هر کسی رنگ محبوب خود را دارد که می‌تواند در لباس‌های خود استفاده کند اما قرار نیست همه لباس‌های شما یک رنگ واحد داشته باشند. اگر رنگ محبوب شما به شما می‌آید پس خوش شانس هستید اما باید دامنه انتخاب خود را گسترده‌تر کنید و به ترکیب رنگ لباس های متنوع در لباس‌های خود بیندیشید. بارها گفته‌ایم که همرنگ کردن همه لباس‌ها و اکسسوری‌ها هنر نیست و کسی را می‌توان خوش‌سلیقه به شمار آورد که هنر ترکیب رنگ در لباس‌ها را به خوبی بداند و رنگ‌های متنوع را در کنار هم به شکلی خلاقانه به کار ببرد. در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چطور در سه مرحله ترکیب رنگ مناسب برای لباس‌های خود را که با ظاهر و استایلتان هم هماهنگ باشد پیدا کنید.

مشخص کردن پروفایل رنگی

ته رنگ پوست خود را مشخص کنید: پروفایل رنگی اصطلاحی در هنر است که به مجموعه محدودی از رنگ‌ها گفته می‌شود و برای تبلیغات، طراحی و فشن استفاده می‌شوند. شما برای ترکیب رنگ در استایل خود باید پروفایل رنگی خود را مشخص کنید که می‌تواند از حداقل سه رنگ یا تعداد بیشتری را شامل شود اما نباید نامحدود باشد. اولین گام برای محدود کردن انتخاب شناختن ته رنگ پوست است. یک راه ساده برای مشخص کردن ته رنگ پوست وجود دارد و آن مشاهده رگ‌های مچ دست است. اگر رگ‌های مچ دست شما بنفش و آبی است پوست شما سرد و اگر سبز است پوست شما گرم است و اگر هر دور رنگ را مشاهده می‌کنید پوست شما خنثی است. بر این اساس دسته رنگی که از نظر گرمی و سردی با پوست شما همخوانی دارد مناسب شما است.

ترکیب رنگ بر اساس ته رنگ پوست

تفاوت رنگ‌های سرد و گرم را بشناسید: حال فرض کنید شما متوجه شدید که پوست گرمی دارید. اما رنگ‌های گرم که باید در ترکیب رنگ لباس خود به کار ببرید کدامند؟ یک قانون کلی در این مورد وجود دارد و آن این است که اگر رنگی مایل به زرد باشد گرم است و اگر مایل به آبی باشد سرد است. در میان رنگ‌های اصلی و فرعی قرمز، نارنجی، زرد و سبز مایل به زرد در دسته رنگ‌های گرم و رنگ‌های سبز خالص، آبی و خانواده بنفش و صورتی در دسته رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند.

میزان تیرگی و روشنی پوست خود را مد نظر داشته باشید: علاوه بر ته رنگ و سردی و گرمی پوست، شما باید تیرگی و روشنی پوست خود را هم بشناسید و مد نظر داشته باشید. اگر پوست شما تیره است حتی اگر ته رنگ سرد هم داشته باشد رنگ‌های زرد و نارنجی همیشه به شما می‌آیند. در مقابل اگر پوستتان روشن است رنگ‌هایی مثل سبز خالص، قرمز و بنفش به پوست شما بیشتر می‌آید.

ترکیب رنگ بر اساس تیرگی و روشنی

رنگ چشم خود را هم مد نظر داشته باشید: اگر چشمان خوشرنگی دارید و دوست دارید رنگ چشم شما بیشتر جلوه کند باید ترکیب رنگ لباس های شما به خصوص رنگ‌هایی که برای بالاتنه استفاده می‌شود مثل بلوز، روسری و گوشواره باید با رنگ چشم شما همرنگ و یا نزدیک به آن و یا کاملا متضاد با آن باشد. همچنین قرمز تند کمک می‌کند تا چشمان قهوه‌ای و عسلی زیباتر به نظر برسند.

انتخاب رنگ‌های خنثی

چند رنگ خنثی انتخاب کنید: برای این کار چند لباس در رنگ‌های خنثی در خانواده‌های خاکستری تیره و متوسط و روشن، قهوه‌ای تیره و متوسط و روشن، سرمه‌ای، سفید و آبی انتخاب کنید. این لباس‌ها باید بدون طرح، ساده و تکرنگ باشند.

رنگ پوست خود را در کنار هر رنگ بررسی کنید: هرکدام از این لباس‌ها را بپوشید و مشاهده کنید که پوست شما در مقابل آن چگونه دیده می‌شود. آیا رنگ پریده و زرد به نظر می‌رسید یا پوستتان درخشان و خوشرنگ می‌شود؟ بر اساس پاسخ این سوالات رنگ‌های خنثی را رد یا تایید کنید.

یک یا دو رنگ خنثی برای خود انتخاب کنید: بر اساس نتیجه‌ای که از مشاهده قبلی گرفتید و بر اساس سلیقه شخصی خود از مجموعه رنگ‌های خنثی یک یا دو رنگ را انتخاب کنید و در لباس‌های اصلی خود مثل مانتو، شلوار، پالتو، کت و چیزهایی از این قبیل به کار ببرید. در واقع این یکی دو رنگ خنثی باید حدود هفتاد درصد لباس‌های شما را شکل دهند و بقیه توسط رنگ‌های اصلی و فرعی که در گام قبلی انتخاب کردید کامل می‌شوند.

ترکیب رنگ لباس ها

انتخاب ترکیب رنگ لباس ها

رنگ‌های تشکیل دهنده لباس‌های خود را پیدا کنید: از مجموعه رنگ‌های محبوب خود و مجموعه رنگ‌هایی که در دو گام قبلی به آن‌ها رسیدید یک مجموعه مشترک بگیرید و این مجموعه را به عنوان پروفایل رنگی خود انتخاب کنید. توجه کنید که در انتخاب این رنگ‌ها باید واقع بین باشید و رنگ‌هایی انتخاب نکنید که نخواهید توانست بپوشید مثلا رنگ‌های جیغ و تند. حداکثر ۵ رنگ و حداقل دو رنگ از میان رنگ‌های اصلی و فرعی و یک یا دو رنگ از میان رنگ‌های خنثی انتخاب کنید و لباس‌های خود را بر اساس آن‌ها انتخاب کنید.

چند اکسسوری در رنگ‌های مکمل انتخاب کنید: لزومی ندارد اکسسوری‌های شما محدود به رنگ‌های لباس‌ها شود و برای جلوه بهتر می‌توانید اکسسوری‌ها را در رنگ‌های مکمل با رنگ‌های لباس انتخاب کنید تا این تضاد زیبایی استایل شما را بیشتر کند مثلا اگر کت و شلوار سرمه‌ای برای خود تهیه کرده‌اید آن را با یک پوشت نارنجی یا زرد کامل کنید و یا مانتوی سبز زیبای خود را با کیف صورتی استفاده کنید.

ترکیب لباس‌ها را تمرین کنید: تمرین کردن بهترین راه برای حرفه‌ای شدن در هر کار است و چه بهتر که این تمرین جنبه تفریحی هم به خود بگیرد. پس هر وقت فرصت داشتید لباس‌ها را در رنگ‌های مختلف با هم بپوشید تا ببینید این رنگ‌ها در کنار هم چطور به نظر می‌رسند و این ترکیب‌ها را به خاطر بسپارید. به این ترتیب به مرور زمان تجربه و توانایی کافی در ترکیب رنگ لباس پیدا خواهید کرد و خواهید توانست بدون مشاهده هماهنگی و تناسب رنگ‌ها را تشخیص دهید.

بهترین ترکیب رنگ را برای خود پیدا کنید: لازم است برای ترکیب رنگ و ترکیب لباس‌ها با یکدیگر شرایط اجتماعی و موقعیت خاص خود را هم در نظر داشته باشید. تیپی که بیشتر از رنگ‌های تیره و خنثی تشکیل شده باشد برای موقعیت‌های جدی و رسمی مناسب است و در مقابل رنگ‌های روشن و جذاب هم موقعیت خاص خود را می‌طلبد. رنگی که مدیر یک شرکت برای لباس‌های خود انتخاب می‌کند با رنگی که یک هنرمند می‌پوشد متفاوت و متناسب با شخصیت و موقعیت هرکدام است. پس هنگام انتخاب لباس و ترکیب رنگ لباس‌ها تصور درستی از شرایط خود داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه ترفندهای شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)