هوش مصنوعی با سرعتی چشمگیر در حال پیشرفت و رسوخ به جنبه‌های مختلف زندگی ما است و امروزه انجام بسیاری از کارها با این پیشرفت‌ها ساده‌تر شده است. اما هوش مصنوعی بیش از هر جنبه دیگری در اینترنت و فضای مجازی مثل ویدئو‌های یوتیوب و فیسبوک و … توسعه یافته است و به نظر می‌رسد پس از این نیز شاهد پیشرفت‌های گسترده‌تر و چشمگیرتری در این زمینه باشیم. یکی از جدیدترین پیشرفت‌هایی که  اخیرا در این بخش معرفی شده است تکنولوژی صفحه سبز در ویدئو‌های یوتیوب است که کاربران با کمک آن می‌توانند پس زمینه‌های پشت سر خود را حذف کرده و آن را با پس زمینه‌های جذاب و جالبی جایگزین کنند. در این مقاله از مجله قرمز شما را بیشتر با این تکنولوژی جدید در ویدئو‌های یوتیوب آشنا می‌کنیم.

تکنیک صفحه سبز چیست؟

اگر کمی با صنعت سینما و جلوه‌های ویژه آن آشنایی داشته باشید حتما نام تکنیک صفحه سبز را هم شنیده‌اید. البته قدمت این تکنولوژی تقریبا با قدمت خود سینما برابر است و ابداع آن ارتباطی با هوش مصنوعی و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای ندارد. این تکنیک از زمان فیلم‌های صامت سیاه و سفید ژرژ ملی‌یس با سیاه کردن بخشی از تصویر و جایگزین کردن آن با تصویری دیگر همراه می‌شد و تصاویری جالب و جادویی بر پرده سینما نقش می‌بست. با اختراع فیلم‌های رنگی به تدریج از دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ تکنیک صفحه آبی جای صفحه سیاه را گرفت و تصاویری رنگی با کیفیتی قابل قبول جلوه‌های ویژه را وارد صنعت سینمای رنگی کردند.

تکنولوژی صفحه سبز در ویدئو‌های یوتیوب

این تکنیک تا چند دهه تغییر محسوسی نداشت اما با اختراع سینمای دیجیتال تحولی بزرگ در آن شکل گفت و کیفیت تصاویر بسیار بهتر شد طوری که دیگر تشخیص جلوه‌های ویژه از تصاویر واقعی کار ساده‌ای نبود اما همچنان از رنگ آبی برای حذف تصاویر و ترکیب آن با تصاویر افزوده استفاده می‌شد. اما همیشه این احتمال وجود داشت که به دلیل رنگ آبی آسمان و دریا و … خطاهایی در این ترکیب اتفاق بیفتد به همین دلیل در چند دهه اخیر از رنگ سبز روشن برای این کار استفاده می‌شود  و نام تکنیک صفحه سبز یا Green Screen را به خود گرفته است. به کار بردن این تکنیک نیاز به نرم افزارهای خاص و پیشرفته کامپیوتری و تجهیزات صحنه و فیلمبرداری دارد و انجام آن توسط افراد غیرمتخصص و فاقد امکانات مورد نیاز ممکن نیست. اما امروزه هوش مصنوعی این قابلیت را در اختیار کاربران قرار داده است که بتوانند از این تکنیک بدون نیاز به صفحه سبز واقعی در ویدئوهای روزمره خود هم استفاده کنند.

استفاده از پس زمینه‌های جذاب در ویدئو‌های یوتیوب

مهندسان گوگل اخیرا به یک فن آوری جدید دست یافته‌اند که از هوش مصنوعی و سیستم‌های یادگیری ماشین برای فیلتر کردن زمینه فیزیکی پشت سر خود و جایگزین کردن آن با پس زمینه‌های دلخواه خود استفاده کنند. این کار دقیقا همان کاری است که تکنیک صفحه سبز در صنعت سینما انجام می‌دهد اما نیاز به تجهیزات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ندارد و ویدئوی مورد نظر به صورت زنده هم می‌تواند اجرا شود بنابراین  بیشترین کاربرد آن می‌تواند در استوری‌های یوتیوب باشد و اکنون هم این ویژگی اکنون تنها در همین بخش قابل استفاده است. اما همین پیشرفت ساده می‌تواند آغازگر گام‌های بزرگی در کاربرد هوش مصنوعی در فضای مجازی باشد و به دنبال آن اپلیکیشن‌های دیگری هم خواهند توانست از این تکنیک در ویدئوها و استوری‌های خود استفاده کنند.

تکنولوژی صفحه سبز در ویدئو‌های یوتیوب

برای بیشتر کسانی که ویدئوهای روزمره آموزشی، گفتگو، موسیقی و چیزهایی مثل استندآپ کمدی در یوتیوب به اشتراک می‌گذارند داشتن یک پس زمینه زیبا و مرتبط در حد طراحی دکور فیلم‌ها و برنامه‌ها تلویزیونی اهمیت دارد اما این کار معمولا هزینه زیادی برای این افراد به دنبال دارد. با استفاده از این فن آوری جدید کاربران جدی یوتیوب می‌توانند ویدئوهای خود را در هر مکان و موقعیتی ضبط کنند و پس زمینه را با کمک هوش مصنوعی با زمینه دلخواه خود جایگزین کنند بدون آن که نیاز به صفحه سبز و تکنولوژی‌های مربوط به آن وجود داشته باشد. این تکنولوژی با تشخیص انسان و مرزهای فیزیکی، او را از پس زمینه جدا کرده و با حذف پس زمینه و جایگزین کردن آن با بک گراندهای ثابت یا متحرک تصویری جدید و جذاب را که خسته کننده و تکراری نیست در اختیار شما قرار می‌دهد. البته واضح است که این تکنولوژی در ابتدای راه است و موارد مختلفی برای اصلاح و پیشرفت آن وجود دارد که در آینده نزدیک باید منتظر آن‌ها و به دنبال آن متحول شدن ویدئوهای آنلاین و زنده در اینترنت باشیم.

تکنولوژی صفحه سبز در ویدئو‌های یوتیوب

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه اینترنت و اپلیکیشن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Mashable (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)