شرکت Nike قصد دارد در کفش‌های جدید ورزشی خود از ماده Flyleather استفاده کند. ماده‌ای نظیر Flyknit که شاید بتواند موفقیت مشابهی را برای شرکت Nike رقم بزند. در واقع همان گونه که حدود پنج سال قبل استفاده از ماده Flyknit توانست جهش عمده‌ای را در چگونگی تولید محصولات این شرکت رقم بزند، استفاده از ماده Flyleather نیز قرار است این جهش عمده را چند گام رو به جلو هدایت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

در سال ۲۰۱۲ میلادی شرکت Nike از ماده Flyknit در تولید کفش‌های ورزشی خود استفاده کرد. ماده جدیدی که ضایعات مربوط به پروسه تولید کفش‌های ورزشی این شرکت را تا حد قابل توجهی کاهش می‌داد. حال قرار است شرکت Nike با بهره‌گیری از ماده Flyleather در تولید کفش‌های ورزشی خود، فرآیند تولید این محصولات را از نظر کیفی به طرز ویژه‌ای بهبود ببخشد و به این طریق حمایت بیشتری از طبیعت و محیط زیست نماید.

ماهیت ماده Flyleather

ماده Flyleather ماده ترکیبی جدیدی به شمار می‌رود که به منظور مقابله با حجم وسیعی از ضایعات مربوط به فرآیند دباغی چرم گاو طراحی شده است. بنابر ادعای کارشناسان شرکت Nike این ماده‌ی جدید از حدود ۳۰ درصد چرم گاو تشکیل شده است و می‌تواند به طرز قابل توجهی از هرز رفتن منابع دخیل در صنعت ساخت چرم جلوگیری به عمل آورد. صنعتی که هم‌اکنون از گردش مالی چشم‌گیری معادل ۱۰۰ میلیارد دلار برخوردار است، اما در عین حال نقش مهمی در هدر دادن منابع آبی و انتشار گاز دی اکسید کربن در جهان ایفا می‌کند.

به منظور جبران بخشی از ضایعات قابل توجه به جا مانده از صنعت دباغی چرم، در طراحی ماده Flyleather از حدود ۵۰ درصد چرم بازیافتی استفاده شده است. در واقع چرم‌های بی‌استفاده، دور ریختنی و اوراقی بخش مهمی از اجزای ترکیبی این ماده‌ی جدید را تشکیل می‌دهد. به طور کلی این چرم‌های غیر قابل استفاده کاملا خرد شده و به گونه‌ای تراشیده می‌شوند تا به ذرات کوچک گَرد مانند تبدیل گردند. سپس این ذرات با نوع خاصی از فیبر مرکب مصنوعی و آب ترکیب می‌شوند تا در نهایت از این معجون ناهمگون ماده Flyleather به وجود آید.

تولید کفش

امتیاز استفاده از ماده Flyleather در تولید کفش

در مجموع استفاده از ماده Flyleather در تولید کفش‌های ورزشی شرکت Nike موجب می‌شود که میزان استفاده از آب در پروسه ساخت این محصولات به میزان ۹۰ درصد (نسبت به فرآیند تولید معمولی کفش‌های ورزشی) کاهش یابد و درصد انتشار گاز دی اکسید کربن نیز تا حد قابل توجهی کمتر گردد. البته نکات مثبت استفاده از ماده Flyleather در تولید کفش‌های ورزشی شرکت Nike تنها به صرفه جویی در منابع اولیه و مدارای هرچه بیشتر با محیط زیست محدود نمی‌شود و موارد دیگری نظیر بهبود کیفیت محصولات تولید شده با این ماده را نیز در بر می‌گیرد.

در واقع ماده Flyleather چه به لحاظ ظاهر و چه از نظر کاربرد و حسی که استفاده از آن به افراد مختلف می‌دهد، با چرم مرغوب برابری می‌کند. حتی کارشناسان شرکت Nike به این نکته اشاره کرده‌اند که ماده Flyleather نسبت به چرم های سنتی حدود ۴۰ درصد سبک‌تر بوده و چیزی نزدیک به ۵ برابر هم از قدرت و مقاومت بیشتری برخوردار است.

در این میان مدیر ارشد بخش طراحی محصولات شرکت Nike یعنی جان هوک معتقد است که ماده Flyleather از توانایی قابل توجهی برای ایجاد تغییر در صنعت چرم برخوردار است. چرا که استفاده از این ماده پتانسیل فراوانی در اختیار تولیدکنندگان کفش‌های ورزشی قرار می‌دهد تا بتوانند به توسعه‌ی محصولات خود با دقت و ظرافت بیشتری بپردازند.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که استفاده از ماده Flyleather به خودی خود نمی‌تواند تمام ضایعات مربوط به صنعت چرم را کاهش دهد. چرا که در ساخت این ماده جدید از چرم بازیافتی استفاده می‌شود و تولید خود این چرم همچنان موجب تلف شدن منابع فراوانی می‌گردد. در واقع کارخانه‌های دباغی چرم هنوز هم با مصرف طیف گسترده‌ای از منابع اولیه، حجم وسیعی از آلودگی شیمیایی را به طبیعت و محیط زیست تحویل می‌دهند. حقیقت تلخی که در کشورهای در حال توسعه بیش از سایر مناطق دنیا قابل مشاهده است.

به هرحال با وجود این که استفاده از ماده Flyleather نمی‌تواند تغییر چندانی در پایه و اساس صنعت دباغی چرم ایجاد کند و ویژگی‌های منفی این صنعت را به طور کامل از بین ببرد، اما در عین حال بهره گرفتن از این ماده‌ی جدید در فرآیند تولید کفش‌های ورزشی، بهبودهای فراوانی را در پروسه ی تولید این محصولات به ارمغان خواهد آورد. بهبودهایی که کوچک‌ترین نمونه‌ی آن‌ها کاهش پنجاه درصدی انتشار مواده آلاینده مبتنی بر کربن در پروسه‌ی تولید کفش‌های ورزشی خواهد بود. در مجموع انتظار می‌رود که استفاده از ماده Flyleather نیز بتواند نظیر بهره گرفتن از ماده Flyknit جهش قابل توجهی در فرآیند تولید محصولات شرکت Nike ایجاد کند و همانند گذشته مورد توجه استفاده کنندگان محصولات این شرکت قرار گیرد.

منبع: دیجیتال ترندز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.