آیا قدبلندی با لباس امکان پذیر است؟ واضح است که داشتن قد بلند یکی از خوش شانسی‌های زندگی است اما همه از این شانس بهره مند نیستند و مجبور هستند با روش‌های دیگری قد خود را بلند نشان دهند. قدبلندی با لباس هم یکی از این روش‌ها است یعنی شما لباس‌هایی را انتخاب می‌کنید که اندام شما را کشیده‌تر و بلندتر نشان می‌دهد. اما برخی از افراد قد کوتاه از کم و کیف این نوع لباس‌ها مطلع نیستند و لباس‌هایی را انتخاب می‌کنند که نه تنها بلندکننده نیستند بلکه آن‌ها را کوتاه‌تر از آن چه که هستند نشان می‌دهند. این لباس‌ها کدامند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ چطور می‌توان لباسی انتخاب کرد که قد را بلندتر نشان دهد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ترفندهای قدبلندی با لباس مناسب را به شما آموزش خواهیم داد و خواهیم گفت که برای بلندتر دیده شدن کدام لباس‌ها را نباید بپوشید.

پوشیدن لباسی که اندازه نیست

این که پیدا کردن لباس اندازه برای آقایان قد کوتاه کار دشواری است قابل درک است اما به معنای این نیست که شما محکوم به پوشیدن لباس‌های بزرگ‌تر از سایز خود هستید. حتی ممکن است لباس‌هایی که با سایز شما همخوانی ظاهری دارند نیز برای شما اندازه نباشند، مثلا شما سایز اسمال هستید و یک تیشرت سایز اسمال خریده‌اید و این تیشرت به تن شما بلند و گشاد است. پس تصور نکنید که به خاطر قدکوتاه بودن باید گشاد بودن لباس‌ها را نیز تحمل کنید. مساله مهم در اندازه بودن لباس‌های شما، تناسب است و لباس‌های شما باید از نظر گشادی و بلندی با تناسبات بدن شما هماهنگ باشد در غیر این صورت شما کوتاه‌تر از آن چه که هستید به نظر خواهید رسید. پس اگر در پیدا کردن لباس اندازه دچار مشکل هستید برای قدبلندی با لباس آن را به خیاط بدهید تا برایتان اندازه کند.

ترفندهای قدبلندی با لباس مناسب

لباس‌هایی که پاهای شما را کوتاه می‌کند

آقایان قدبلند معمولا پاهای کشیده‌تری دارند و تفاوت بلندی تنه در افراد کوتاه و بلند چندان محسوس نیست. پس راز قدبلندی با لباس در این است که بتوانید پاهای خود را بلندتر نشان دهید اما برخی از لباس‌ها خلاف این کار را انجام می‌دهند و پاها را کوتاه‌تر نشان می‌دهند. شلواری که خط کمر آن پایین‌تر از خط کمر بدن شما باشد (به اصطلاح شلوارهایی که فاق کوتاهی دارند) پاهای شما را کوتاه‌تر نشان می‌دهند. در کنار این، همیشه سعی کنید پیراهن خود را داخل شلوار قرار دهید مگر این که بلندی پیراهن از استخوان لگن شما بالاتر باشد چون چنین پیراهنی برای قرار دادن داخل شلوار طراحی نشده است.

ترفندهای قدبلندی با لباس مناسب

لباس‌های رنگ روشن و براق

رنگ‌های تیره و خنثی و پارچه‌هایی که بافت ماتی دارند شما را بلندتر نشان می‌دهند و در مقابل، پارچه‌هایی که رنگ روشن و براق دارند شما را عریض‌تر نشان می‌دهند. اما هر چیزی که شما را چاق‌تر و عریض‌تر نشان دهد، کوتاه کننده هم هست و حتی اگر قد کوتاه و لاغر هم هستید نباید سراغ چنین لباس‌هایی بروید. پس برای قدبلندی با لباس سعی کنید از پارچه‌های تیره و ماتی استفاده کنید که باعث جلب توجه به اندام شما نمی‌شوند و هیچ نقطه کانونی خاصی روی آن به وجود نمی‌آورند. در این شرایط حتی اگر لباس‌های شما کاملا اندازه هم نباشد چندان جلب توجه نخواهد کرد و کوتاهی شما به چشم نخواهد آمد.

 

وجود تضاد رنگی بالا در لباس‌ها

قدبلندی با لباس های همرنگ و به اصطلاح استایل تکرنگ کار بسیار ساده‌ای است و باعث می‌شود اندام شما یکدست و کشیده به نظر برسد. در حالی که پوشیدن رنگ‌های متضاد خطوط اندام شما را می‌شکند و باعث می‌شود که کوتاه‌تر به نظر برسید. البته این به معنای آن نیست که شما همیشه از سر تا نوک پا باید همرنگ بپوشید بلکه رنگ‌های مشابه هم می‌توانند تاثیری مثل استایل تکرنگ داشته باشند و تنها چیزی که باید از آن اجتناب کنید تضاد رنگی شدید است مثل پیراهن سفید و شلوار مشکی که بهتر است با یک پیراهن آبی و شلوار سرمه‌ای جایگزین شود یا قدبلندی با لباس بیشتر میسر شود. هماهنگی رنگی جوراب و کفش را نیز فراموش نکنید و آن‌ها را در طیف رنگی نزدیک به شلوار خود انتخاب کنید تا پاهای شما بلندتر به نظر برسد.

ترفندهای قدبلندی با لباس مناسب

وجود خطوط افقی در لباس‌ها

یکی از معروف‌ترین قوانین برای قدبلندی با لباس، پرهیز از خطوط افقی در لباس‌ها است اما این قانون به همین سادگی‌ها هم نیست و در واقع شما می‌توانید خطوط افقی را در استایل خود به کار بگیرید به شرط این که این خطوط به حد کافی باریک باشند تا خطوط اندام شما را نشکنند. در واقع می‌توان این قانون را به این شکل به روز کرد ” خطوط افقی پررنگ که اندام شما را می‌شکنند باعث کوتاه شدن شما می‌شوند.” مثلا تا زدن لبه شلوار جین به مقدار زیاد و یا کمربندهای عریض جزو نبایدهای آقایان قدکوتاه هستند و باید از روش‌های دیگری برای استایل لباس‌های خود استفاده کنند مثل کوتاه کردن شلوار و یا استفاده از کمربند باریک‌تر. این قانون یک معنای دیگر هم دارد و آن این است که بوت گزینه بهتری نسبت به کفش برای شما است نه فقط به خاطر این که بوت‌ها پاشنه دارند، بلکه کفش‌ها خطوط افقی بیشتری دارند و دردسر هماهنگ کردن رنگ جوراب و شلوار و … در آن‌ها بیشتر است.

 

پارچه‌هایی با طرح‌های بزرگ و درشت

علاوه بر رنگ لباس، طرح لباس شما نیز برای بلندتر دیده شدن اهمیت دارد. لباس‌هایی که طرح‌های درشت و چشمگیر دارند مثل راه راه‌های بزرگ و عریض، چهارخانه‌های درشت و هر چیزی که تاثیر بصری بالایی داشته باشد باعث می‌شود شما کوچک‌تر از آن چه که هستید به نظر برسید. این طرح‌ها با قانون تناسب همخوانی ندارند و روی کوچک بودن اندام شما تاکید می‌کنند پس بهتر است به جای لباس‌های طرح‌دار درشت سراغ لباس‌های ساده و یا لباس‌هایی بروید که طرح‌های ریز مثل راه راه ریز و چهارخانه ریز دارند.

 

اکسسوری‌های بزرگ و چشمگیر

از آن‌جایی که شما جثه کوچکی دارید باید همه اکسسوری‌های شما نیز کوچک باشند تا تناسب اندام شما بر هم نخورد. در این مورد چند قانون کلی وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم و شما با رعایت آن‌ها می‌توانید از این عدم تناسب با اکسسوری‌ها جلوگیری کنید:

  • عرض کمربند: بین ۲.۵ تا ۴ سانتی‌متر
  • قاب ساعت: بین ۳۸ تا ۴۲ میلی‌متر
  • عرض یقه کت: بین ۷ تا ۹ سانتی‌متر
  • عرض کراوات: بین ۷ تا ۹ سانتی‌متر
  • عرض یقه پیراهن: بین ۵.۵ تا ۸ سانتی‌متر

ترفندهای قدبلندی با لباس مناسب

قدبلندی با لباس های رسمی مثل کت و شلوار

خرید کت و شلوار یکی از چالش‌های بزرگ برای آقایان قد کوتاه است که باید در این انتخاب به نکات متعددی توجه کنید. اول این که از خرید کت‌های یقه دوبل اجتناب کنید، این کت‌ها به راحتی اندام شما را در خود مخفی می‌کنند و گزینه مناسبی برای آقایان قدکوتاه نیستند. یک کت ساده یا یک یا دو دکمه بهترین چیزی است که می‌توانید تهیه کنید. از اپل روی شانه هم اجتناب کنید چون این گزینه شما را عریض‌تر و در نتیجه کوتاه‌تر نشان می‌دهد. آستین‌های کت هم باید تا حد ممکن کوتاه باشد و یک یا دو سانتی‌متر از سرآستین پیراهن‌های شما از آن خارج شود. پاچه شلوار هم معمولا به کوتاه شدن نیاز دارد و خط اتوی آن فقط باید کمی روی پای شما خم شود.

ترفندهای قدبلندی با لباس مناسب

لباس‌هایی که باعث جلب توجه به سمت پاها می‌شوند

اگر توجه افراد به سمت پاهای شما جلب شود شما کوتاه و کم ارتفاع به نظر خواهید رسید بنابراین سعی کنید از پوشیدن کفش‌ها و لباس‌هایی که باعث جلب توجه در پایین تنه می‌شود اجتناب کنید مثل کفش‌های دو رنگ یا کفش‌های رنگ روشن و یا کفش‌هایی که روی آن‌ها تزئین و عناصر جلب توجه کننده وجود دارد. کفش‌های ساده، کلاسیک و معمولی بهترین گزینه برای آقایان قدکوتاه است و در مقابل استفاده از عناصری که توجه را به سمت سر و بالاتنه جلب کند مثل کلاه و یقه و … می‌تواند شما را قدبلندتر نشان دهد.

به طور کلی می‌توان نکات مهم برای قدبلندی با لباس را در چند مورد زیر خلاصه کرد که با رعایت این چند مورد می‌توانید مطمئن باشید که لباس‌های شما، شما را کوتاه‌تر از آن چه که هستید نشان نخواهد داد.

  • هیچ وقت لباس‌های بزرگ نپوشید، همیشه اندازه لباس بپوشید.
  • لباسی نپوشید که شما را عریض نشان دهد چون عریض بودن به معنای کوتاه بودن است.
  • خطوط عمودی اندام خود را با لباس‌ها نشکنید.
  • خط کمر شلوار خود را پایین‌تر از خط طبیعی کمر خود قرار ندهید.
  • طوری لباس نپوشید که چشم‌های دیگران را به سمت پایین اندام شما منحرف کند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)