شیکپوشی به عوامل متعددی بستگی دارد که پوشیدن لباس‌های مد روز قطعا یکی از آن‌ها نیست. البته انتخاب لباس‌های جدید و مد روز می‌تواند باعث جذابیت و ارتقاء استایل شما شود اما شرط لازم برای این کار نیست. شیک پوش بودن بدون توجه به ترندها و تنها با یک تیپ کلاسیک و سطح بالا هم امکان پذیر است. پیروی بی چون و چرا از مدهای فصل نه تنها تاثیری در شیک پوش شدن شما ندارد بلکه هزینه‌های پوشاک شما را هم افزایش می‌دهد و شما پول کافی برای خریدن لباس‌های اصلی باکیفیت نخواهید داشت چون هر فصل مجبور هستید لباس‌های قدیمی خود را کنار گذاشته و لباس‌های جدید مد روز بخرید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ۵ ترفند برای داشتن تیپ کلاسیک به شما آموزش خواهیم داد که با رعایت آن‌ها می‌توانید بدون آن که لباس‌های مد روز بخرید همیشه شیک و سطح بالا لباس بپوشید.

تیپ کلاسیک فرانسوی

از زمان ماری آنتوانت تا کنون زنان فرانسوی همیشه مرجع و الگوی شیک پوشی در جهان بوده‌اند و زنان جهان همیشه نیم نگاهی به مهد مد جهان یعنی پاریس داشته‌اند تا ببینند زنان پاریسی چه سبک و استایلی برای لباس پوشیدن دارند. چند دهه بعد کوکو شانل سبک لباس پوشیدن و زیبایی شناسی پاریسی را تغییر داد و با لباس‌های ساده اما شیک و سطح بالای خود به یک طراح ماندگار جهانی تبدیل شد. اکنون هم زنانی مثل ماریون کوتیارد، کاترین دونوو و شارلوت گینزبورگ جزو برترین الگوها و آیکن‌های شیک پوشی از نوع پاریسی هستند. اصول شیکپوشی پاریسی قوانین بسیار ساده‌ای دارد که همه حتی تنبل‌ترین افراد (به خصوص تنبل‌ترین افراد) هم می‌توانند آنها را رعایت کنند. زنان فرانسوی هم گاهی مد روز لباس می‌پوشند اما این لباس‌های مد روز تعیین کننده سبک و استایل آن‌ها نیستند. بلکه لباس‌ها و تیپ کلاسیک با آرایش مختصر با مدل موی ساده و طبیعی است که زیبایی زنان پاریسی را می‌سازد. در ادامه این مقاله با ۵ اصلی که از زنان پاریسی برای داشتن تیپ کلاسیک و فراتر از مد روز آموخته‌ایم بیان می‌کنیم.

سادگی همیشه به معنای شیکپوشی است

تیپ کلاسیک فرانسوی

اگر با اصول معماری آشنا باشید حتما قانون Less is More را شنیده‌اید. این قانون به معنای آن است که هر چه کمتر از عناصر و المان‌های معماری در کار خود استفاده کنید و به اصطلاح هرچه ساده‌تر طراحی کنید و بسازید بهتر است و باز هم برای ساده‌تر شدن جا دارد. این قانون در مد و فشن هم کاربرد دارد. یک تیپ کلاسیک که از چند عنصر ساده تشکیل شده باشد قطعا باعث شیکپوشی شما خواهد شد و در هیچ دوره و زمانی از مد نخواهد افتاد حتی در این دوره که لباس‌های طرح‌دار و رنگارنگ در سبک‌های دهه هشتادی مد روز شده‌اند. داشتن چند لباس ساده و باکیفیت مثل یک شلوار جین، مانتوی ساده، بوت ساق کوتاه و کیف کلاسیکی که همگی در رنگ‌های خنثی و تطبیق پذیر انتخاب شده باشند تضمین کننده یک تیپ کلاسیک و زیبا با کمترین هزینه است. طبق اصول شیکپوشی فرانسوی تیپ شما باید از سه بخش اصلی تشکیل شده باشد مثل مانتو، شلوار و کفش. سپس باید از کمترین تعداد اکسسوری برای کامل کردن این تیپ استفاده کنید مثل یک شال و یک دستبند یا ساعت مچی.

در تیپ کلاسیک راحت بودن همیشه اولویت دارد

تیپ کلاسیک فرانسوی

اگر می‌خواهید شیکپوشی شما از نوع کلاسیک و بدون تلاش باشد باید پوشیدن لباس‌هایی را که چسبان هستند و دقیقا فرم بدن شما را دنبال می‌کنند کنار بگذارید. فرم لباس شما باید با فرم اندام شما تطبیق داشته باشد اما این تطبیق به معنای چشمپوشی از راحتی لباس نیست. چیزی که در شیکپوشی پاریسی اهمیت دارد سادگی و راحتی لباس و پوشیدن لباس‌هایی که ساختار خودشان را دارند مثل یک کت ضخیم و اپل دار است. اندازه بودن لباس هم اهمیت زیادی دارد اما اگر لباس شما کمی گشادتر هم باشد بهتر است چون احساس راحتی شما در لباس بیشتر خواهد بود. اما باید مرز گشادی و شل و ول بودن لباس و راحتی آن را مشخص کنید، جزئیاتی مثل خط کمر مشخص و بلندی مناسب آستین‌ها و پاچه‌های لباس نشانه اندازه بودن و راحت بودن لباس است و با راحتی در عین شیکپوشی هماهنگی دارد اما اگر سرشانه‌ها در محل نادرستی قرار بگیرند به معنای آن است که سایز لباس شما مناسب انتخاب نشده است.

کفش تخت همیشه مد روز است

تیپ کلاسیک فرانسوی

در بیشتر کشورها پوشیدن کفش پاشنه بلند برای خانم‌ها با کلماتی مثل “قدرت” و “حرفه‌ای بودن” هم معنی شده است و زنان تا زمانی که از یک کفش پاشنه بلند برای بلند کردن قد خود استفاده نکنند احساس اعتماد به نفس کافی ندارند به همین دلیل کفش پاشنه بلند به یک جزء ضروری لباس‌های کاری در این کشورها تبدیل شده است. اما در فرانسه چنین قانون و اصلی حکم فرما نیست و زنان می‌توانند با هر قد و ارتفاع پاشنه‌ای احساس قدرت و اعتماد به نفس داشته باشند. بنابراین بسیار طبیعی است که زنان شاغل را در پاریس با یک جفت کفش کالج کلاسیک، کفش عروسکی، کفش‌های پاشنه کوتاه (پاشنه گربه‌ای) یا کفش‌هایی با سبک مردانه ببینید که نشان از قدرت درونی آن‌ها دارد، قدرتی که برای نمود خود به بالا بردن قد نیازی ندارد. بنابراین فرقی نمی‌کند اگر کفش‌های تخت مد روز باشند یا کفش‌های پاشنه بلند، در هر صورت راحتی برای پاریسی‌ها اهمیت بیشتری دارد و آن‌ها ترجیح می‌دهند در مترو و ممسیر حرکت خود دچار مشکل نشوند تا این که بخواهند با کفش پاشنه بلند تیپ خود را ارتقاء دهند.

پوشیدن بارانی به سبک فرانسوی

تیپ کلاسیک فرانسوی

بارانی از لباس‌های ضروری برای در استایل فرانسوی است که هر خانم شیک پوش پاریسی یک عدد از آن‌ها را در کمد لباس‌ها خود دارد، این مساله از نظر کاربردی اهمیت زیادی دارد چون پاریس باران‌های ناگهانی و تندی دارد که به خصوص در فصل بهار بسیار غافلگیر کننده هستند. علاوه بر این استایل این لباس نیز به یکی از نماد‌های سبک فرانسوی تبدیل شده است. بارانی یکی از لباس‌های کلاسیک زنانه و مردانه است که هم می‌تواند بخش اصلی لباس شما باشد و هم به عنوان بخش سوم و پوششی روی لباس‌های اصلی به کار رود. این لباس لزوما مخصوص بهار نیست و در هر فصل دیگری از جمله پاییز و زمستان هم می‌توانید بارانی بپوشید بدون آن که نیازی که چک کردن ترندهای فصل داشته باشید چون بارانی به سبک فرانسوی همیشه مد روز است و تحت هیچ شرایطی و در هیچ زمانی از مد نخواهد افتاد.

تیپ‌هایی که از سبک مردانه الهام گرفته شده‌اند

تیپ کلاسیک فرانسوی

قدرت نمایی در سبک فرانسوی ریشه در لباس‌هایی با سبک مردانه دارد. کوکو شانل نخستین کسی بود که با طراحی لباس‌های ظریف اما مردانه راحتی و شیکپوشی را همزمان به زنانه هدیه داد و به حضور بیشتر آنان در اجتماع کمک کرد بنابراین واضح است که لباس‌های الهام گرفته از استایل مردانه می‌توانند نقش مهمی در لباس‌های اداری و محیط کار ایفا کنند اما این سبک تنها محدود به لباس‌های اداری نیست. زنان پاریسی در لباس‌های مجلسی خود نیز از این سبک و استایل بهره می‌برند چون معتقدند پوشش کم و برهنگی حتی در لباس‌های مجلسی هم مذموم است که جذابیت زنان را زیر سوال می‌برد و هیچ چیز جذاب‌تر از یک زن زیبا در یک کت و شلوار خوش دوخت و زیبا نیست که اگر راحتی این لباس‌ها را هم در نظر بگیرید قطعا نمی‌توان از آن بگذرید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مدل‌های جدید لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: pureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)