مراسم عروسی یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی برای هر زوج جوان است که برگزاری موفق آن نیاز به برنامه ریزی و تحقیق و جستجوی فراوان دارد. در این میان استایل لباس عروس از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و برای عروس خانم‌ها بسیار مهم است که در شب به یادماندگی زندگی خود لباس زیبا و جذابی داشته باشند و میان مهمانان بدرخشند. استایل لباس عروس تنها محدود به لباس عروس نیست بلکه اکسسوری‌ها، جواهرات و کفش نیز به اندازه لباس عروس اهمیت دارند و باید برای انتخاب آن‌ها برنامه ریزی و تحقیق کافی انجام گیرد. در این مقاله توصیه‌هایی را برای استایل لباس عروس از زبان کارشناسان مد و لباس برای شما بیان کرده‌ایم.

زمان بندی را جدی بگیرید

اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب لباس، جواهرات و دیگر اکسسوری‌ها زمان بندی صحیح است. پس از تعیین تاریخ عروسی شما باید لیستی از کارها و خریدهای پیش رو تهیه کنید و برای هر کدام زمانبندی دقیقی داشته باشید. این که عروسی در چه فصلی و در چه مکانی به وقوع می‌پیوندد نقش مهمی در این برنامه ریزی خواهد داشت اما به طور کلی برای برگزاری یک عروسی کامل و عالی باید برنامه ریزی از حدود یک سال قبل از تاریخ عروسی آغاز شود. از این زمان شما می‌توانید به تدریج ذهن خود را آماده کنید، البته در طول یک سال ممکن است بارها نظر و سلیقه شما عوض شود و قرار نیست همان ابتدا خرید کردن را شروع کنید بلکه سعی کنید بیشتر از دوران نامزدی لذت ببرید و نمونه‌ها و مدل‌های متنوع و جدیدی را که هر فصل معرفی می‌شوند مشاهده کنید تا بتوانید تصمیم خود را بگیرید و لباسی مد روز انتخاب کنید.

توصیه‌هایی برای استایل لباس عروس

کارشناسان مد و لباس معتقدند بهترین زمان برای خرید لباس عروس حدود شش ماه تا نه ماه قبل از تاریخ عروسی است. این مساله به عوامل مختلفی بستگی دارد، این که بخواهید لباس را آماده تهیه کنید، کرایه کنید و یا سفارش دوخت آن را به مزون‌ها بدهید در میزان این فاصله اثرگذار است مثلا دوخت لباس عروس بیش سه تا چهار ماه زمان می‌برد اما پیدا کردن بهترین مدل برای شما در فروشگاه‌ها ممکن است در دو هفته هم ممکن باشد. فراموش نکنید که لباس عروس شما باید کاملا اندازه باشد پس اگر احتمال می‌دهید که وزن شما در این مدت تغییر کند خرید را به روزهای آخر موکول کنید و یا از خیاط بخواهید تنظیمات لازم را روی آن انجام دهد. با در نظر گرفتن این استثنائات می‌توان زمان خرید را کوتاه‌تر در نظر گرفت اما بهترین فاصله زمانی برای این کار همان شش تا نه ماه است.

توصیه‌هایی برای استایل لباس عروس

همان طور که گفتیم انتخاب لباس عروس تنها بخشی از استایل لباس عروس است و مسائلی مثل آرایش، مدل مو، انتخاب جواهرات و دیگر اکسسوری‌ها هم جزو مهم‌ترین بخش‌های استایل لباس عروس هستند که باید در زمان مناسب انتخاب شوند. پس از این که تصمیم قطعی خود را گرفتید و لباس خود را انتخاب کردید می‌توانید سراغ انتخاب جواهرات، آرایش و دیگر اکسسوری‌ها هم بروید اما به خاطر داشته باشید که سالن‌ها و مزون‌های آرایش عروس سرویس‌هایی با وقت محدود هستند و لازم است که حداقل چند هفته قبل قرار ملاقات خود را مشخص کنید. مطمئن شوید که کارشناس آرایش و استایلی که انتخاب کرده‌اید کاملا حرفه‌ای و با تجربه است. مشاهده نمونه کار و انجام یک تست آرایشی هم می‌تواند به مشخص شدن شرایط کمک کند.

سالن‌ها و مزون‌های آرایش و لباس را بشناسید

در مدتی که برنامه ریزی مراسم عروسی را انجام می‌دهید به مزون‌های لباس عروس در سرتاسر شهر سر بزنید و با سبک کار هرکدام آشنا شوید. مزون‌های لباس عروس معمولا تبلیغات زیادی ندارند و ممکن است مزون‌هایی در مکان‌های ناشناخته‌ای از شهر وجود داشته باشد که سبک کارشان کاملا با سبک و سلیقه شما هماهنگ باشد. پس فقط به نام‌های معروف بسنده نکنید چون شهرت مزون‌های بزرگ و شناخته شده ممکن است به قیمت هزینه‌های اضافی تمام شود و در آخر هم لباس و استایل شما با چیزی که تصور می‌کردید زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد. در این مورد مشورت با کسانی که تجربه و مهارت کافی در زمینه طراحی و استایل لباس دارند می‌تواند به انتخاب بهتر و موفق‌تر شما کمک کند. در هر صورت سعی کنید بین ۹ تا ۱۲ ماه قبل از تاریخ عروسی یک مزون مناسب و یک استایلیست ماهر برای خودتان پیدا کنید.

توصیه‌هایی برای استایل لباس عروس

کفش عروس هم به اندازه لباس اهمیت دارد

بیشتر لباس‌های عروس بلند هستند و روی زمین کشیده می‌شوند و شاید تصور کنید با پوشیدن چنین لباس بلندی دیگر کفش شما دیده نخواهد شد اما کفش عروس هم به اندازه لباس عروس مهم است و می‌تواند لباس زیبای شما را کامل کند. برای انتخاب کفش عروس خود را به رنگ‌های سفید و نقره‌ای و مدل‌های تکراری محدود نکنید، قانون ست کردن رنگ و طرح مدت‌ها است که منسوخ شده است و شما می‌توانید از هر رنگ و طرحی که دوست دارید برای کفش عروس خود استفاده کنید. بهتر است کفشی انتخاب کنید که محدود به استایل عروس نباشد و در موقعیت‌های دیگر مثل پاتختی و مراسم پس از عروسی هم بتوانید آن را بپوشید. ضرورتی به انتخاب کفش پاشنه بلند کلاسیک هم وجود ندارد و اگر در راه رفتن با کفش پاشنه بلند مهارت کافی ندارید می‌توانید از کفش‌های  لژدار یا کفش‌هایی که پاشنه کوتاه‌تری دارند استفاده کنید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید و در طول روز خسته نشوید.

توصیه‌هایی برای استایل لباس عروس

پوشش مناسب در نظر بگیرید

در روز عروسی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که لباس شما نیاز به تغییر پیدا می‌کند مثلا در فضای باز یا در حضور مهمان‌های غریبه قرار می گیرید و نیاز به پوشش بیشتری پیدا می‌کنید گاهی هم برای تنوع می‌توان ظاهر لباس را تغییر داد بدون آن که نیازی به عوض کرن کل لباس باشد. در این شرایط استفاده از یک شنل مناسب برای پوشش دادن شانه‌ها و سر و گردن توصیه می‌شود که باید همراه با لباس عروس تهیه شود تا استایل لباس شما کامل و هماهنگ باشد، حتی می‌توانید از لباس‌های فانتزی‌تر مثل یک کت چرم سفید برای پوشش اضافی کمک بگیرید. برخی از لباس‌های عروس هم بخش‌های جداشونده دارند که با جدا کردن آن‌ها استایل لباس شما به کلی تغییر خواهد کرد و می‌توانید با ژست‌های جدیدتری در عکس‌ها ظاهر شوید.

جواهرات ساده انتخاب کنید

چیزی که باید در روز عروسی بدرخشد شما، لباس شما و حلقه ازدواج شما است. بنابراین بقیه جواهرات مثل گردنبند و گوشواره و … باید تا حد ممکن ساده انتخاب شوند تا مانع از درخشش بخش‌های اصلی استایل شما نشوند. به خصوص از گوشواره‌های بزرگ و آویزان اجتناب کنید چون بخش سر و گردن را به طور کلی تحت الشعاع قرار می‌دهند و کمتر کسی به صورت و آرایش شما توجهی خواهد کرد.

توصیه‌هایی برای استایل لباس عروس

لباس ساقدوش‌ها هم به اندازه استایل لباس عروس اهمیت دارد

اگر تعدادی ساقدوش هم برای عروسی انتخاب کرده‌اید نباید استایل لباس آن‌ها را فراموش کنید. لباس ساقدوش‌ها بهتر است از نظر رنگی هماهنگ و از نظر استایل متفاوت باشد (یا هر روش خلاقانه دیگری که خودتان می‌پسندید). برخلاف بقیه مهمان‌ها لباس ساقدوش‌ها می‌تواند سفید هم باشد اما مدل آن باید با مدل لباس شما کاملا متفاوت باشد.

توصیه‌هایی برای استایل لباس عروس

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)