بعضی از غذاها اثر تسکین دهنده دارند که ممکن است اثرات جانبی شیمی درمانی را کاهش دهند البته برای تغذیه دوره شیمی درمانی باید با پزشک متخصص خودتان مشورت کنید اما لازم است بدانید یکسری از غذاها هستند که برای شما مناسب هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا عوارض شیمی درمانی را بهتر تحمل کنید. برای اینکه با بهترین غذاهای مناسب بیماران سرطانی و تغذیه دوره شیمی درمانی آشنا شوید ادامه مطلب را بخوانید.

تغذیه دوره شیمی درمانی: هویج اثرات درمانی شیمی درمانی را افزایش می‌دهدتغذیه دوره شیمی درمانی

هویج در هر رژیم غذایی بیماران سرطانی وجود دارد. بر طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که توسط موسسه تحقیقاتی غذا و گیاهی و غذایی نیوزیلند انجام شد، ترکیبات خاص گیاهی که در جعفری هم وجود دارند می‌توانند با متوقف کردن یک مکانیسم در بدن که گاهی اوقات با درمان سرطان تداخل پیدا می‌کند می‌توانند شیمی‌ درمانی را موثرتر کنند. دکتر آرجان شیپنز گفت: محقققان امیدوارند که این غذاها را بتوان به تکمیل درمانهای معمول برای ایجاد نتایجی بهتر برای بیماران استفاده کرد.

تغذیه دوره شیمی درمانی: آبگوشت با خشکی دهان مقابله می‌کندتغذیه دوره شیمی درمانی

اگر دهان شما در نتیجه اثرات جانبی شیمی درمانی خشک می‌شود، بلعیدن برای شما مشکل می‌شود بنابراین سعی کنید که غذایتان را با یک سس، آبگوشت یا حتی شیر کم چرب همراه کنید. غذاهای مایع پوره شده در بلندر نیز به شما کمک می‌کنند تا راحت تر غذا بخورید.

تغذیه دوره شیمی درمانی: برنج و موز برای اسهالتغذیه دوره شیمی درمانی

اگر اسهال ناشی از شیمی درمانی وجود داشته باشد، غذاهای مطلوبی مانند برنج، موز، سیب پخته و نان تست خشک به شما کمک خواهند کرد تا اسهال را بند بیاورید. از غذاهای چرب، میوه‌های خام و محصولاتی با غلات کامل (به دلیل فیبر زیاد) که می‌توانند اسهال را بدتر کنند اجتناب کنید.

تغذیه دوره شیمی درمانی: غلات سبوس دار با یبوست مبارزه می‌کندتغذیه دوره شیمی درمانی

از سوی دیگر اگر مبتلا به یبوست هستید، نوشیدن مقدار زیاد مایعات و خوردن غذاهای حاوی فیبرهای نامحلول مانند نان یا غلات کامل، میوه‌های خشک شده، لوبیا یا نخود خشک شده به سیستم گوارش شما کمک خواهد کرد. موسسه ملی سرطان برای کسانی که در حال درمان سرطان هستند نوشیدن هشت تا دوازده فنجان مایعات در روز را توصیه می‌کنند.

تغذیه دوره شیمی درمانی: وعده‌های غذایی کوچک برای مقابله با کاهش اشتهاتغذیه دوره شیمی درمانی

کاهش اشتها یکی از عوارض جانبی شایع شیمی درمانی است اما در عوض مجبور کردن خودتان به خوردن سه وعده غذای زیاد، ۵ یا ۶ وعده غذای با مقادیر کم در طول روز مصرف کنید تا به طور مناسب تغذیه شده و انرژی بگیرید. اضافه کردن مکمل‌های پروتئینی و غذاهای با کالری بالاتر در ژیم غذایی شما می‌تواند به نگه داشتن وزن شما در وضعیتی مطلوب کمک کند. اگر چه هر رژیم غذایی برای بیماران سرطانی متفاوت است بنابراین با پزشکتان مشاوره کنید تا وعده‌های غذایی خود را با توجه به وضعیت، تشخیص و نیازهای خود تنظیم کنید.

تغذیه دوره شیمی درمانی: نبات زنجبیلی برای برطرف کردن حالت تهوعتغذیه دوره شیمی درمانی

شما می‌دانید که یکی از چیزهایی که برای زنان باردار برای مقابله با تهوع صبحگاهی توصیه می‌شود، شیرینی‌های زنجبیلی است و به خصوص بیسکویت زنجبیلی بنابراین یکی از چیزهایی که برای تغذیه دوره شیمی درمانی توصیه می‌شود، زنجبیل است. شیمی درمانی اغلب باعث ناخوشی و حالت تهوع در معده می‌شود اما نبات زنجبیلی و لیمویی همچون یک جذب کننده آن عمل می‌کنند. قبل از غذا خوردن آنها را در دهان قرار دهید و بمکید یا مقداری زنجبیل همراه غذاها و یا نوشیدنی‌های خود میل کنید. این ماده به شما کمک می‌کند تا سرگیجه خود را کاهش داده و شکم خود را آرام کنید.

تغذیه دوره شیمی درمانی: فرنی برای آفت دهانتغذیه دوره شیمی درمانی

با وجود آفت دهان خوردن نرمترین غذاها هم دردناک و همراه با دشواری است. اگر شیمی درمانی باعث بروز آفت دهان در شما شد، سعی کنید از غذاهای پوره شده که بلع آنها آسان است مثل کستر (فرنی)، برنج، تخم مرغ، پوره و سوپ استفاده کنید. غذاهای کم چاشنی بهتر هستند چون حتی نمک و ادویه جات هم می‌توانند زخم را دردناکتر کنند. از غذاهای تیز و شکننده مثل کراکر، چیپس و سبزیجات خام و همچنین غذاهای تند مانند سس تند، غذاهای سرخ شده، سالسا و فلفل چیلی که باعث تحریک زخم‌ها می‌شوند اجتناب کنید.

تغذیه دوره شیمی درمانی: آب پرتقال با خشکی دهان مقابله می‌کندتغذیه دوره شیمی درمانی

قبل از اینکه به فکر پر کردن وعده‌های غذایی‌تان با انواع غذاهای ترش و شیرین باشید از خشک شدن دهان جلوگیری کنید. با توجه به نظر موسسه ملی سرطان، نوشیدن مایعاتی مانند لیموناد و آب پرتقال به شما کمک می‌کند که بزاق بیشتری تولید کنید زیرا بخاطر ترشی خود بزاق را بیشتر تحریک می‌کنند. بااین حال اگر شیمی درمانی باعث بروز آفت دهان و زخم آن شد نوشیدن این آب میوه‌ها و شربت‌ها را کنار بگذارید چون باعث بدتر شدن علائم شما می‌شوند.

تغذیه دوره شیمی درمانی: تقویت سیستم ایمنی با سیر و پیازتغذیه دوره شیمی درمانی

یک رژیم غذایی برای سرطان همیشه شامل پیاز و سیر است. چه به صورت خام یا پخته و یا گریل شده این دو ماده غذایی مبارزه کننده با سرطان حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان هستند که مشخص شده که سیستم ایمنی را برای دفاع طبیعی در برابر سرطان تحریک می‌کنند. در حقیقت تحقیقات کرنل نشان داد که پیازهای با طعم قوی از رشد بعضی از سلولهای سرطانی جلوگیری می‌کنند.

تغذیه دوره شیمی درمانی: پروتئین کم چرب انرژی و عضله را حفظ می‌کندتغذیه دوره شیمی درمانی

موسسه ملی سرطان به خوردن پروتئین بیشتر به هنگام رفتن به شیمی درمانی توصیه می‌کند تا بدین وسیله انرژی کسب کنید و عضلات خود را در طول درمان قوی نگه دارید. پروتئین‌های کم چربی مانند تخم مرغ، ماهی، تافو و جوجه را انتخاب کنید. بسیاری از افراد دارای سرطان پی می‌برند که گوشت طعم ناخوشایندی همانند فلز برای آنها دارد.

تغذیه دوره شیمی درمانی: غذاهای غنی از سلنیوم با سرطان مبارزه می‌کنندتغذیه دوره شیمی درمانی

آجیل‌های برزیلی، غذاهای دریایی، جودوسر و برنج قهوه‌ای همگی منابع عالی سلنیوم هستند که یک ماده معدنی مبارزه کننده با سرطان است. یک تحقیق منتشر شده در مجله بیوشیمی نشان داد که ترکیبات سلنیوم سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند که با سرطان خاصهایی همچون لوسمی و ملانوم مبارزه می‌کند. اگر چه باید از خوردن صدف و ماهی خام اجتناب کنید چون آنها خطر بیماری‌های منتقله از غذا را در شما بالاتر می‌برند. سعی کنید از ماهی‌های آب شیرین مانند قزل آلا و سالمون استفاده کنید و همیشه مطمئن شوید که کاملا پخته هستند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست