بهتر است برخی عادتهای خود را ترک کنید تا بهتر بتوانید به اهدافی که مد نظر دارید برسید. در زیر ۱۰ عادت ناخوشایند آمده که بایستی ترک کنید:

  • شماره ۱: بله گفتن در حالیکه می‌دانید باید بگویید نه

اگر یک پروژه کاری،  یا یک رابطه،  یا یک فرصت جدید، آنچنان که باید همراستا با اهداف و علاقه‌مندی‌های شما نیست،  بهتر است برای پذیرش آن با خودتان روراست باشید و نپذیرید.  عادت به بله گفتن را ترک و عادت به نه گفتن را بیاموزید. البته بهتر است خیلی دوستانه و مودبانه بگویید نه.  اصولا مردم سعی در رقابت هستند تا با افرادی که موفقیت بالایی کسب کرده‌اند در تماس باشند یا اندکی از زمان و توجه آنها را بگیرند،  اما اگر افراد موفق،  نتوانند مرزهای سالمی‌ در روابط و کارهایی که انجام می‌دهند قرار دهند، در نهایت باعث فرسودگی‌شان خواهد شد.

  • شماره ۲: تلاش برای کسانی که خودشان تلاش برای رشدشان نمی‌کنند

این مسئله به خصوص برای صاحبان امور تجاری اهمیت دارد. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و افرادی که در این مرحله از کسب و کار شما هستند، حاضر به رشد نباشد و بخواهند در همین مرحله متوقف شوند، بهتر است جای آنها را با کسانی که قصد رشد و پیشرفت دارند عوض نمایید تا همراه با آنها بتوانید به رشد کسب و کار خودتان ادامه دهید.

  • شماره ۳: کار کردن در حین غذا خوردن

عادت به غذا خوردن و کار کردن، عادتیست که اگر دارید بهتر است هر چه زودتر ترک کنید. این عادت را خیلی از صاحبان کسب و کار دارند و تمام بهانه‌ای که برای انجام این کار دارند این است که اگر درحین نهار خورن کارم را هم ادامه دهم، چند دقیقه‌ای بیشتر وقت خواهم داشت و بیشتر کار خواهم کرد.  اگر چه رها کردن کارها به صورت نیمه تمام، سخت است اما به خاطر داشته باشید برای داشتن یک تبر تیز، بایستی کمی‌ وقت گذاشت و آنرا تیز کرد وگرنه کند می‌شود. ذهن و بدن شما نیز به شارژ مجدد احتیاج دارد وگرنه خوب کار نمی‌کند و در نهایت باعث افت کیفیت کار و فرسودگی شما خواهد شد.

  • شماره ۴: ترک ورزش

اگر ورزش کردن را ترک کنید، باعث افزایش بی انضباطی در سایر جنبه‌های زندگیتان از جمله در کسب و کارتان می‌شوید.  وقتی ورزش کنید نه تنها از نظر جسمی سالم باقی می‌مانید، بلکه ذهنی بازتر و بهتر خواهید داشت که هر دوی‌ اینها برای رشد و موفقیتتان مورد نیاز است.

  • شماره ۵: انجام چند کار همزمان

در عمل غیرممکن است که همزمان باهم چندین کار را انجام داد و همه‌اش هم خوب انجام شود.  اگر سعی کنید در یک زمان،  چندین کار را باهم انجام دهید میزان توجه و تمرکزتان را روی تمام کارها پایین می‌آورید  و یک کار بی‌کیفیت تحویل مشتریتان خواهید داد.

عادت های بد

  • شماره ۶: بی جهت مزاحم دیگران شدن

در یک دنیای بی عیب و نقص، هر کاری که انجام می‌دهید هدفمند است حتی اگر روی مبل راحتی لم بدهید و استراحت کنید و هیچ کاری نکنید. برقراری ارتباط‌های بی هدف و از سر وقت گذارانی با دیگران مثلا فرستادن دائمی‌ ایمیل  یا پیام‌های  بی جهت برای دیگران، از غیرمفیدترین و مضرترین کاری ست که می‌توانید انجام دهید،  چرا که باعث نمی‌شود آن افراد ذهنیت خوبی از شما در حافظه‌شان نقش ببندد و شما را به چشم یک مزاحم خواهند دید.

  • شماره ۷: کمال جویی بیش ازحد

اگر سعی کنیم در کارهایمان کامل ترین باشیم، با خوب بودن کارهایمان در حال دشمنی هستیم.  نتیجه‌ی کمال جویی بیش از حد، این می‌شود که یک عالمه کار نیمه تمام روی هم تلنبار می‌شوند  چرا که در این صورت شما برای پایان دادن به هرکاری دودل هستید و بیش از حد عیب جویی می‌کنید در حالیکه آن نقایصی که به چشم شما می‌آیند به چشم دیگران نمی‌آید.  بهتر است دودلی را ترک کنید و بپذیرید هیچ چیز در کمال مطلق نیست.

  • شماره ۸: نداشتن زمانهایی برای شارژ ذهنی مجدد

اگر شما یک شخص معتاد به کار هستید و هیچ زمانی را برای استراحت خود اختصاص نمی‌دهید و فقط کار و کار و کار، شاید در ابتدا  به نظر برسد خوب جلو می‌روید اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید دارید نتیجه معکوس می‌گیرید یعنی به اندازه‌ی کاری که می‌کنید،  بهره‌وری‌تان بالا نیست.  اعتیاد به کار را ترک کنید و  برای خودتان زمانهای استراحت و تفریح نیز بگذارید چرا که کیفیت کار شما را بالا می‌برد.

  • شماره ۹: پاسخ سریع به هر پیام و درخواستی

این مسئله یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه کسانی‌ست که قصد دارند موفق شوند. اگر سریعا به هر پیام یا ایمیلی که برایتان می‌آید پاسخ دهید، غیر از اینکه حواستان پرت می‌شود باعث می‌گردد یک تعهد کاری جدید برای خودتان ایجاد کنید که شاید نتوانید از عهده آن برآیید.  مثلا ممکن است هنوز کار قبلی‌تان را تمام نکرده یک کار جدید بپذیرید که این امر به موفقیت شما آسیب می‌ رساند.   سعی کنید برای پاسخ دان به ایمیل‌ها و پیام‌هایتان  یک برنامه ریزی داشته باشید و روزانه فقط یک یا دو بار آنها را چک کنید و جواب دهید.

  • شماره ۱۰: اولویت بندی نکردن روزانه‌ی کارها

بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که در ابتدای هر روز کمی‌ بنشینید وقت بگذارید و بررسی کنید کدام کارهایتان در اولویت هستند که باید همان روز انجام دهید،  سپس همانها را انتخاب کنید و انجامشان دهید.  بهتر است تعداد این کارها کم باشد که بتوانید از عهده همه‌اش برآیید. استفاده از تقویم و لیست انجام کار بلند مدت خوب است اما بهتر است علاوه بر آنها، اولویت بندی روزانه را نیز در ابتدای هر روز داشته باشید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله YEC

منبع : Success