متاسفانه برخلاف خانم‌ها بیشتر آقایان توجهی به تیپ و ظاهر خود ندارند و حتی به این مساله افتخار هم می‌کنند. برخی از آقایان هم تصور می‌کنند پس از ازدواج نیازی به خوش‌تیپ بودن ندارند و به اصطلاح خرشان از پل گذشته است! اگر شما یک فرد فعال و شاغل در اجتماع باشید نیاز دارید که به تیپ و ظاهر خود اهمیت بدهید و هیچ بهانه‌ای برای نادیده گرفتن لباس‌ها و ظاهر شما وجود ندارد. در هرصورت اگر شما هم جزو آقایانی هستید که به تیپ و ظاهر خود اهمیتی نمی‌دهند لازم است این مقاله را مطالعه کنید و با ۹ دلیلی که ضرورت این توجه را برای داشتن زندگی و شغل موفق‌تر بیان می‌کنند آشنا شوید.

برخی آقایان معتقدند قوانین شیک‌پوشی مردانه بیش از حد زیاد و سفت و سخت است و به همین دلیل عطای شیک‌پوشی را به لقای آن می‌بخشند. در حالی که چنین نیست و اکثر قوانینی که در جاهای مختلف می‌خوانید بی‌اساس هستند و به طور کلی تعداد مشخص و محدودی قانون درباره شیک‌پوشی مردانه وجود دارد که یادگیری آن‌ها زمان زیادی نمی‌برد. در هر صورت در این مقاله نمی‌خواهیم قوانین شیک‌پوشی را به شما یادآوری کنیم (در مقالات بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت) بلکه هدف ما این است که اهمیت رسیدگی به تیپ و ظاهر و لباس را در استایل مردانه در۹ دلیل کلی بیان کنیم.

۱. تیپ و ظاهر شما ابزار اصلی شما برای ایجاد تاثیر مثبت اولیه در دیگران است

چه بخواهید چه نخواهید همه مردم ظاهربین هستند و این مساله به فرهنگ جامعه یا تربیت شخصی مربوط نمی‌شود بلکه در ذات همه انسان‌ها است. بشر بیشتر اطلاعات را از طریق بینایی دریافت می‌کند و مغز با تحلیل و قضاوت در مورد این یافته‌ها به نتایج خاصی می‌رسد. مثلا انسان‌های نخستین با مشاهده ظاهر حیوانات درمی‌یفتند که این حیوان یک حیوان اهلی و قابل استفاده و یا یک حیوان وحشی است که باید از آن بگریزد. اکنون نیز شرایط چندان تغییری نکرده است و ما قبل از این که با کسی صحبت کنیم از طریق ظاهر و لباس‌های وی اطلاعات اولیه را در مورد او به دست می‌آوریم و این به آن معنا است که شما هرچه شیک‌تر و بهتر لباس بپوشید توجه و احترام بیشتری نصیبتان خواهد شد.

۲. تیپ و ظاهر شما موقعیت شما را میان دوستان و همکاران تعیین می‌کند

جامعه انسانی یک جامعه بینایی محور است و حتی پس از تاثیر اولیه نیز لباس‌های شما می‌تواند تاثیر مثبت شما را روی دیگران ادامه دهد و این تاثیر در محیط کار و سایر محیط‌ها هم ادامه خواهد داشت. پس هرچه بهتر و زیباتر لباس بپوشید در محیط کار رفتار و خدمات بهتری را نسبت به همکاران بدتیپ خود دریافت خواهید کرد. لباس پوشیدن شما در چشم افرادی که شما را نمی‌شناسند مانند دنباله‌ای از شخصیت شما عمل می‌کند و شاید تصور کنید این عقیده ظاهربینانه است اما واقعیت جز این نیست و شاید لباس‌های شما به نظر خودتان بی‌اهمیت باشد ولی در نظر افرادی که هرروز شما را می‌بینند اهمیت و تاثیری چشمگیر دارد.

دلایل توجه به تیپ و ظاهر

۳. شیک لباس پوشیدن، اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد

اولین چیزی که در کلاس‌های تقویت اعتماد به نفس به شما آموزش می‌دهند این است که قبل از هرچیزی ظاهر خود را تحت کنترل خود درآورید. این بهترین توصیه برای افزایش اعتماد به نفس است، فرض کنید شما با یک تیپ عالی مقابل آینه ایستاده‌اید، گفتیم که افراد خوش‌تیپ توجه و رفتار بهتری را دریافت می‌کنند و خود شما نیز از این قاعده مستثنی نیستید و هرچه خوش‌لباس‌تر باشید احساس بهترین نسبت به خودتان خواهید داشت و وقتی شما احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید عملکرد بهتری هم خواهید داشت.

۴. توجه و دقت به شیک‌پوشی مسئولیت پذیری شما را تقویت می‌کند

شاید به نظر منطقی نرسد اما توجه به تیپ و ظاهر شما را به فرد مسئول‌تری تبدیل می‌کند. خوش‌تیپ بودن دردسرهایی دارد مثل توجه به اتوی لباس، واکس زدن مرتب کفش‌ها، توجه به رنگ و ترکیب لباس و چیزهایی از این قبیل که حتما باید خودتان به موقع و دقیق آن‌ها را انجام دهید و انجام این کارها، کار یک فرد تنبل و غیرمسئول نیست. پس اگر از بی‌نظمی و تنبلی رنج می‌برید بهتر است با تغییر عادات شیک‌پوشی و تاثیرات روانی ناشی از این عادات و رفتارهای روزمره خود را به فردی مسئول و منظم تبدیل کنید.

۵. یک فرد شیک‌پوش به جزئیات در همه چیز توجه می‌کند

وقتی شروع به توجه به جزئیات لباس‌های خود مثل فرم یقه، شکل جیب پیراهن و چیزهای دیگر در لباس‌ها کردید به تدریج این چیزها در لباس‌های افراد دیگر هم توجه شما را جلب خواهد کرد و مردان شیک‌پوش دیگر هم این جزئیات را در لباس‌های شما مشاهده و تایید خواهند کرد و شما را به جمع خود راه خواهند داد. به تدریج این مساله توانایی شما را در توجه به جزئیات (که بیشتر آقایان فاقد آن هستند) تقویت می‌کند و این تنها یکی از مزیت‌های توجه به تیپ و ظاهر است.

تیپ و ظاهر مردانه

۶. شیک‌پوشی شما را به فرد مفیدی در شغل شما تبدیل می‌کند

مهم نیست کجا کار می‌کنید و چه مسئولیتی به عهده دارید، همین که به اندازه کافی شیک و خوب لباس بپوشید چند گام از بقیه همکاران خود جلوتر هستید. دقت کنید که مدیران شرکت‌ها و ادارات ترجیح می‌دهند کارمندان شیک‌پوش خود را به جلسات و دیدارهای مهم بفرستند و شما به تدریج به ویترین کاری شرکت تبدیل خواهید شد و شما احساس مهم بودن و مفید بودن خواهید کرد و درهای پیشرفت در شغل به روی شما باز خواهد شد.

۷. رنگ‌ها و طرح‌ها بیانگر شخصیت و درون شما هستند

وقتی با ویژگی‌های رنگ‌ها و طرح‌ها و تاثیر هرکدام آشنا شوید می‌توانید آن‌ها را به صورت هدفمند در تیپ و ظاهر خود به کار ببرید و از این طریق بیان کنید که شما چه طور فردی هستید و چه شخصیتی دارید. مثلا رنگ‌ آبی نشانه جوانی است، قهوه‌ای نماد قابل اعتماد بودن و خاکستری به معنای اندوه و وقار است که هرکدام می‌توانند برای موقعیت‌های خاصی به کار روند. البته ترکیب رنگ‌ها و پوشیدن چندین رنگ در کنار هم نیز مساله‌ای است که نیاز به تجربه و تمرین کافی دارد.

۸. برخی لباس‌های خاص هم می‌توانند بیانگر شخصیت شما باشند

یونیفرم‌ها یا لباس‌های مشابه یونیفرم مثل روپوش سفید پزشکی و چیزهایی از این دست هرکدام نماد شغل و موقعیت خاصی هستند و نقش آن فرد را در اجتماع بیان می‌کنند. هر کسی علایق خاص خود را دارد و می‌تواند این علایق را به نحوی در لباس‌های خود هم نشان دهد مثلا علاقه به تیم ورزشی خاص یا سبک خاص زندگی و یا چیزهای مربوط به شغل و حرفه که می‌توانند در لباس‌ها هم نمود پیدا کنند.

توجه به تیپ و ظاهر

۹. آقایان خوش‌تیپ نادیده گرفته نمی‌شوند

و اما نکته آخر که حتما از آن اگاه هستید، توجه به تیپ و ظاهر سطح زندگی شما را بالاتر می‌برد و افرادی با سطح بالای اجتماعی شما را به گروه‌های خود فرامی‌خوانند که این مساله می‌تواند موجبات پیشرفت در آینده را برای شما فراهم کند. پس اگر می‌خواهید دنیای بهتری برای خودتان بسازید از لباس‌هایتان شروع کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)