چگونه از لباس هایمان مراقبت کنیم؟


اگر برای لباس‌تان پول قابل توجهی پرداخت کنید سعی می‌کنید شستشو و نگهداری آنها را با دقت انجام دهید چون بخاطر علاقه به آنها به دنبال افزایش دوام لباس خود هستید. اگر این کار را به خوبی انجام دهید می‌توانید برای چندین سال از آنها استفاده کنید.

با این کار علاوه بر حفظ سرمایه و وقت و زمان، می‌توانید با خیال راحت روی لباسهای مورد علاقه‌تان برای فصول مختلف و مناسبتهای متعدد سرمایه گذاری کنید. ما برای اینکه شما را با انواع تکنیکهای افزایش دوام لباس آشنا کنیم به سراغ کارشناسان مد و لباس رفتیم تا ببینیم چطور باید از لباسهای مورد علاقه خود مراقبت کرده و عمر آنها را افزایش دهیم.


افزایش دوام کت زمستانی

افزایش دوام لباس

اگر می‌خواهید کتهای زمستانی خود را برای چندین سال مثل روز اول، متناسب و گرم نگه دارید مراقبت و نگهداری از آنها بسیار مهم است.

جودی شوارتز کارشناس یکی از برندهای مشهور لباس زمستانی با نام Free Country گفت: من همیشه توصیه می‌کنم که کت زمستانی‌تان را خودتان بشویید.

فراموش نکنید که جیبها را خالی کنید و همه زیپها را باز کنید. کتهای بادگیر زمستانی و سایر کتها را می‌توان در خشک کن گذاشت اما حواستان باشد که توصیه‌های مربوط به آن را از روی برچسب لباس بخوانید و طبق آن عمل کنید. هر نوع خز و تزئین متصل به آن باید قبل از خشک کردن جدا شود بنابراین خراب نخواهد شد یا لکه ایجاد نخواهد کرد و شما مجبور به استفاده از کاغذ خشک کن نخواهید شد زیرا احتمالا با نرم کننده پارچه کار شستشوی شما تمام می‌شود.

یکی از ترفندهای مورد علاقه شوارتز این است که یک یا دو عدد توپ تنیس را در خشک کن بگذارید تا به حفظ قطعات توخالی، لایه دار و بخشهای کرک دار و تزئین شده به نزدیک شدن به وضعیت اولیه خود کمک خواهد کرد.

هنگامی که آب و هوا گرم‌تر می‌شود و شما به فکر نگه داشتن کت خود برای یک یا دو فصل بعد هستید، کت زمستانی خود را بشویید، همه دکمه‌ها و زیپها را ببندید تا شکل کت حفظ شود و آن را در یک مکان تاریک به همراه چند شاخه درخت سدر (Cedrus sp) برای جلوگیری از صدمه توسط بید، نگهداری کنید.


افزایش دوام لباس برای پوشاک ۱۰۰ درصد پنبه‌ای

افزایش دوام لباس

ممکن است موقع شستن، خشک کردن و پوشیدن لباسهای با پایه پنبه مثل تی‌شرتها، زیرپوشها و جورابها احساس خوبی داشته باشید اما حواستان باشد موقعی که آنها را در آب داغ یا خشک کن می‌اندازید، آنها را با لباسهای ساخته شده از الیاف مصنوعی، قاطی نکنید. الیاف طبیعی گیاهی متخلخل هستند بنابراین گرما به انتقال مواد شوینده در کل پوشاک کمک می‌کند و بوها، خاک و باکتری‌ها را از بین می‌برد.

الیاف مصنوعی بیشتر شبیه پلاستیک هستند و به هنگامی که د ر معرض گرما قرار می‌گیرند به راحتی ذوب شده و خراب می‌شوند.

مایکل لوبین معاون رئیس نوآوری پارچه در شرکت Delta Galil، تولید کننده بزرگ مارک‌ها و لباس‌های مشهور عروسی می‌گوید: به طور معمول برای پلباسهای ۱۰۰ درصد پنبه با رنگهای مشابه، می‌توانید از ماشین لباسشویی در آب گرم با خشک کن سرعت پایین و در صورت نیاز اتو استفاده کنید.

در اینجا رعایت یک نکته خیلی مهم است: در حالی که هر نوع پودر رختشویی تجاری برای لباسهای پنبه‌ای خیلی خوب است، لازم نیست مثل اغلب پارچه‌های معمولی که در انتها با نرم کننده شسته می‌شوند، از نرم کننده برای آنها استفاده شود. برای اکثر پارچه‌های پنبه‌ای بهتر است که به آرامی تا شده و توی قفسه یا کشو نگهداری شوند نه اینکه آویزان شوند.


لباسهای نوزادان و کودکان

افزایش دوام لباس

اول از همه اینکه شما باید آن لباسهای کوچولو را تا کنید در عوض اینکه آویزان کنید. اغلب اوقات لباس بچه‌ها از مواد نرم و قابل انعطاف مثل پنبه، پشم گوسفند و جانوران دیگر ساخته شده که به راحتی به وسیله چوب لباسی از ریخت می‌افتند. شما دلتان نمی‌خواهد آن برآمدگی ناشی از چوب لباسی را روی لباس کودکتان ببینید خب پس با لکه‌ها چه می‌کنید آن هم آن همه لکه؟

مایکل فری مدیر برند Dreft و پدر دو کودک می‌گوید: لکه‌ها امری طبیعی در مورد لباس نوزادان هستند. لکه‌ها را باید قبل از انداختن در ماشین لباسشویی، برطرف کرد.

فری همچنین توصیه کرد همه بخشهای لباسهای بچه‌ها باید خیس شود (حتی لباسهای ارگانیک) و در یک پودر رختشویی مخصوص نوزادان مثل مارک درفت قرار داده شود تا همه کثیفی، لکه‌های پارچه و  مواد شیمیایی که ممکن است روی پارچه باشد قبل از اینکه پوست کودک را لمس کند، از بین برود.


افزایش دوام لباس زیر

افزایش دوام لباس

پیلار کوئنتینا ویلیامز معاون فروش کالا در شرکت Yandy که فروشنده لباس زیر زنانه است گفت: به انداختن لباس زیر مورد علاقه‌تان در ماشین لباسشویی حتی فکر هم نکنید. همیشه لباسهای زیر را با دست بشویید چون ساختار ظریف این اقلام نیاز به شستن ملایم دارند. ما در مورد اقلامی مثل سوتین یا هر چیزی که با ابریشم، تور و اجزا ظریف دیگر ساخته شده‌اند، صحبت می‌کنیم.

برای شستن سوتین، آنها را با دست بشویید یا آنها را در کیسه‌های ظریف در ماشین لباسشویی بندازید. آنها را در خشک کن نگذارید؛ زیرا فرم کاپ آنها را خراب می‌کند.

بعد از اینکه سوتین و یا لباس زیر را از روی بند برداشتید، آنها را تا کرده و در کشوی مخصوص لباس زیر خود بگذارید. اگر می‌بینید که در فروشگاه‌های لباس آنها را روی چوب لباسی گذاشته‌اند به این معنی نیست که شما هم باید آنها را آویزان کنید چون در اینصورت انعطاف پذیری آنها از بین رفته و یا تغییر شکل می‌دهند.


پلوور

افزایش دوام لباس

به طور کلی آنها اغلب اوقات نیازی به تمیز کردن ندارند، بخصوص که اگر شما جزو کسانی هستید که مخفیانه یک پلوور را بارها و بارها می‌پوشید و فقط یک تی‌شرت تمیز را زیر آن می‌پوشید واقعا نیازی به شستن نیست. لباسهای پشمی به شستشویی برابر با لباسهای غیر پشمی نیازی ندارند.

برای اینکه بوی طبیعی آنها کمتر شود لباس را قبل از تا کردن و گذاشتن در گنجه، هوادهی کنید. اگر روی پلوور شما چروکی افتاده که به نظر می‌آید از بین نمی‌رود، سعی کنید آن را روی وضعیت پشم، با بخار و با استفاده از فشار کم، اتو کنید. از مواد کمکی اتو مثل نشاسته یا نرم کننده استفاده نکنید. پلوور‌ها را همیشه باید تا کرد و در جای خشک و خنک نگهداری کرد.


پیراهن، ژاکت و شلوارهای ساخته شده با پارچه‌های پشمی

افزایش دوام لباس

اگر شما نگران نگهداری از کت پشمی و یا موارد دیگر هستید، پاسخ شما این است که آن را سرد نگه دارید. لیندزی بوید یکی از بنیانگذاران خشکشویی در نیویورک توضیح داد: ما هیچ وقت شستن اقلام پشمی در ماشین لباسشویی را توصیه نمی‌کنیم.

این لباسها اگر در معرض گرما و تکانهای زیاد ماشین لباسشویی و خشک کن قرار بگیرند، کوچک می‌شوند. در عوض آنها را در سطح صاف به فرم طبیعی خود پهن کرده و اجازه دهید در معرض هوای آزاد خشک شود.

هرگز آنها را با پارچه یا حوله مرطوب نپوشانید زیرا می‌تواند موجب کشش شده و با هر فشاری تغییر شکل می‌دهد. ژاکت ها و لباسهای پشمی بدون ساختار مصنوعی بهتر است تا شوند اما کتها، شلوارها و قطعات دیگر وقتی که کاملا خشک شدند اگر روی چوب لباسی آویزان شوند، وضعیت بهتری خواهند داشت.


پشم کشمیر را هم می‌توانید بشورید

افزایش دوام لباس

این ترفند ممکن است شما را شوکه کند بخصوص که اگر شما سالهای سال ژاکت کشمیر مورد علاقه‌تان را به خشکشویی تحویل می‌دادید.

گرگ مایر می‌گوید: نیازی به این کار نیست. اغلب می‌گویند که ژاکت کشمیر را فقط باید به صورت خشک شست و اصولا برای مطمئن شدن از اینکه این لباس کوچک نمی‌شود، این را می‌گویند.

با این وجود اگر شما آن را با استفاده از یک شوینده ملایم با دست بشویید، این لباس به مرور زمان به مراتب نرمتر می‌شود. وی گفت: بعد از شستن لباس کشمیر با دست، آن را فشار داده و آب اضافی را خارج کنید اما آن را نچلانید. بعد از این مرحله، این لباس را روی یک حوله پهن کنید تا کاملا خشک شود. آن را آویزان نکنید چون موجب فرورفتگی در قسمت شانه‌ها می‌شود.


افزایش دوام لباس ورزشی

افزایش دوام لباس

به گفته درو وسترولت بنیانگذار HEX Performance یک شرکت شوینده مواد شوینده لباسهای ورزشی، شوینده‌های معمولی که ما از آنها استفاده می‌کنیم برای پارچه‌های مصنوعی امروزی ساخته نشده‌اند. لباس ورزشی از پارچه‌های مصنوعی ساخته شده‌اند.

پارچه‌های مصنوعی اساسا پلاستیک هستند. شوینده معمولی تجاری حاوی ترکیبات سورفکتانت و آنزیم است که از دهه‌ها پیش براری شستن الیاف طبیعی مثل پنبه ساخته شده است. شستن پارچه پنبه‌ای آسان است چون الیاف آن متخلخل است. در دهه اخیر یک نوع پارچه کاملا جدید برای لباسهای ورزشی معرفی شده است. و شما باید از یک نوع متفاوت از حلال برای نفوذ به درون پارچه و از بین بردن لکه ها، چربی بدن، عرق و بوی میکروبی آن استفاده کنید.

وسترولت گفت: پارچه‌های لباسهای ورزشی وقتی که با عطرها، رنگها، روشن کننده‌های مناسب و مواد پرکننده موجود در شوینده‌های تجاری شسته می‌شوند واکنش خوبی نشان نمی‌دهند و پیشنهاد می‌شود آنها را از مواد پاک کننده روشن و خنثی، نرم کننده پارچه و کاغذهای خشک کن، برای آنها استفاده نکنید.

به طور کلی روش درست شستن لباسهای ورزشی و تمرین استفاده از یک شوینده ساخته شده برای الیافت مصنوعی، آب سرد و چرخش آهسته در دستگاه است. اغلب این لباسها را می‌توان در خشک کن با سرعت پایین گذاشت اما خشک کردن آنها در هوای آزاد مطمئن‌تر است. علاوه بر این پلی استر معمولا به سرعت خشک می‌شود و نیازی به خشک کن نیست.


افزایش دوام لباس مردانه

افزایش دوام لباس

اگر شما یا همسرتان پیراهن مردانه می‌پوشید، بهتر است بدانید که آنها نیازی به خشکشویی ندارند. خشک شویی و آهار زدن، الیاف طبیعی پنبه موجود در پیراهن را تجزیه خواهد کرد. من همیشه توصیه می‌کنم از نگهدارنده‌های یقه برای حفظ شکل و یکپارچگی یقه استفاده کنید. پیراهن مردانه همیشه باید روی چوب لباسی و در معرض هوا خشک شود و موقعی که هنوز کمی رطوبت دارد، اتو شود.

برای افزایش دوام لباس مردانه و حفظ شکل آن بهتر است که آن را روی چوب لباسی ضخیم بگذارید تا از ایجاد فرو رفتگی  و برجستگی در قسمت شانه‌های لباس جلوگیری شود.


افزایش دوام لباس در اکسسوری‌های زمستانه

افزایش دوام لباس

خشک کن‌ها معمولا وسایل مفیدی هستند اما در عین حال می‌توانند بزرگترین دشمن اکسسوری‌های بافتنی شما باشند. آلبرتو براوو مدیر خلاقیت در We Are Knitters می‌گوید: خشک کنها از هوای داغ برای خشک کردن لباسها استفاده می‌کنند که برای پارچه‌هایی که نیاز به دمای بالا دارند عالی است اما نه برای بافتنی مورد علاقه شما که با دمای بالا خراب می‌شود. اگر پوشاک پشمی خود را در خشک کن بگذارید، کوچک شده و احتمالا تجزیه می‌شوند. در عوض آنها را روی حالت آب سرد بشویید و روی یک حوله پهن کنید تا خشک شوند.

حتی اگر احساس می‌کنید که شال شما لکه و آلودگی هوا را به خود جذب می‌کند توصیه می‌شود که زیاد آن را نشویید. راه حل آن این است که شال گردن را روی لباسهای دیگرتان قرار دهید و آن را زیاد با پوستتان در تماس نگذارید و کلاه‌ها و دستکش را هنگامی که شروع به عرق کردید، دربیاورید.

نکات گفته شده راجع به افزایش دوام لباس بیشتر در مورد لباسهای زمستانی و لباسهای معمول برای استفاده بودند برای اطلاع از چگونگی جلوگیری از آب رفتن لباس  به بخش سبک زندگی مراجعه کنید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست