کیف دستی زنانه یکی از اکسسوری‌های قدیمی است که امروزه کاربرد و نقش مهمی در دنیای مد دارد. هرچند استفاده از اصطلاح کیف دستی یا Handbag  به آغاز قرن بیستم میلادی باز می‌گردد اما تاریخچه کیف دستی زنانه و منشا پیدایش آن به چندین قرن پیش از آن بازمی‌گردد. در این دوران کیف‌های زنانه تغییرات بسیاری داشتند و از فرم‌های خیلی کوچک تا فرم کیسه‌ای، چمدانی و اشکال دیگر به مدل‌های متنوع امروزی رسیده‌اند. عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در این تغییرات و تحولات موثر بوده‌اند که هنوز هم تاثیر خود را می‌گذارند. در این مقاله بیشتر با تاریخچه کیف دستی زنانه و سیر تحول آن در چند قرن اخیر آشنا خواهیم شد.

تاریخچه کیف دستی مدرن

در اوایل دوره مدرن در اروپا کیف زنانه تنها برای یک منظور به کار می‌رفت؛ حمل سکه. این کیف‌ها خیلی کوچک بودند و از پارچه نرم یا چرم ظریف ساخته می‌شدند و بیشتر آقایان از آن استفاده می‌کردند تا خانم‌ها. در قرم هفدهم در اروپا گلدوزی یکی از هنرهای ضروری زنان به شمار می‌رفت و خانم‌ها حتما باید پیش از ازدواج این هنر را فرامی‌گرفتند به همین دلیل در این دوره کیف‌های گلدوزی شده زیبایی ساخته شده و توسط بانوان مورد استفاده قرار می‌گرفت. در قرن هجدهم فشن در اروپا با تاثیر از هنر یونان و روم باستان به سمت سادگی و فرم‌های لاغر و کشیده تمایل پیدا کرد (دوره نئوکلاسیسیسم) و خانم‌ها به کیف‌های ظریف‌تر و مرتب‌تر که ظاهری پف و شلخته نداشته باشد علاقه پیدا کردند و به این ترتیب کیف‌های قلاب دوزی معرفی شدند. این کیف‌ها از ابریشم یا مخمل تهیه می‌شدند و با یک بند جمع شده و با همان بند حمل می‌شدند. این کیف ابتدا در فرانسه محبوب شد سپس راه خود را به بریتانیا باز کرد و به عنوان “کیف ضروری” هم شناخته شد. این تنها ترند کیف تا آن زمان بود که توسط مردان مورد استقبال قرار نگرفت و به کیف مختص خانم‌ها تبدیل شد.

تاریخچه کیف دستی

تولد کیف دستی بزرگ

در اوایل قرن نوزدهم با اختراع خط آهن و ارتباط کشورها با یکدیگر کیف‌های مدرن راه خود را به سراسر اروپا باز کردند. در این دوره با افزایش سفرهای ریلی استفاده از کیف‌های بزرگ و چمدان نیز بسیار باب شد چون کیف‌های معمولی برای حمل لوازم در سفر جای کافی نداشت. در سال ۱۸۴۱ یه تاجر انگلیسی به نام ساموئل پارکینسون متوجه شد که همسرش در سفر چندین کیف کوچک دستی حمل می‌کند بنابراین به سازندگان کیف، یک کیف بزرگ دستی سفارش داد تا همه وسایل خود را یکجا حمل کند. این کیف هرچند با انتقاداتی همراه شد و برخی معتقد بودند حمل کیف به این بزرگی و سنگینی برای خانم‌ها مناسب نیست اما به سرعت در اروپا محبوب شد و به تدریج فرم مدرن‌تری به خود گرفت و امروز هم در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه کیف دستی

تاریخچه کیف دستی در قرن بیستم

در قرن بیستم کیف‌ها فرمی عملکردی‌تر به خود گرفتند و به تدریج زنان بیش از مردان از کیف‌ها استفاده می‌کردند و کیف‌هایی که محفظه داخلی، قفل و چفت و بست فلزی داشتند وارد بازار شده و محبوب شدند. در این دوره کیف دستی به بخشی از لباس روزمره تبدیل شد و خانم‌ها چیزهای مختلفی در کیف خود می‌گذاشتند از لوازم آرایشی گرفته تا دوربین اوپرا و بادبزن دستی. در دهه ۱۹۲۰ با تحول دنیای فشن دیگری لزومی نداشت کیف‌ها کاملا با لباس‌ها ست باشند و فرم‌های ساده‌تر و شکیل‌تر باب شدند. در دوره جنگ جهانی دوم با کمبود منابعی مثل فلزات و چرم، ساخت کیف با محدودیت‌هایی مواجه شد و تولیدکنندگان به ساخت کیف از چوب و پلاستیک روی آوردند. در نیمه دوم قرن بیستم طراحان بزرگ و خانه‌های مد مثل شانل، لویی ویتون و هرمس به طراحی و تولید کیف‌های دستی پرداختند و مدل‌های جدیدی را ارئه کردند که تفاوتی اساسی با مدل‌های قدیمی داشت و خبر از دورانی جدید در صنعت مد می‌داد که به آن گسترش فرهنگ جوانان هم گفته می‌شد.

تاریخچه کیف دستی

امروزه کیف‌های دستی از تنوع بسیار بالاتری برخوردار هستند چون محدودیتی از نظر کارکرد و عملکرد در آن‌ها وجود ندارد و طراحان می‌توانند خلاقیت خود را در آن‌ها اعمال کنند به همین دلیل در نیمه دوم قرن بیستم و قرن بیست و یکم مدل‌های بیشماری از کیف دستی زنانه را مشاهده‌کرده‌ایم که تعدادی از این مدل‌ها به نمادها و شاخصه‌های ماندگار فرهنگی هر دوره تبدیل شده‌اند. در قرن بیست و یکم کیف‌های زنانه را در هم مدل و قیمتی می‌توان یافت که عموما از مدل‌های اصلی و معروف برندهای معتبر کپی می‌شوند و به تولید می‌رسند اما مدل‌های اصیل و کلاسیک هنوز در بالاترین قیمت‌ها به فروش می‌رسند و محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)