پیری یک فرآیند اجتناب ناپذیر است و همه ما در مرحله‌ای از زندگی خود پیری را تجربه خواهیم کرد. اما برای جلوگیری از پیری پوست چه کارهایی را می‌توان انجام داد؟ آیا می‌توان این فرآیند را متوقف کرد و یا از سرعت آن کاست؟ برخی افراد معتقدند که جلوگیری از پیری پوست باید از دوران جوانی و پیش از شروع فرآیند پیری آغاز شود، اگرچه این گفته تا حد زیادی درست است اما اگر شما جزو افرادی هستید که تا چهل سالگی هم مراقبت پوست را چندان جدی نگرفته‌اید نگران نباشید، هنوز هم چندان دیر نشده و روش‌ها و ترفندهایی وجود دارند که می‌توانند سرعت فرآیند پیری را کاهش دهند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که برای جلوگیری از پیری پوست در میانسالی به چه راهکارهایی نیاز دارید، در ادامه نیز با یک آنتی اکسیدان معجزه آسا در زیبایی و درمان پوست آشنا خواهید شد.

آیا جلوگیری از پیری پوست در میانسالی امکان پذیر است؟

همه ما می‌دانیم که با افزایش سن ساختار پوست تغییر می‌کند و این تغییر ساختار به معنای نازک شدن پوست، کاهش کلاژن، کاهش قدرت کشسانی پوست و ایجاد شدن خطوط و چین و چروک‌ها است. اما همه این تغییرات اجتناب ناپذیر نیستند و ترفندها، روش‌ها و درمان‌هایی وجود دارند که مانع از بروز این تغییرات می‌شوند مثل استفاده هر روزه از ضدآفتاب، کرم‌های مرطوب کننده و تقویت کلاژن سازی و مقاوم کردن و محافظت از لایه بیرونی پوست. این مراقبت‌ها هر چه زودتر انجام شوند تاثیر بهتر و کامل‌تری در جلوگیری از پیری پوست دارند اما در سنین بالاتر یعنی پس از چهل سالگی هم می‌توان نتایج قابل توجهی را از این روش‌ها و درمان‌ها گرفت و این امر به بازبینی برنامه مراقبت از پوست و اضافه کردن چند مرحله و درمان جدید به آن بستگی دارد.

اشتباهات رایج مراقبت از پوست پس از چهل سالگی

یکی از اشتباهات رایج خانم‌ها پس از چهل سالگی جدی نگرفتن استفاده از ضدآفتاب است، شاید شما هم جزو افرادی باشید که از زیبایی و جوانی پوست جولین مور در پنجاه و چند سالگی متعجب می‌شوید اما راز این زیبایی او در استفاده مکرر از ضدآفتاب است پس اگر می‌خواهید پوست سالم و زیبایی داشته باشید استفاده از ضدآفتاب مناسب را جدی بگیرید. اشتباه رایج دیگر در مراقبت پوست پس از چهل سالگی لایه برداری بیش از حد پوست است، استفاده زیاد از رتینول، گلایسولیک و انواع دیگر لایه بردارهای شیمیایی و فیزیکی نه تنها اثر چندانی روی بازسازی و جوانسازی پوست ندارد بلکه این کار باعث تحریک و التهاب آن نیز می‌شود چون پوست پس از میانسالی نازک‌تر و حساس‌تر است و تحمل این درمان‌های لایه برداری را ندارد. پس برای لایه برداری از مواد ملایم‌تر استفاده کنید و تعداد دفعات این کار را نسبت به قبل کاهش دهید. اگر پوست شما بر اثر لایه برداری مکرر دچار التهاب و قرمزی شده است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی نیاسینامید هستند، این ماده با تقویت و بازسازی پوست آن را مقاوم و محکم کرده و التهاب را از بین می‌برد.

ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست

یک نکته مهم برای جلوگیری از پیری پوست در میانسالی

مهم‌ترین نکته‌ای که برای مراقبت از پوست و جلوگیری از پیری پوست در میانسالی باید به آن توجه داشته باشید مرطوب کردن پوست است. با نازک شدن و ضعیف شدن پوست قدرت تولید چربی نیز در آن کاهش می‌یابد و به همین دلیل پوست مات و کدر به نظر می‌رسد و چروک‌ها در آن ظاهر می‌شود. پس راز زیبایی و شادابی پوست پس از چهل سالگی، استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب است. شما در این سن می‌توانید از قوی‌ترین مرطوب کننده‌ها استفاده کنید و طراوت و شادابی را به پوست خود بازگردانید. کرم‌های شب هم نوعی از مرطوب کننده‌های قوی به شمار می‌روند که در شب مورد استفاده قرار می‌گیرند و از خشک شدن و چروک شدن پوست جلوگیری می‌کنند. مرطوب کننده‌هایی که اثر بازسازی کننده و ضدالتهاب دارند برای پوست نازک و حساس شما در این دوره بسیار مناسب هستند.

استفاده از روغن‌های طبیعی که خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی دارند مثل روغن اسطوخودوس، روغن بابونه و روغن‌هایی از این دست در کنار مرطوب کننده هم می‌تواند اثر بسیار خوبی داشته باشد. اگر می‌توانید هزینه بیشتری بپردازید و محصولات گران‌تری بخرید سرم‌ها و اسانس‌های مرطوب کننده نیز گزینه بسیار خوبی هستند و پوست را به مدت طولانی و با عمق بیشتری مرطوب می‌کنند. جالب است بدانید که در دوران میانسالی نیز احتمال بروز آکنه وجود دارد هر چند بسیار کمتر از گذشته است، اما شما باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید و اگر پوست مستعد آکنه بزرگسالی دارید محصولات جدید را با دقت و احتیاط بیشتری مصرف کنید و پاکسازی پوست را نیز با شوینده‌های ملایم فراموش نکنید.

درمان‌های زیبایی برای جلوگیری از پیری پوست

روش‌های درمانی مختلفی برای بازسازی و جوانسازی پوست در میانسالی وجود دارد اما بسیاری از این روش‌ها مثل لیزر درمانی، تزریق بوتاکس و درمان‌هایی از این دست بسیار هزینه‌بر بوده و برخی از آن‌ها دارای عوارضی هستند که شاید تحمل آن‌ها برای پوست در میانسالی آسان نباشد. روش‌هایی که کلاژن سازی را در پوست تقویت می‌کنند بهترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای جوانسازی پوست در این سن هستند مثل نوردرمانی با دستگاه LED که علاوه بر تقویت تولید کلاژن، آسیب‌های سطحی ناشی از نور خورشید را نیز درمان می‌کند. روش میکروکارنت نیز یک روش مناسب برای همه سنین است و می‌تواند پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر کند. پس از چهل سالگی حتما هر سال یک بار به متخصص پوست مراجعه کنید تا پوست شما از نظر مشکلات احتمالی معاینه شود و از درمان‌های متناسب با آن بهره ببرید.

ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست

برنامه روتین مراقبتی برای جلوگیری از پیری پوست

هر روز صبح صورت خود را بشویید و آبکشی کنید و برای این کار از آب با دمای ملایم استفاده کنید. در ادامه استفاده از سرم‌های جوان کننده و مرطوب کننده روی پوست صورت و گردن توصیه می‌شود که زمینه مناسبی را برای به کار بردن کرم مرطوب کننده به وجود می‌آورند. به جای آرایش سنگین از یک کرم مرطوب کننده رنگی استفاده کنید و آرایش خود را به کمی ریمل و رژ لب محدود کنید. شب‌ها قبل از خواب نیز حتما صورت خود را بشویید و پس از آن از سرم‌های بازسازی کننده استفاده کنید، در این مرحله هفته‌ای یک بار می‌توانید از یک ماسک لایه بردار نیز بهره ببرید. پس از آن می‌توانید کرم مرطوب کننده و کرم شب مخصوص خود را نیز استفاده کنید تا روز بعد با پوستی شاداب و زیبا از خواب بیدار شوید.

آستاگزانتین (آستازانتین)  یک آنتی اکسیدان ناشناخته اما معجزه آسا برای زیبایی پوست

آستاکسانتین یا آستاگزانتین (که تلفظ صحیح آن آستازانتین است!) یک ماده طبیعی قرمز-نارنجی رنگ است که در بدن برخی حیوانات مثل نوعی میگوی صورتی و فلامینگو وجود دارد و جالب است بدانید که رنگ صورتی خاص بدن فلامینگو در واقع از این ماده ناشی می‌شود. آستاگزانتین در دسته آنتی اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد اما با همه آنتی اکسیدان‌های شناخته شده متفاوت است. این ماده یک سوپر آنتی اکسیدان با اثر فوق العاده بالا است. آستاگزانتین در دسته آنتی اکسیدان‌های کاروتنوییدها قرار می‌گیرد (گروهی که آنتی اکسیدان‌های برخی مواد غذایی مثل ماهی قزل آلا، گوجه فرنگی، خرمالو، هویج و پرتقال را شامل می‌شود) اما آستاگزانتین پادشاه این گروه از آنتی اکسیدان‌ها است و میزان اثر آنتی اکسیدانی آن تا ده برابر بیشتر موادی مثل بتاکاروتن و لیکوپن است.

ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست

مطالعات نشان داده است که این ماده معجزه آسا می‌تواند پوست را در مقابلا اثرات اشعه ماوراء بنفش حفظ کند و مطالعات دیگری هم ثابت کرده است که مصرف موضعی و خوراکی این آنتی اکسیدان می‌تواند جوانی و شادابی پوست را به آن بازگردانده و در مدت طولانی‌تری حفظ کند. این ماده اثر ضدلک و ضدچروک دارد و درخشش و رطوبت پوست را تامین می‌کند. خوشبختانه امروزه با شناخت اثر معجزه آسای این ماده طبیعی، از آن در تهیه بسیاری از محصولات مراقبتی و آرایشی استفاده می‌شود و مکمل‌های غذایی آستاگزانتین نیز به صورت قرص در داروخانه‌ها موجود است و شما می‌توانید از اثر فوق العاده این ماده برای جوانسازی و حفظ زیبایی و شادابی پوست خود بهره ببرید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)