شلوارهای جین شلوارهایی هستند که از پارچه جین دوخته می‌شوند و به عنوان یک لباس غیررسمی کاربرد زیادی میان خانم‌ها و آقایان دارند. اما آیا تاکنون فکر کرده‌اید این شلوارها از کجا آمده‌اند؟ شلوارهای جین تاریخچه پرفراز و نشیببی داشته‌اند. ابتدا قرار بود شلوارهای جین نوعی لباس کار باشند ولی چند دهه بعد شرایط عوض شد و شلوارهای جین به لباس‌های مد روز جوانان تبدیل شد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شرح مختصری از تاریخچه شلوارهای جین را برای شما بیان کرده‌ایم که می‌تواند برای علاقمندان بسیار جالب باشد.

تولد شلوارهای جین

روز بیستم ماه می سال ۱۸۷۳ یک روز مهم در تاریخ مد محسوب می‌شود چون در این روز شلوارهای جین آبی متولد شدند. در این روز لوی اشتراوس و جیکوب دیویس برای اولین بار به تکنولوژی جدیدی برای تولید شلوارهای کار مردانه دست پیدا کردند. اشترواس یک تاجر آلمانی بود که بیست سال قبل به سان فرانسیسکو آمده بود و در تجارت به موفقیت‌های بزرگی رسیده بود. یکی از مشتری‌های وی خیاطی محلی به نام جیکوب دیویس بود، روزی همسر یک کارگر از دیویس خواست شلواری برای شوهرش بدوزد که بادوام و محکم باشد و به سادگی پاره نشود. دیویس ایده جالبی به ذهنش رسید و آن اضافه کردن یک قطعه فلزی به گوشه دکمه‌های شلوار و لبه‌های دوخت آن بود. ان شلوارها به شلوارهای بست دار معروف شد و به سرعت مشهور شد و تقاضای زیادی پیدا کرد اما دیویس برای تولید انبوه این شلوارها یک شریک نیاز داشت و اولین کسی که به ذهنش رسید اشترواس معروف بود، او این ایده را پسندید و قراردادی را منعقد کرد که در روز بیست می ۱۸۷۳ به امضای طرفین رسید.

کارگران در شلوارهای جین

مدتی کوتاهی پس از آن اولین شلوارهای جین بست دار به تولید رسید که در دوخت آن‌ها از پارچه دنیم Denim استفاده شده بود. ابتدا این شلوارهای جین به صورت سرهمی‌های بنددار تولید می‌شدند که به لباس کار رایج مردان آمریکایی تبدیل شد. پارچه دنیم در واقع نوعی پارچه است که در گذشته به نام فرانسوی “سرژ ده نیم” Serge De Nime شناخته می‌شد و پس از مدتی این نام به دنیم خلاصه شد. در آن زمان برای رنگ کردن پارچه‌های جین به رنگ آبی از رنگ طبیعی نیل استفاده می‌شد اما اکنون از رنگ‌های شیمیایی برای این کار استفاده می‌شود چون قیمت کمتری دارد. شلوارهای جین تا چند دهه به عنوان لباس کار مردان مورد استفاده قرار می‌گرفتند و کمپانی لوی تنها تولید کننده ان بود اما با افزایش تقاضا تولیدکننده‌های دیگری هم به این کار روی آوردند مانند کمپانی لی Lee و GWG که این شرایط تا دهه ۱۹۵۰ میلادی ادامه یافت.

تبدیل شلوار جین به لباس شیک‌پوشان

گفتیم که شلوارهای جین لباس کار مخصوص مردان بودند و زنانی هم که می‌خواستند به کارهای کشاورزی و معدن بپردازند از شلوارهای مردانه جین استفاده می‌کردند تا این که در دهه ۱۹۳۰ مجله ووگ تصویری از دو زن با شلوارهای جین تنگ را چاپ کرد که با عنوان “شیک از نوع غربی” نامگذاری شده بودند و این اولین حضور شلوار جین در دنیای مد بود. در اوایل دهه ۱۹۳۰ با تقاضای والدین شلوارهای جین مخصوص کودکان هم به تولید رسید چون این شلوارها دوام زیادی داشتند و به سادگی پاره نمی‌شدند. پس از جنگ جهانی دوم پوشیدن شلوار میان زنان به تدریج باب شد و تولیدکنندگان به دوخت شلوارهای زنانه هم روی آوردند اما اولین شلوارهای زنانه جین در سال ۱۹۵۸ به تولید رسید و در دهه ۱۹۶۰ میلادی به یکی از لباس‌های رایج میان زنان جوان تبدیل شد. پس از این دیگر شلوار جین از انحصار مردان کارگر خارج شد و جین‌های بچگانه، نوجوانانه، زنانه و … بر تن همه اقشار مردم دیده می‌شد. ستارگان سینما در فیلم‌های محبوب مردم شلوار جین می‌پوشیدند و مدل‌ها با شلوارهای جین در نمایش‌های مد حاضر می‌شدند به طوری که در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی شلوار جین به نماد شورش جوانان تبدیل شد و نمادی که ستارگانی مثل جیمز دین و مارلون براندو آن را محبوب کردند و تا مدتی استفاده از آن در مدارس ممنوع بود. اما از دهه ۱۹۷۰ میلادی با افزایش آزادی‌های اجتماعی در غرب شلوار جین در مدل‌ها، رنگ‌ها و اشکال متنوعی مورد استفاده قرار گرفت و به یکی از لباس‌های ضروری شیک‌پوشان تبدیل شد، لباسی که محکم و بادوام است، شیک و زیبا است و هرگز از مد نمی‌افتد.

جیمز دین و شلوارهای جین

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: History of Jeans (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)