همه می‌دانیم که امروزه سرتاسر رسانه‌های اجتماعی از حساب های کاربری جعلی و اسپمرها پر شده‌اند و فیسبوک (Facebook) نیز از این قاعده مستثنی نیست. علی رغم اینکه اکنون در ایران به دلیل سیستم فیلترینگ جمعیت بسیار کمتری از فیسبوک استفاده می‌کنند، با این حال باز هم تعداد کاربران این رسانه جمعی، کم نیست و افراد بسیاری هستند که روزانه شاهد این اسپم ها و حساب های کاربری جعلی در فیسبوک هستند. اما شاید برای شما سوال شده باشد که فیسبوک درمورد این حساب های کاربری جعلی و اسپم های متعدد چه می‌کند؟ با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد حساب های کاربری جعلی فیسبوک، اسپمرها و نحوه رسیدگی فیسبوک به این موضوع، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تلاش مهندسین فیسبوک برای متلاشی کردن حساب های کاربری جعلی

زمانی که در حال جستجو در میان تصاویر دوستان خود در فیسبوک و لایک کردن آن‌ها هستید، مهندسین فیسبوک در تلاش برای متلاشی کردن حساب های کاربری جعلی و نظرات اسپم وار هستند و ظاهراً در این زمینه، درحال پیشرفت هستند.

ابتدا فیسبوک اعلام کرد که در حال پیشرفت در “محافظت از یکپارچگی فعالیت” در رسانه های اجتماعی است: این موضوع اساساً به معنی متلاشی کردن حساب های کاربری جعلی است که مرتبط با افراد حقیقی نیستند و ممانعت از افراد برای خرید و فروش لایک و دیگر انواع تعاملات است.

فیسبوک ادعا می‌کند که الگوریتم‌های آن برای تشخیص حساب های کاربری جعلی فیسبوک به صورت خودکار، رو به بهبود است و ده‌ها هزار پروفایل جعلی را اخیراً از فیسبوک حذف کرده‌اند؛ این آمار تنها مرتبط به فرانسه است و در محل‌های دیگر نیز مشغول شناسایی و متلاشی کردن حساب های کاربری جعلی فیسبوک هستند. با این حال، فیسبوک قبول دارد که این عمل، “چالشی در دست اقدام” است که در راس مشکلات قرار دارد.

 

متلاشی کردن اسپم و سیستم های اسپمر در فیسبوک

علاوه بر آنچه خواندید، فیسبوک اخباری از یک جنگ ۶ ماهه را منتشر کرده است که برای پیشگیری از اسپم‌های گسترده‌ای است که در سرتاسر شبکه‌های اجتماعی جاری هستند؛ از این دست می‌توان به لایک‌ها و کامنت‌هایی اشاره کرد که در ازای دریافت پول، صورت می‌گیرند. اسپمرها از فناوری‌های پیشرفته‌ای برای پنهان کردن محل‌های رخداد این اسپم‌ها استفاده می‌کنند و مانع این می‌شوند که فیسبوک مقیاس عملیات و محل رخداد آن‌ها را شناسایی کند.

فیسبوک می‌گوید:

قصد آشکار این کمپین، این است که به صورت فریب آمیزی ارتباطات دوستانه‌ جدیدی را با لایک کردن و تعامل با صفحات ناشر محبوب در پلت فرم ما به دست آورند و پس از آن، اسپم ارسال کنند.

فیسبوک اذعان داشت که بخش عمده‌ای از این تعاملات اسپم، در حال حاضر حذف شده‌اند و ابزارهای تشخیص آن باید برای بلاک کردن چنین فعالیت‌هایی در آینده، کمک کند. متاسفانه، هنوز هیچ مورد دقیق و دائمی برای پیشگیری از اسپم ها وجود ندارد.

  • به نظر شما چه راه حل و الگوریتمی برای پیشگیری از ساخت حساب های کاربری جعلی و ممانعت از گسترش اسپم‌ها در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد؟ دیدگاه‌های خود را با بخش فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.
  • اگر از کاربران فیسبوک هستید، شاید مایل باشید مقاله مجله قرمز درمورد نحوه بک آپ گرفتن از حساب کاربری فیسبوک را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی David Nield

منبع: thechradar