تشخیص زودهنگام مرض آلزایمر می‌تواند به بیماران مبتلا به این مرض کمک کند تا با تغییر شیوه و سبک زندگی خود روند پیشرفت این بیماری را کاهش دهند. به طور حتم اگر تشخیص مرض آلزایمر یک دهه زودتر از حالت عادی صورت گیرد، کنترل کردن و مقابله با روند پیشرفت آن نیز به همان نسبت راحت‌تر خواهد بود. حال دانشمندان موفق به طراحی هوش مصنوعی جدیدی شده‌اند که می‌تواند این بیماری مستهلک کننده را حدود یک دهه زودتر از پزشکان متخصص تشخیص دهد. برای آگاهی از جزئیات این امر می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

در حال حاضر مرض آلزایمر به عنوان یک بیماری مزمن و زیان‌بار، که به تخریب اعصاب می‌پردازد، گریبان حدود ۵.۵ میلیون نفر از مردم امریکا را گرفته و در سایر نقاط جهان نیز هر روز قربیان فراوانی از خود به جا می‌گذارد. این بیماری با اثرات مخربی نظیر زوال عقل و پریشانی روان قربانیان خود اختلال‌های فیزیکی بنیادینی را هم در آن‌ها پدید می‌آورد. اختلال‌های متعددی در امر راه رفتن یا بلع غذا که همراه با پیشروی این بیماری به شکل فزاینده‌ای پیشرفت می‌کنند و مشکلات فراوانی را برای افراد مبتلا به مرض آلزایمر فراهم می‌آورند. این در حالی است که با تشخیص پیش از موعد مرض آلزایمر می‌توان تا حد فراوانی از بروز این مشکلات جلوگیری به عمل آورد.

طراحی یک هوش مصنوعی جدید برای تشخیص مرض آلزایمر

به منظور یافتن راهی برای مقابله با مشکلاتی که به آن‌ها اشاره شد، جمعی از پژوهشگران دانشگاه باری و سازمان Istituto Nazionale di Fisica Nucleare ایتالیا اقدام به طراحی هوش مصنوعی جدیدی نموده‌اند که از وجود تکنولوژی یادگیری ماشین بهره می‌برد و قادر است مرض آلزایمر را حدود یک دهه زودتر از زمانی که پزشکان به طور عادی قادر به تشخیص آن هستند، تشخیص دهد. به این ترتیب افراد مبتلا به این بیماری مخرب و مستهلک کننده‌ از فرصت کافی برای کنترل کردن و کاهش روند پیشرفت آن برخوردار خواهند گردید. فرآیندی که معمولا با تغییر شیوه‌ و سبک زندگی این افراد امکان‌پذیر خواهد بود.

نحوه تشخیص مرض آلزایمر توسط هوش مصنوعی جدید

پزشکان اغلب برای تشخیص مرض آلزایمر از اسکن‌های مغزی MRI استفاده می‌کنند. اما هوش مصنوعی جدید طراحی شده توسط پژوهشگران ایتالیایی به شیوه‌ای متفاوت اقدام به انجام این کار می‌نماید.

طراحان این هوشی مصنوعی جدید برای شکل دادن به توانایی‌های آن از اطلاعات مربوط به اسکن مغزی MRI حدود ۶۷ بیمار مبتلا به مرض آلزایمر بهره جسته‌اند. اطلاعاتی که به شکل عمومی در دسترس بوده و علاوه بر بیماران کنترل شده‌ی آلزایمری، موارد پیشرفته‌ی مربوط به این بیماری را نیز در بر می‌گرفته است.

بیماری آلزایمر

در واقع پژوهشگران دانشگاه باری از اطلاعات مذکور برای طراحی سیستم پیشرفته‌ی هوش مصنوعی مد نظرشان بهره گرفته‌اند و پس از آن سیستم هوشمند طراحی شده توسط خود را با ۱۴۸ نمونه‌ی مبتلا به مرض آلزایمر و همچنین نمونه‌های مبتلا به اختلالات شناختی خفیف مورد آزمایش قرار داده‌اند. نمونه‌هایی که همانند موارد استفاده شده برای طراحی این هوش مصنوعی، بیماران تحت کنترل و نمونه‌های پیشرفته را در بر می‌گرفته است.

یکی از پژوهشگران ارشد فعال در این پروژه یعنی نیکولا آموروسو معتقد است که بر اساس نتایج به دست آمده از آزمایش‌های انجام شده توسط او و همکارانش، این هوش مصنوعی جدید قادر است با دقتی نزدیک به ۸۶ درصد میان یک مغز سالم و یک مغز مبتلا به مرض آلزایمر تمایز قائل شود. علاوه بر آن میزان دقت این هوش مصنوعی در تفکیک یک مغز سالم از مغزی که به اختلالات شناختی ضعیف مبتلا بوده نیز رقمی در حدود ۸۴ درصد خواهد بود.

تکنولوژی‌های نوین مشابه برای تشخیص مرض آلزایمر

البته این برای نخستین بار نیست که پژوهشگران سعی می‌کنند از تکنولوژی‌های پیشرفته برای تشخیص زودهنگام مرض آلزایمر یا سایر امراض مبتنی بر آسیب اعصاب بهره بگیرند. چرا که چندی پیش پژوهشگران فعال در دانشکده‌ی مرکزی پزشکی آمستردام نیز موفق به استفاده از اسکن‌های MRI برای تشخیص زودهنگام مرض آلزایمر شده بودند.

علاوه بر آن پژوهشگران فعال در مرکز پزشکی Cedars-Sinai واقع در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز همراه با همکاران خود در دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه UCLA به تازگی اقدام به توسعه‌ی یک سیستم جدید تکنولوزژیک برای تشخیص زودهنگام مرض آلزایمر نموده‌اند. سیستمی که از طریق انجام آزمایش چشم قادر است مرض آلزایمر را زودتر از حالت عادی تشخیص دهد.

بنابر تایید نیکولا آموروسو، او و همکارانش هم‌اکنون در حال تحقیق روی بیماری پارکینسون هستند و قصد دارند به شیوه‌ای مشابه و با استفاده از تکنیکی نزدیک به تکنیک تشخیص مرض آلزایمر، این بیماری مستهلک کننده را نیز زودتر از حالت عادی تشخیص دهند. بنابر ادعای آموروسو، او و همکارانش به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه رسیده‌اند و روند توسعه‌ی تکنولوژی جدید مذکور تا این جای کار کاملا دلگرم کننده و امیدواری بخش بوده است. باید منتظر ماند و دید که نتایج مربوط به این پژوهش‌ها در نهایت تا چه حد می‌تواند در تشخیص زودهنگام مرض آلزایمر و بیماری‌های مشابهی نظیر پارکینسون یا سایر موارد مشابه موثر واقع شود.

منبع: دیجیتال ترندز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.