معنای جذابیت در علم روانشناسی با آنچه که اغلب مردم تصور می‌کنند فرق دارد. دانشمندان متوجه شده‌اند که جذابیت یک شخص، ربطی به چهره‌ی او ندارد.

حتما برای شما هم پیش آمده که  زمانهایی  احساس کرده اید به اندازه‌ی کافی دارای جذابیت نیستید. گاهی خواسته‌اید بر طبق مد روز و استانداردهایی که جامعه از یک تصویر زیبا  و دارای جذابیت به شما ارائه داده، لباس بپوشید یا آرایش کنید یا حتی عمل جراحی انجام دهید،  اما خیلی زود متوجه میشوید که بی فایده بوده.  این مسئله ممکن است باعث ناامیدی شما شده باشد.  برای خیلی ها پیش آمده که معیارشان فقط مد روز باشد و بعد متوجه شوند مدل موهایشان اصلا به صورتسان نمی‌آید،  یا میزان زیادی وزن کم کرده اند اما هیچ کمکی به زیبایی آنها نکرده. خیلی ها به خودشان گفته اند آیا برای همین نیست که من مجرد باقی مانده ام؟

بگذارید سریع برویم سراغ اصل مطلب. شما بایستی در مقابل هر گونه افکار این چنینی که به ذهنتان خطور میکند به شدت مقاومت کنید. باید تمام افکاری که توسط جامعه در مورد جذابیت، به باور شما خورانده شده است را کاملا رد کنید و اجازه ندهید این باورهای غلط ، ارزش حقیقی شما را زیر سوال ببرند.

امروزه علم روانشناسی مشخص کرده است که آنچه شما را  برای دیگران جذاب می سازد، چهره بیرونی شما نیست بلکه چهره ی درونی شماست. آنچه که اهمیت دارد این نیست که شکل ظاهری شما چه طور است، بلکه شکل باطنی شما برای دیگران دارای اهمیت است.

معنای جذابیت

  • جذابیت به چهره نیست به نوری‌ست که درون شماست

آنچه که باعث ایجاد جذابیت می گردد، چهره ی ظاهری شما نیست.  از نظر علمی ثابت شده که آنچه به زبان می‌آوید و حسی که به طرف مقابلتان می‌دهید باعث ایجاد جاذبه یا دافعه در شما می‌شود. ما به دنبال ایجاد رابطه یا دوستی با افراد هستیم  نه به دلیل ظاهر آنها،  بلکه به خاطر اینکه ما را بفهمند و بتوانیم نظرات و دیدگاهای خودمان را با آنها مطرح کنیم تا ما را درک کنند.

یکی از اساتید  رشته ی روانشناسی- عصب شناسی در دانشگاهی در آلمان،  پرفسور  silke Anders آزمایشاتی را روی تعدادی داوطلب انجام داد و نتایج جالب توجهی به دست آورد . در یکی از این آزمایشات، فیلم تعدادی زن را به داوطلبان مرد نشان داد. سپس از داوطلبان خواسته شد بر اساس میزان جذابیت، به زنها رای بدهند.

نتیجه ای که به دست آمد بسیار قابل توجه بود. هر چه که داوطلب ها بیشتر توانسته بودند حس خودشان را به حس زن ها نزدیک کنند و به عبارتی دیگر با آنها حس همدلی داشته باشند، باعث میشد زن ها در نظرشان جذاب تر شوند و این ربطی به چهره ی زن ها نداشت.

این نتایج باعث بررسی های بیشتری شد و نتیجه ای که حاصل گشت این بود که در مغز ما انسانها ناحیه ای ست که در مسئول احساس جذابیت است.  این ناحیه وقتی فعالیت بیشتری دارد که شخص بتواند با طرف مقابل احساس همدلی داشته باشد یعنی درک شود و درک کند. در این صورت شخص مقابل را جذاب می بیند.

پس تمایل ما انسانها برای داشتن رابطه با کسی که ما را بفهمد، به خاطر ساختار روانشناختی مغز ماست.

در واقع میزان  جذابیت  که بین طرفین ایجاد می‌شود بر این اساس استوار است که آنها تا چه حدی میتوانند زبان همدیگر را بفهمند. هر چه بیشتر زبان هم را بفهمند، بیشتر جذب همدیگر میشوند.  و این حس که کسی میتواند شما را بفهمد، باعث ایجاد اعتماد می‌شود و همین امر باعث شکل گیری یک رابطه عمیق میگردد.

وقتی که دیگران را نه بر اساس زیبایی چهره، بلکه بر اساس حس درونی خودتان ارزیابی کنید، بهتر می توانید با آنها وارد رابطه شوید.

از طرفی دیگر، هر چه که ما بیشتر در مورد زیبایی چهره‌ی بیرونی خود نگران باشیم و سعی کنیم آنرا با روش های مختلفی بیشتر کنیم، از درون ِ خودمان غافل شده و فرو می‌ریزیم. در این حالت، حس عدم امنیت به ما دست داده و گاهی دچار خشم فراوانی نسبت به جامعه می‌شویم. وقتی که نگران این باشیم که دیگران چهره ی ما را چطوری می‌بینند، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهیم و در پی آن شادی ما ، کاهش پیدا می‌کند.

 پس در ارتباط با دیگران، به آنها نشان دهید که برایتان مهم نیست ظاهر آنها چگونه است و نیز مهم نیست آنها چه قضاوتی در مورد ظاهر شما دارند. اینگونه اهمیت دادن ها را متوقف کنید. وقتی این افکار را از خود دور کردید از شر خشم و استرس، رهایی پیدا می‌کنید و در نتیجه زندگی‌تان،  چه در زمینه شخصی و چه کاری، رونق بهتری پیدا می‌کند. شما دارای دیدگاه جدیدی نسبت به خودتان می‌شوید:  اعتماد داشتن به خودتان. و این اعتماد به نفس است که باعث موفقیت شما در زندگی میشود.

مردم جذب شخصیت افراد میشوند نه جذب چهره ی ظاهری آنها. سعی کنید زیبایی را در درون خود ایجاد کنید نه فقط در ظاهر خود.  زیبایی درونی ماندگار است اما زیبایی بیرون مشروط به زمان است. اجازه دهید خورشید نه در چهره ی  بیرونی شما، بلکه در شخصیت شما پدیدار شود و شما را درخشان سازد.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Amber Pariona