافت را از یک قسمت بدن جدا می‌کند و مجددا آن را به ناحیه‌ای که لثه تحلیل رفته است، متصل می‌کند. این بافت اغلب از سقف دهان به دست می‌آید. پیوند بافت نه تنها خطر ابتلا به آسیب بیشتر را کاهش می‌دهد بلکه هر ریشه آسیب دیده را هم پوشش می‌دهد.

سایر گزینه‌های درمان عبارتند از:

لیزر درمانی: اگر چه هیچکدام از شواهد موجود به طور کامل از درمان لیزر حمایت نمی‌کند بعضی از دندانپزشکان از آن برای کاهش اندازه پاکتها استفاده می‌کنند و بافت همبند آسیب دیده را بازسازی می‌کنند.

پروتیئن‌های تحریک کننده بافت: این روش شامل استفاده از ژل حاوی پروتئین برای تحریک رشد استخوان و بافت است.

 

آمادگی برای جراحی لثه

قبل از اینکه شخص جراحی لثه داشته باشد، دندانپزشک یک آزمایش قبل از عمل روی وی انجام می‌دهد تا مطمئن شود که برای جراحی ایمن است. در طول این آزمایش، دندانپزشک احتمالا:

  • سابقه پزشکی را مرور می‌کند و یک آزمایش انجام می‌دهد
  • دندان‌ها، دهان و فک را بررسی می‌کند تا ثبات و سلامت را بررسی می‌کند
  • برای هر گونه عفونت، آبسه یا دیگر ضایعاتی که می‌تواند جراحی را پیچیده‌تر کند، بررسی می‌کند
  • در مورد خطرات و مزایای عمل تصمیم می‌گیرد و مجوز یا رضایت را برای رفتن به جراحی دریافت می‌کند.

در طول جراحی چه اتفاقی می‌افتد

بسته به نوع روش مورد استفاده، یک سری چیزها ممکن است رخ دهد. اکثر روشهای جراحی لثه ۲ ساعت زمان برای کامل شدن، وقت می گیرند. در بعضی موارد برای جراحی لازم است که شخص خوابیده باشد یا در طول بخشی از جراحی خوابیده باشد. اوقات دیگر، جراحی تنها شامل استفاده از بی حسی موضعی برای بی حس کردن لثه ها است. تزریق داروی بی حسی می‌تواند کمی ناراحت کننده باشد.

در طی این روش، جراح دندانپزشک از تجهیزات استریل، از جمله ابزار و دریپ استفاده می‌کند تا خطر عفونت را کاهش دهد. پس از ایجاد شکافهای کوچک یا برشها در طول خط لثه، دندانپزشک لثه‌ها را از دندان‌ها بلند می‌کند. این به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا بتواند بهتر ریشه‌ها را ببیند و جرم، پلاک یا عفونت را پاک کند.

در ادامه این تمیزی عمیق، جراح دندان می‌تواند روشهای دیگر همچون تغییر شکل لثه، روشهای بازسازی استخوان یا روشهای برنامه ریزی شده دیگر را انجام داد.

وقتی که برنامه ریزی جراحی دندان کامل شد، جراح لثه‌ها را با استفاده از بخیه های ظریف به جای خود بر می‌گرداند. دندانپزشک ۷ تا ۱۰ روز پس از عمل جراحی این بخیه‌ها را بر می‌دارد.

دوره بهبود
جراحی لثه

در ادامه هر روش درمانی دندانپزشک دستورالعمل‌های دقیقی در مورد چگونگی دستیابی به بهترین بهبود ممکن را ارائه می‌دهد. زمان بهبود بستگی به وسعت روش انجام شده دارد. به طور معمول افراد پس از عمل جراحی لثه نیازمند داروهای ضد درد هستند. دوباره دندانپزشک با بیمار در مورد همه داروهای توصیه شده قبل از اینکه مطب یا مرکز جراحی را ترک کنند، صحبت خواهد کرد.

دندانپزشکان معمولا این موارد را توصیه می‌کنند:

  • استفاده از یک دهان شویه ضدباکتری برای تمیز نگه داشتن ناحیه جراحی و اجتناب از عفونت
  • اجتناب از ورزش شدید
  • خوردن غذاهای نرم در روزهای بعد از جراحی
  • سیگار نکشیدن

دندانپزشک یک نوبت برای بازگشت به مطب برای ۱ تا ۲ هفته دیگر تعیین می‌کند. در طول این جلسه، جراح بررسی می‌کند که آیا لثه‌ها بهبود یافته‌اند و اگر بله همه بخیه‌ها را بر می‌دارد.

لثه شخص خوب به نظر خواهد رسید و تفاوت پس از جراحی را احساس خواهد کرد. لثه‌ها و دندانها بهبود خواهند یافت، محکم شده و سفت‌تر و قوی‌تر خواهند شد. بعضی از مردم ممکن است حساسیت به سرما و گرما داشته باشند و ممکن است با استفاده از خمیردندان ضد حساسیت تسکین یابد. دندانپزشکان یک جلسه دیگر را برای نگه داشتن سلامت دهان در آینده، برنامه ریزی خواهد کرد.

هزینه‌‌های جراحی

روشهای جراحی دندان و لثه ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند بنابراین با یک کارشناس بیمه صحبت کنید تا در مورد مزایای بیمه برای هزینه‌های احتمالی صحبت شود تا از خرج زیاد جلوگیری شود. به طور متوسط هزینه‌ها از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و نهایت هزینه آن بستگی به نوع جراحی، تجربه دندانپزشک و مرکز درمانی مربوط می‌شود. اگر از پس هزینه‌های جراحی لثه بر نمی‌آیید می‌توانید به مراکز دانشگاهی مراجعه کنید تا با کمترین هزینه برای شما انجام شود.

آیا می‌توان از بیماری لثه پیشگیری کرد؟

از آنجایی بیماری لثه بوسیله رشد زیاده از باکتری، پلاک و ایجاد رسوب است، بهداشت دهان و دندان مناسب در جلوگیری از بیماری و معکوس کردن بیماری موثر است. در اغلب موارد، مراقبت های منظم دندان همراه با مسواک زدن و نخ دندان دو بار در روز برای جلوگیری از بیماری لثه کافی است.

کلام آخر

اگر بیماری لثه بدون درمان کردن بحال خود رها شود، ممکن است منجر به بروز انواع مشکلات سلامتی همچون بیماری قلبی عروقی، دیابت و تولد کودکان کم وزن و تولد پیش از موعد زایمان شود. بیماری لثه همچنین می‌تواند یک بیماری جدی موثر بر دندانها، لثه‌ها و استخوانها شود که منجر به عفونت و مرگ بافت و استخوان خواهد شد. این ممکن است نیازمند جراحی پیشرفته برای تعمیر و درمان بیماری داشته باشد. کاهش عوامل خطر، حفظ بهداشت دهان و دندان و ادامه مراجعات روتین دندانی می‌تواند خطر و شدت بیماری لثه را کاهش دهد. ‌

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: medicalnewstoday