آیا شما می‌دانید که بین حمله قلبی و ایست قلبی تفاوت وجود دارد؟ با وجود اینکه بسیاری از مردم از این اصطلاحات به یک منظور استفاده می‌کنند اما آنها یکی نیستند. یاد گرفتن تفاوت میان آنها می‌تواند یک زندگی را نجات دهد.

دکتر شوشانا اونگرلایدر متخصص قلب و عروق از بیمارستان سان فرانسیسکو اگر چه اغلب مردم بین این اصطلاحات گیج می‌شوند اما در واقع بین ایست قلبی و حمله قلبی تفاوت وجود دارد. این گیج شدن ممکن است ناشی از این واقعیت باشد که حمله قلبی می‌تواند باعث ایست قلبی شود اما همه آنها نه و همچنین همه ایست‌های قلبی ناشی از حمله قلبی نیستند.

دکتر راگاوندرا بالیگا، متخصص قلب و عروق از مرکز پزشکی دانشگاه وینسر اوهایو به ما در مورد تفاوت ایست قلبی و حمله قلبی توضیح داد:

  • ایست قلبی: این یک اختلال الکتریکی در قلب است که باعث می‌شود ضربان قلب متوقف شود و پس از آن تنفس فرد قطع شده و بلافاصله هوشیاری از دست می‌رود. بدون قلب، خون به اندامهای بدن منتقل نمی‌شود، اندامها به سرعت کار خود را متوقف می‌کنند و در صورت عدم درمان سریع برای استارت کار قلب، شخص جان خود را از دست خواهد داد (به این منظور از دستگاه احیا قلبی یا AED است استفاده می‌شود که دستگاهی قابل حمل است که می‌تواند به قلب در یک ریتم طبیعی شوک وارد کند که باعث تغییر در قلب شده و باعث بقا قلب می‌شود). به هنگام حمله قلبی، عوامل ایجاد کننده ایست قلبی شامل غرق شدن، برق گرفتگی، کاهش شدید فشار خون و سکته هستند.

دستگاه شوک الکتریکی

  • حمله قلبی: این حالت آسیب به عضله قلب ناشی از انسداد در یک شریان منتهی به قلب است، که باعث جلوگیری از جریان خون به قلب می‌شود.

در حالی که ایست قلبی به طور خود به خود و  به شدت اتفاق می‌افتد و همچنین علائم ایست قلبی به سرعت از درد قفسه سینه و تنگی نفس تا سقوط و از دست دادن هوشیاری به پیش می‌رود، حملات قلبی می‌تواند برای ساعتها، روزها یا حتی هفته‌ها ادامه یابد، در طی این مدت ممکن است علائم بروز کند. به همین دلیل است که حملات قلبی با کمک علائم شناختی، تغییرات اکوی قلب، آزمایش خون از جمله آنزیم‌های قلب و آنژیوگرافی کرونر تشخیص داده می‌شود. یک راه ساده برای تمایز میان ایست قلبی و حمله قلبی توسط دکتر ویلیام فریشمن متخصص قلب و عروق و مدیر مرکز پزشکی وستچستر پیشنهاد شده است: حمله قالبی شامل بیمارانی با درد قفسه سینه می‌شود. ایست قلبی شامل یک بیمار با درد قفسه سینه است که سقوط می‌کند.

به گفته عمر اوار متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی در مرکز پزشکی Memorial City هرمان، بر این اساس اگر فردی به طور ناگهانی سقوط کند، هوشیاری خود را از دست می‌دهد و اصلا نبض نداشته باشد، شما باید به کلمه ایست قلبی فکر کنید. در مقابل این، اغلب افرادی که حمله قلبی را تجربه می‌کنند احتمالا آگاه و قادر به برقراری ارتباط هستند. آنها ممکن است علائم مختلف حمله قلبی مانند درد قفسه سینه، درد در یک دست یا هر دو دست، کمر، گردن یا فک را احساس کنند، هر چند این علائم بر اساس جنسیت و نژاد متفاوت است.

موضوع دیگری که در این رخداد دخالت دارد، سن و شرایط پیش از آن است. در حالی که ایست قلبی می‌تواند برای هر کسی و در هر سنی اتفاق بیفتد، حملات قلبی بیشتر در مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد و به ویژه در افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و سابقه قبلی و یا سابقه بیماری قلبی دارند.

دکتر اونگرلایدر معتقد است که بدون کمک پزشکی یا شخصی، مشکل است که بدانیم دقیقا کدام یک رخ داده است. بنابراین اگر کسی به بروز هر یک از این علائم مشکوک شد، فورا به دنبال خدمات پزشکی اورژانسی باشد. یا به عبارت بهتر با ۱۱۵ تماس بگیرد، سپس به دنبال کمکهای اولیه‌ای مانند عملیات احیای قلبی (CPR) و استفاده از دستگاه شوک الکتریکی باشد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست