بیشتر مردم فکر می کنند لباس پوشیدن زنان شاغل به سبک مردان چیزی بود که از دهه ۱۹۸۰ آغاز شد اما زنان قدرتمند در نقاط مختلف جهان از مدت‌ها قبل این کار را آغاز کرده بودند و در محیط کار و موقعیت‌های دیگر برای ارائه یک شخصیت حرفه‌ای از خود، این سبک را به کار می‌بردند. اما لباس کار زنانه چگونه به شکلی که امروز دیده‌ایم و می‌شناسیم تغییر یافت؟ مسلما افراد و چهره‌های زیادی در این تغییرات دخیل بوده‌اند و در طول یک و نیم قرن گذشته آن را شکل داده‌اند. شما در این مقاله تخصصی از مجله قرمز با جنبه دیگری از تاریخچه لباس‌های زنانه آشنا خواهید شد و لباس کار زنانه در امریکا و تحولاتی را که آن را در طول تاریخ شکل داد و زنان مطرح و الگو در این بخش را بهتر خواهید شناخت.

لباس کار زنانه در دهه ۱۸۷۰: سوزان آنتونی و الیزابت کدی استنتون

سوزان آنتونی و الیزابت کدی استنتون جزو نخستین افرادی بودند که برای حق رای زنان تلاش کردند و جنبش‌های برابری خواهانه را در قرن نوزدهم بنیان گذاری کردند. هر چند تلاش آن‌ها در ابتدا چندان جدی گرفته نشد و حدود نیم قرن طول کشید تا نتیجه لازم به دست آید و در دهه ۱۹۲۰ بود که زنان حق رای پیدا کردند، زمانی که سوزان آنتونی و الیزابت کدی استنتون هیچ یک زنده نبودند تا نتیجه تلاش‌های طاقت فرسای خود را ببینند.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۸۸۰: دختران هاروی

فرد هاروی کارآفرین آمریکایی که مالک ساختمان‌های هاروی بود فرصت جدیدی را پیش روی خود می‌دید، پس از پایان جنگ داخلی و رونق اقتصادی مسافران و کارگران نیاز به مکانی داشتند که در آن استراحت کرده و غذا بخورند. او خدمه این مجموعه را از میان دختران سفیدپوستی انتخاب کرد که برای فرصت‌های بهتر زندگی، خانه خود را رها کرده بودند. هاروی برای این کارکنان لباس‌های فرم خاصی طراحی کرد که به لباس‌های دختران هاروی معروف شد.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۸۹۰: نلی بلای

نلی بلای یک خبرنگار کاوشکر بود و به عنوان اولین زنی که توانست به تنهایی دور دنیا سفر کند و رکورد دور دنیا در هشتاد روز ژول ورن را با هشت روز کمتر، بشکند شهرت زیادی برای خود دست و پا کرد. او بسیار سبک سفر می‌کرد وسایل بسیار کمی با خود می‌برد و همیشه و برای همه سفرهای خود به تمام نقاط جهان همین پیراهن و پالتوی بلندی را که در تصویر می‌بینید بر تن داشت.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۹۰۰: جولیا وارد هاو

جولیان وارد هاو در سال ۱۹۰۸ اولین زنی بود که به عنوان یکی از اعضای آکادمی هنر و ادبیات آمریکا انتخاب شد چون با سرودن اشعار حماسی برای جنگ داخلی آمریکا شهرت زیادی پیدا کردن بود. او علاوه بر شعر در نوشتن مقالات، نمایش نامه و کتاب خاطرات هم دستی داشت و دو مجله تاسیس کرده و در کنار آن خدمات اجتماعی زیادی نیز انجام می‌داد. دیدگاه هنری او سبک لباس پوشیدن وی را نیز شکل داده بود که الگویی برای زنان فرهیخته آن دوران به شمار می‌آمد.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۹۱۰: تایپیست‌ها

تولید انبوه ماشین‌های تایپ در دهه ۱۹۱۰ باعث به وجود آمدن شغل جدیدی به نام تایپست یا ماشین نویس شد که کار اداری را دچار تحول بزرگی کرد. به دلایل خاصی در آن زمان تصور می‌شد که کار ماشین نویسی از هر نظر مناسب خانم‌ها است چون نیاز به فعالیت فیزیکی و فکری (!) زیادی ندارد به همین دلیل خیل عظیمی از دختران و زنان جوان از این طریق وارد بازار کار شدند و لباس‌های اداری مخصوص تایپیست‌ها را به تن کردند.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۹۲۰: گلوریا سوانسون

در اوایل دهه ۱۹۲۰ که هنوز به هالیوود، هالیوودلند گفته می‌شد صنعت سینما در آغاز شکوفایی خود بود و مردم برای دیدن فیلم‌های پرزرق و برق اما صامت و سیاه و سفید آن زمان صف می کشیدند. در همین دوره زنان بازیگر به چهره‌های محبوب و مطرحی تبدیل شدند که سبک لباس پوشیدن آن‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت، زنانی مثل گلوریا سوانسون که نه تنها فیلم‌هایی موفق در گیشه داشتند بلکه به آیکن‌های مد دوران هم تبدیل شدند.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۹۳۰: هتی وایت کاراوی

هتی وایت کاراوی اولین زنی نبود که روی صندلی‌های مجلس سنای آمریکا نشست بلکه این افتخار در سال ۱۹۲۲ به ربکا فلتون رسید که به مدت ۲۴ ساعت برای پر کردن جای خالی یک نماینده در مجلس سنا حضور یافته بود. اما هتی وایت کاراوی اولین زنی بود که با رای مردم به مدت ۱۰ سال عنوان سناتور خدمت کرد. او پس از مرگ همسرش به این مقام رسید و تا ۱۹۴۵ به عنوان سناتور ایلت آرکانزاس مشغول به کار بود.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۹۴۰: رزی پرچ کار

با ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱ و حضور مردان در میادین جنگ، کارخانه‌ها خالی از نیروی کار شد در حالی که در جبهه‌ها نیاز شدیدی به تولیدات مختلف این کارخانه‌ها از جمله مهمات و اسلحه و ماشین آلات وجود داشت. در این زمان زنان خانه‌ها را رها کرده و جای مردان را در کارخانه‌ها گرفتند، آهنگ محبوب “رزی پرچ کار” نیز در تقدیر از این حرکت سروده شد. تا سال ۱۹۴۴ بیش از ۲۰ میلیون زن آمریکایی در خارج از خانه کار کردند و نشان دادند که زنان هم می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۹۵۰: کوکو شانل

دوران کاری کوکو شانل اسطوره فشن دورانی طولانی و پرفراز و نشیب بود اما پنجم فوریه ۱۹۵۴ یک نقطه عطف در کار وی محسوب می‌شود چون او در این روز پس از یک غیبت طولانی به دنیای مد بازگشت و با نمایش کت‌های گشاد سبک خود، حضوری چشمگیر و پرشور از خود نشان داد. این حرکت نه تنها دوره حرفه خود کوکو شانل بلکه دنیای مد را تحت تاثیر قرار داد، تاثیری که تا امروز هم مشاهده می‌شود.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۹۶۰: مری ولز لورنس

پیش از آن که مری ولز لورنس بتواند در دهه ۶۰  تجارت شخصی خود را تاسیس کند در دهه ۵۰ نیز یک ابرستاره در دنیای تبلیغات به شمار می‌رفت. او در سال ۱۹۶۶ به عنوان اولین مدیر عامل زنی شناخته شد که توانست شرکت خود را در بازار بورس نیویورک به ثبت برساند. او در حال حاضر موسس وبسایت wowOwow است.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۹۷۰: گلوریا استینهام

تلاش ناتمامی که سوزان آنتونی و الیزابت کدی استنتون در قرن نوزدهم انجام داده بودند یک قرن بعد توسط کلوریا استینهام روزنامه نگار معروف و موسس مجله Ms ادامه یافت. استینهام به عنوان رهبر جنبش فمینیسم شناخته می‌شود و یکی از نخستین زنانی است که برای رسیدن به حقوق برابر با مردان تلاش‌های زیادی را انجام داد و تلاش کرد تا قوانین برابری خواهانه جنسیتی را در مجلس آمریکا به تصویب برساند.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۹۸۰: ساندرا دی اوکانر

ساندرا دی اوکانر نخستین زنی بود که در سال ۱۹۸۱ توانست در دادگاه عالی آمریکا صاحب یک جایگاه شود. او توسط رئیس جمهور وقت رونالد ریگان به مجلس سنا معرفی شد و رای اعتماد به دست آورد و تا سال ۲۰۰۶ و تا زمان بازنشستگی خود در این سمت باقی ماند.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۱۹۹۰: مادلین آلبرایت

مادلین آلبراین نخستین زنی بود که در سال ۱۹۹۷ به سمت وزارت امور خارجه آمریکا منصوب شد و در آن زمان پردرآمدترین زن تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رفت. او در حال حاضر استاد دانشگاه جرج تاون و نویسنده کتاب‌هایی پرفروش در زمینه ارتباطات خارجی است. پس از او نیز کاندولیزا رایس و هلاری کلینتون به عنوان وزیر امور خارج انتخاب شدند.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۲۰۰۰: خدمه ایرلاین آتلانتیک جنوب شرق

در روز ۱۲ فوریه ۲۰۰۹ تاریخ هوانوردی در آمریکا متحول شد. در این روز افسر اول به علت بیماری از سمت خود کناره گیری کرد و به جای آن استفانی گرنت به عنوان جایگزین انتخاب شد. به این ترتیب مانع از میان برداشته شد و چهار زن به نام‌های کاپیتان ریچل جونز، دایانا گالاوی، رابین راجرز به همراه استفانی گرنت نخستین تیم خدمه پروازی را که همگی مونث و سیاه پوست بودند شکل دادند.

لباس کار زنانه

لباس کار زنانه در دهه ۲۰۱۰: ادمیرال میشل هاوارد

روز اول جولای ۲۰۱۴ ادمیرال هاوارد فرمانده نیروی ۱۵۱ توانست کاپیتان فیلیپس و خدمه کشتی او را از دست دزدادن دریایی سومالیایی (که احتمالا داستان آن را در فیلم کاپیتان فیلیپس دیده‌اید) نجات دهد و به خاطر این موفقیت چهارمین ستاره را دریافت کرده و به مقام ادمیرالی نائل شد، مقامی که هیچ زنی در تاریخ ۲۳۶ ساله نیروی دریایی آمریکا نتواسته است به آن دست یابد.

لباس کار زنانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی و پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)