چگونه تیرگی زیر چشم ها را درمان کنیم؟


حتما گاهی پیش آمده است که در آینه به خود نگاه کرده‌اید و متوجه تیرگی زیر چشم های خود شده اید که باعث می‌شود خسته و گرفته به نظر برسید و به مقدار زیادی آرایش برای پنهان کردن آن نیاز پیدا می‌کنید. اما این تیرگی به چه دلیل به وجود می‌آید؟ آیا می‌توان جلوی به وجود آمدن آن را گرفت؟ آیا راه درمانی برای تیرگی زیر چشم وجود دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم علل به وجود آمدن این تیرگی و گودی و راه‌های درمان آن را بررسی کنیم.


علل ایجاد تیرگی زیر چشم

تیرگی زیر چشم به علت‌ها و عوامل مختلفی به وجود می‌آید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

ژنتیک:

مهم‌ترین علت ایجاد تیرگی و سیاهی زیر چشم عوامل ارثی است. در برخی افراد به دلایل ژنتیکی پوست زیر چشم نازک است و رگ‌های خونی از این آن پیداست. در این شرایط  همه اعضای یک خانواده دچار این مشکل هستند و زمانی که به دلیل بی خوابی یا عوامل دیگر گردش خون زیر این ناحیه کند می‌شود این تیرگی بیشتر مشخص می‌شود و مویرگ‌های این ناحیه شکننده‌تر می‌شوند.

سن:

عامل اصلی دیگری که تیرگی زیر پشم را موجب می‌شود افزایش سن است. هرچه سن بیشتر می‌شود تولید کلاژن زیر پوست کمتر شده و پوست نازک‌تر می‌شود در نتیجه رگ‌های خونی مشخص‌تر شده و رنگ این ناحیه از پوست دچار تغییر می‌شود.

آلرژی‌های فصلی:

این یک مشکل شایع در بیشتر افراد است که در مواجه با عوامل آلرژی زا با آزاد کردن هیستامین در بدن، رگهای خونی را متورم می‌کند و باعث تیره‌تر به نظر رسیدن ناحیه زیر چشم می‌شود.

تیرگی زیر چشم


روش‌های درمان تیرگی زیر چشم

قبل از درمان هر بیماری باید علت آن را کشف کنیم. برای کشف علت تیرگی زیر چشم باید به این روش عمل کنید؛ پوست زیر چشم را به آرامی بکشید، اگر ناحیه زیر چشم تیره‌تر شد علت ایجاد این تیرگی‌ها ژنتیک است اما اگر رنگ آن تغییری نکرد اشعه خورشید یا آلرژی‌های فصلی عامل اصلی ایجاد تیرگی زیر چشم است. پس از مشخص شدن علت وقت درمان فرا می‌رسد:

اگر علت تیرگی زیر چشم مشکلات عروقی است:

برای رفع این مشکل که در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد ارتفاع بالش خود را افزایش دهید یا از دو بالش روی هم استفاده کنید تا جریان خود در زیر چشم‌ها کم شود. صبح‌ها پس از بیدار شدن نیز یک قالب یخ یا یک وسیله سرد مثل قاشقی که شب در یخچال گذاشته اید زیر چشم‌ها فشار دهید تا رگ‌های خونی کوچک‌تر شوند. کرم‌هایی نیز در بازار وجود دارند که خاصیت ضدالتهاب دارند و رگ‌های خونی سطح پوست را کوچک‌تر می‌کنند و به رفع تیرگی زیر چشم کمک می‌کنند.

این کرم‌ها را با مشورت با پزشک متخصص  خود و یا دکتر داروخانه تهیه کنید. ایجاد تغییر در رژیم غذایی نیز در کاهش تیرگی موثر است به طو مثال استفاده از چربی‌های غیراشباع مثل امگا۳ و شکلات تلخ در تسریع جریان خون موثر است.

اگر علت تیرگی زیر چشم آلرژی‌های فصلی است:

همیشه پیش از ان که فصل حساسیت شما فرا برسد استفاده از داروهای ضد آلرژی مثل آنتی هستامین را آغاز کنید تا از عوارض آلرژی که تیره شدن زیر چشم یکی از آن‌ها است در امان بمانید.

و در نهایت اگر پوست زیر چشم شما نازک است:

برای رفع این مشکل که مادرزادی و ژنتیکی است راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. یکی از راه‌ها استفاده از کرم‌های تولید کننده کلاژن است که رتینول یکی از آن‌ها است.

رتینول به افزایش تولید کلاژن در پوست زیر چشم کمک کرده و پوست ان را ضخیم‌تر می‌کند. ویتامین سی نیز چنین خاصیتی دارد و پوست را به تولید کلاژن تشویق می‌کند و علاوه بر آن خاصیت روشن کنندگی دارد و تیرگی‌ها را تا حد زیادی مرتفع می‌کند. در کنار این درمان‌ها استفاده از ضدآفتاب را نیز فراموش نکنید.

درمان تیرگی زیر چشم


درمان سریع تیرگی زیر چشم

روش درمان موقت  و فوری تیرگی در زیر چشم کمک گرفتن از لوازم آرایشی است. ابتدا از کرم دور چشم مناسب استفاده کنید و چند دقیقه صبر کنید تا کاملا جذب پوست شود سپس از کانسیلری که مناسب پوست شما باشد و رنگ آن با رنگ پوست شما هماهنگ باشد استفاده کنید. در نهاین یک لایه پودر سبک روی صورت بزنید تا آرایش شما در طول روز بر اثر عرق و چربی صورت خمیری نشود.

بیشتر بخوانید: چگونه تیرگی زیر چشم را از بین ببریم؟