گاهی ممکن است شما پس از جستجوی فراوان عطر دلخواه خود را پیدا کنید و پس از چند سال استفاده از همان عطر متوجه شوید که فرمول عطر تغییر کرده است و نسخه جدیدی از آن ارائه شده است. اما این تغییر در فرمول عطر به چه دلیلی رخ می‌دهد؟ آیا در فرمول اولیه اشکالی وجود داشته است؟ آیا فرمول جدید به اندازه قبلی محبوب و پرفروش خواهد بود؟ این‌ها سوالاتی هستند که ممکن است در مواجهه با نسخه جدید عطر محبوب خود با آن‌ها مواجه شوید اما حقیقت چیز دیگری است، در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما درباره دلایل تغییر فرمول عطر و همه چیزهایی را که باید درباره آن بدانید مطالبی را بیان خواهیم کرد و در ادامه نیز شما با چند حقیقت جالب درباره عطرها آشنا خواهید شد.

تغییر فرمول عطر

دلایل تغییر در فرمول عطر

هر محصولی هر چقدر هم که موفق باشد هر چند سال یک بار نیاز به بازبینی دارد و باید با شرایط جدید و تغییرات به وجود آمده خود را تطبیق دهد تا از بازار عقب نماند در غیر این صورت امکان شکست خوردن محصول و کاهش فروش آن وجود دارد. عطرها هم محصولاتی هستند که هرچند عمر آن‌ها طولانی است و در برخی موارد به یک قرن هم می‌رسد اما به طور مکرر نیاز به بازبینی دارند و در صورت نیاز باید فرمول آن‌ها تغییر کند. تغییر فرمول عطر به سه دلیل اصلی رخ می‌دهد که در ادامه با این دلایل آشنا می‌شوید:

مدرنیزه شدن عطر: هدف از مدرنیزه کردن عطر، به روز نگهداشتن و جلوگیری از کاهش فروش آن است که به خصوص برای عطرهای محبوب و پرفروشی که مدت زیادی از معرفی آن‌ها گذشته است اعمال می‌شود. اگرچه عطرهای کلاسیک همیشه کلاسیک هستند اما نمی‌توان تاثیر ترندها و تغییر ذائقه مردم و نسل‌های جدید را انکار کرد و از دیدگاه بازاریابی لازم است که این تغییرات در عطرها هم منعکس شود و این عطرها باید با زمانه خود تطبیق پیدا کنند تا دچار کاهش فروش نشوند. به طور مثال عطر Knize Ten در سال ۱۹۲۴ تولید شد و پس از آن بارها دچار تغییر فرمول شد و هنوز هم اگر به بطری آن نگاه کنید می‌توانید عبارت New Edition را مشاهده کنید. نمونه دیگر، عطر Dolce&Gabbana Pour Femme است که در سال ۱۹۹۲ تولید شد و طراحان در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفتند که آن را بازتولید کنند. گابانا در این مورد گفت:”این تغییر را نمی‌توان یک نسخه جدید از عطر قبلی دانست بلکه ما فقط کمی بطری آن را تغییر دادیم چون من و دومنیکو (دولچه) در دهه ۹۰ جوان بودیم و از آن زمان تاکنون شخصیت ما تغییر زیادی کرده و بالغ‌تر شده‌ایم.”

تغییر فرمول عطر

تغییر در ترکیبات موجود در عطر: یک دلیل دیگر برای تغییر فرمول عطر این است که مواد اولیه موجود در ترکیبات عطر اصلی دیگر در دسترس نیستند و یا استفاده از آن‌ها در دوره جدید و یا در کشور خاصی ممنوع شمرده می‌شود. به همین دلیل تولیدکنندگان عطر مجبور می‌شوند که برای تطبیق دادن خود با شرایط جدید، فرمول عطر را تغییر دهند و نسخه جدیدی از آن را با مواد جدیدی که جایگزین مواد قبلی شده است معرفی کنند. به طور  مثال انجمن بین المللی عطرسازان تصمیم گرفت استفاده از مواد خاصی را که تحت عنوان آلرژی‌زا شناخته می‌شوند در ساخت عطرها ممنوع و یا محدود کند و به همین دلیل بود که عطر شماره ۵ شانل در سال ۲۰۱۲ با تغییر فرمول مجددا تولید شد.

صرفه اقتصادی: این دلیل شاید چندان راضی کننده به نظر نرسد اما حقیقا دارند و کمپانی‌های عطرسازی مختلفی برای کاهش دادن هزینه‌های خود به تغییر فرمول عطر ها و استفاده از مواد ارزان‌تر برای تولید آن‌ها روی آورده‌اند. یک نمونه معروف از این قضیه در مورد عطرهای کریستین دیور رخ داد، زمانی که شرکت LVMH مالکیت این برند را به دست گرفت فورا برای کاهش هزینه تمام شده عطرها اقدام کرد و از آن به بعد بسیاری از موادی که در تولید این عطرها به کار می‌رود طبیعی نیستند، اسطوخودوس موجود در این عطرها واقعی نیست و به جای ریشه زنبق طبیعی از نوع مصنوعی آن استفاده می‌شود و به همین دلیل نباید از نسخه جدید این عطرها انتظار داشته باشیم که به خوشبویی نسخه اصلی و قدیمی خود باشند.

حتی اگر این سه فاکتور برای تغییر فرمول عطر را نیز فراموش کنیم باید بپذیریم که صنعت عطرسازی در حال تغییر است و نه تنها موادی که مورد استفاده قرار می‌گیرند روز به روز تغییر می‌کنند بلکه روش‌های استخراج و ترکیب این مواد هم در حال پیشرفت و صنعتی‌تر شدن است پس حتی اگر فرمول عطر هم تغییر نکند باز ممکن است در طول چند دهه رایحه عطر دچار تغییر شود و بوی قدیمی را نداشته باشد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت عطری که امروز تولید می‌شود دقیقا همان رایحه کلاسیک چند دهه قبل را داشته باشد. البته این مساله جایی برای ناراحتی و غصه خوردن ندارد، جهان در همه ابعاد آن در حال تغییر است و عطرها هم استثنا نیستند پس بهتر است حسرت گذشته‌ها را نخوریم و از عطرهای جدید و خوشبو لذت ببریم.

تغییر فرمول عطر

چند حقیقت جالب درباره عطرها

عطرها یکی از عجایب ساخت دست بشر هستند و هرچند به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند اما دنیایی از شگفتی را در خود دارند. شگفتی‌هایی که با بیان حقایقی عجیب و جالب درمورد آن‌ها آشکار می‌شود:

  • همان طور که می‌دانید تاریخچه عطرها بسیار طولانی است و شواهد تاریخی نشان می‌دهد که انسان‌ها از ۴۰۰۰ سال قبل از عطر برای خوشبو کردن بدن و محیط زندگی خود استفاده می کرده‌اند.
  • در گذشته، عطرها برای پوشاندن بوی بد بدن مورد استفاده قرار می‌گرفت چون مردم به ندرت به حمام دسترسی داشتند و حتی تا ماه‌ها هم بدن خود را با طور کامل نمی شستند. به همین دلیل عطر وسیله‌ای بود تا ثروتمندان با آن بوی ناخوشایند بدن خود را بپوشانند و خوشبو شوند.
  • نخستین عطر مدرن به صورت خوراکی مصرف می‌شد! “آب مجارستانی” که در سال ۱۳۷۰ میلادی ساخته شد اولین عطر مدرن تاریخ به شمار می‌رود که درون خود الکل داشت و برای این که تاثیر بیشتری داشته باشد علاوه بر مصرف موضعی به صورت نوشیدنی هم به کار می‌رفت. البته عطرهای امروزی را هم می‌توان نوشید اما با توجه به قیمت آن‌ها، این تجربه هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت!
  • عطرسازی کار ساده‌ای نیست و نیاز به داشتن قوه بویایی بسیار قوی دارد. یکی از آزمون‌هایی که عطرسازان تازه‌کار باید در آن پذیرفته شوند بسیار دشوار به نظر می‌رسد، در این آزمون یک ماده ترکیبی از ۲۵۰ رایحه مختلف به آن‌ها داده می‌شود و داوطلبان باید بتوانند همه ترکیبات موجود در آن را شناسایی کنند.
  • مالیدن مچ دست‌ها به یکدیگر پس از عطر زدن یک عادت بسیار رایج اما کاملا اشتباه است. چون این کار باعث می‌شود حرارت زیادی روی پوست به وجود آید و این حرارت، ساختار عطر را شکسته و از بین می‌برد. توصیه می‌شود به جای این کار عطر را داخل آرنج خود بزنید تا با هربار باز و بسته کردن بازو، رایحه آن را حس کنید.
  • عطرهای مردانه می‌توانند توسط خانم‌ها هم مورد استفاده قرار بگیرند و از نظر بسیاری از خانم‌ها این عطرها جذاب هستند. جالب است بدانید که حدود سی درصد از زنان در سراسر جهان از عطرهای مردانه برای خوشبو کردن خود استفاده می‌کنند.
  • یک عطر مشخص روی افراد متفاوت بوی متفاوتی دارد چون پوست افراد از نظر میزان رطوبت، اسیدیته، هورمون‌ها و فاکتورهای دیگر متفاوت است و این فاکتورها روی بوی عطر اثر می‌گذارد. پس به صرف این که عطر دوست شما روی تن او خوشبو است اقدام به خرید آن نکنید و قبل از این کار آن را روی پوست خودتان امتحان کنید.
  • گران‌ترین بینی جهان همان طور که حدس می‌زنید متعلق به یک عطرساز بود. ژان چارلز گران‌ترین بینی جهان را داشت که با مبلغ یک میلیون دلار بیمه شده بود. جالب است بدانید که او قبل از مرگش حس بویایی خود را به طور کامل از دست داد اما این اتفاق مانع از کار او نشد و ژان چارلز عطر میس دیور را در این دوره ساخت مانند بتهون که بهترین سمفونی‌های خود را پس از ناشنوا شدن خلق کرد.
  • احساسات هم بو دارند و ما می‌توانیم ترس، شادی و حتی هیجان را با بینی خود حس کنیم. این قدرت بویایی نقش مهمی در تکامل انسان داشته است و باعث شده است که ما تا حد بسیار زیادی به حس بویایی خود وابسته باشیم.

تغییر فرمول عطر

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)