قابل انکار نیست که تکنولوژی در سال‌های اخیر از جنبه‌های مختلفی بر  زندگی ما اثر داشته و آن را ساده‌تر کرده است. اما برای بسیاری از افراد این راحتی به قیمت از دست رفتن و در خطر قرار گرفتن سلامتی تمام شده است. تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها تشعشعات الکترومغناطیسی خاصی از خود متصاعد می‌کنند که این تشعشعات موبایل و لپ تاپ ممکن است چه از نظر فیزیولوژیکی و چه از نظر روانی تاثیراتی منفی روی بدن ما داشته باشند و منجر به ایجاد مشکلات خاصی شوند. اگر این مساله کنجکاوی و نگرانی شما را نیز برانگیخته است این مقاله اختصاصی از مجله قرمز را مطالعه کنید تا بدانید که آیا تشعشعات موبایل و لپ تاپ می‌توانند روی سلامتی شما اثر بگذارند یا خیر.

EMF چیست؟

EMF یا Electromagnetic Field یک میدان الکترومغناطیسی فیزیکی است که محیط اطراف خود و اشیای مغناطیسی و الکتریکی موجود در آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با آن‌ها وارد تعامل الکترومغناطیسی می‌شود. این میدان ترکیبی از یک میدان مغناطیسی و میدان الکتریکی است که شدت نیرو و واکنش آن می‌تواند از خیلی ضعیف تا خیلی قوی متغیر باشد.  ابزارهای الکترونیکی که ما به طور روزمره استفاده می‌کنیم مثل تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ و کامپیوتر دارای یک میدان الکترومغناطیسی نسبتا قوی هستند که علاوه بر اثر گذاشتن روی محیط اطراف و اشیای مغناطیسی اطراف خود، می‌توانند روی عملکرد سلول‌های بدن ما تاثیر داشته باشند و این تاثیر می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد شود.

تشعشعات موبایل و کامپیوتر و اثرات احتمالی آن‌ها روی سلامتی روحی و جسمی انسان

همان طور که بیان شد وسیله‌های الکترونیکی مثل موبایل و کامپیوتر میدان‌های الکترومغناطیسی خاصی در اطراف خود دارند اما این مساله در مورد تلفن‌های همراه جدی‌تر است چون تلفن‌های همراه برای قابلیت برقراری ارتباطات تلفنی، تشعشعاتی در مقیاس رادیویی دریافت و ارسال می‌کنند که این اشعه‌ها هم نوعی از میدان‌های الکترومغناطیسی هستند. سازمان مطالعات سرطان IARC این اشعه‌ها را در دسته تشعشعاتی قرار داده است که احتمال سرطان زا بودن برای انسان توسط آن‌ها وجود دارد، این تصمیم بر اساس موارد محدودی از مشاهدات صورت گرفته است که در آن‌ها احتمال ابتلا به تومور مغزی در استفاده کنندگان از تلفن همراه بررسی شده بود. به همین دلیل توصیه می‌شود که تا حد ممکن از تلفن همراه خود کمتر برای مکالمه استفاده کنید و هنگام مکالمه نیز آن را دور از سر خود بگیرید و از هندفری دارای سیم یا حالت بلندگو برای این کار بهره ببرید تا میزان تشعشعاتی که به بدن شما برخورد می‌کند کاهش یابد.

تشعشعات موبایل و لپ تاپ

وقتی بدن انسان در معرض این تشعشعات الکترومغناطیسی قرار می‌گیرد انرژی آن را جذب کرده و این مساله می‌تواند منجر به مشکلات خاصی شود، مشکلاتی که می‌توانند جزئی، جدی، خطرناک و حتی مرگبار باشند. مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض تشعشعات و امواج رادیوفرکانسی و الکترومغناطیسی ساتع شده از ابزارهای الکترونیکی عوارض متعددی برای بدن انسان دارد که این عوارض به پنج دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • گرم شدن مغز پس از استفاده طولانی از موبایل و لپ تاپ و … که عارضه ماندگاری روی مغز ندارد و پس از توقف کار با این ابزارها برطرف می‌شود.
  • افزایش جزئی فشار خون در هنگام استفاده از ابزارهای الکترونیکی که پس از توقف استفاده برطرف شده و به حالت عادی باز می‌گردد.
  • احساس خستگی پس از استفاده طولانی از موبایل و لپ تاپ و …
  • تومورهایی مثل گلیوما، منینگوما یا تومورهایی در قسمت غیرمرکزی سیستم عصبی.
  • سرطان. دانشمندان در این مورد هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند و همچنان در حال تحقیق و مطالعه هستند بنابراین به طور قطع نمی‌توان گفت که تشعشعات موبایل چه از نوع الکترومغناطیسی و چه از نوع رادیوفرکانسی باعث سرطان در بدن انسان می‌شوند اما چیزی که مشخص است این است که بافت‌های بدن با قرار گرفتن در معرض حرارت ناشی از این اموج می‌توانند سلول‌های جهش یافته‌ای را تولید کنند که خطر ابتلا به سرطان را در بدن به دنبال دارد.

تشعشعات موبایل و لپ تاپ

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از ابزارهای الکترونیکی مثل موبایل و لپ تاپ و تبلت می‌توانند به میزان کمی سلامتی ما را تحت تاثیر قرار دهند اما این میزان کم برای افراد حساس مثل کودکان، زنان باردار و افراد بیمار می‌تواند خطرناک باشد و این افراد باید تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض تشعشعات موبایل و ابزارهای مشابه خودداری کنند. علاوه بر این افراد سالم و عادی نیز باید استفاده از این ابزارها را در حد متعادل و معقول نگه دارند و با زیاده روی در به کار بردن ابزارهای الکترونیکی سلامتی خود را در معرض خطر قرار ندهند.

چگونه می‌توان خطرات احتمالی را کاهش داد؟

سازمان بهداشت جهانی WHO تایید کرده است که خطرات ابزارهایی که امواج رادیویی ساتع می‌کنند با افزایش فاصله از آن‌ها کاهش می‌یابد. همچنین این سازمان تایید کرده است که ابزارهایی مثل موبایل و لپ تاپ اگر به برق متصل باشند اشعه‌های الکترومغناطیسی بسیار بیشتری ساتع می‌کنند بنابراین سعی کنید از این ابزارها تنها زمانی استفاده کنید که با باتری کار می‌کنند و به برق متصل نیستند. علاوه بر این دو مورد با رعایت چند نکته ساده هم می‌توان تاثیر منفی این امواج الکترومغناطیسی و تشعشعات موبایل را تا حد زیادی کاهش داد:

  • همیشه سعی کنید تلفن همراه خود را تا حد ممکن از بدن خود دور نگه دارید تا اشعه کمتری توسط بافت‌های بدن جذب شود.
  • از هدست‌های بلوتوث استفاده نکنید. این هدست‌ها مانند یک آنتن وایرلس کوچک عمل می‌کنند که امواج مضر را مستقیما به گوش و سر شما هدایت می‌کنند.
  • لپ تاپ را روی پاهای خود قرار ندهید و هنگام کار با آن‌ها سعی کنید تا حد ممکن از لپ تاپ خود فاصله داشته باشید.
  • موبایل یا لپ تاپ روشن خود را هنگام خواب کنار سر خود قرار ندهید.

تشعشعات موبایل و لپ تاپاگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش علمی در مجله قرمز شاخه تکنولوژی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Times Now (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)