دقیقا صد سال پیش یعنی در سال ۱۹۱۷ یک مدل ساعت مچی به جهان معرفی شد که دنیای مد را دگرگون کرد. ساعت مچی کارتیه به نام تانک Tank  ابتدا به سرهنگ نیروی ویژه ارتش آمریکا به نام جان پرشینگ اهدا شد اما به سرعت محبوبیتی جهانی پیدا کرد و به یکی از ساعت‌های ماندگار جهان تبدیل شد که اکنون هم پس از  ۱۰۰ سال نه تنها از محبوبیت آن کاسته نشده بلکه به یک اکسسوری بسیار باارزش با تاریخچه‌ای بلندبالا و خاص تبدیل شده است و جزو کپی شده ترین اکسسوری‌ها در صد سال اخیر بوده است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز نگاهی به برند کارتیه و ساعت مچی کارتیه و تاریخچه استثنایی آن می‌اندازیم تا ببینیم چه چیزی باعث خاص بودن این ساعت شده است و چرا چهره‌های معروف جهان همیشه از این ساعت استفاده کرده‌اند.

تاریخچه برند کارتیه

برند کارتیه Cartier یک برند لاکچری در زمینه تولید و فروش جواهرات و اکسسوری‌های لاکچری است که ۱۷۰ سال پیش تاسیس شده است. لویی فرانسوا کارتیه Louis-Francois Cartier در سال ۱۸۴۷ در پاریس این برند را پایه گذاری کرد که تا سال ۱۹۶۴ تحت مالکیت خاندان کارتیه باقی ماند. پس از او پسرش آلفرد کارتیه صاحب کمپانی شد اما این لویی، پیر و ژاک پسران آلفرد بودند که اعتبار و نامی جهانی به کارتیه دارند. این برند به خاطر جواهرات فوق العاده شهرت دارد که مورد توجه خاندان سلطنتی هم بوده است و ادوارد هفتم پادشاه انگلستان کارتیه را جواهرات شاهان و شاه جواهرات نامید و برای تاجگذاری خود در سال ۱۹۰۲ بیست و هفت عدد تاج کوچک را برای اعضای خاندان به این کمپانی سفارش داد. پس از آن خانواده‌های سلطنتی کشورهای دیگر از جمله اسپانیا، پرتغال، روسیه، بلژیک، رومانی و مصر نیز سفارشات خود را به کارتیه می‌دادند. مدل‌های متنوعی از جواهرات و ساعت مچی توسط این برند طراحی و تولید شده است که جزو ماندگارترین و زیباترین جواهرات و اکسسوری‌ها در صد سال گذشته بوده‌اند. هرچند پس از سه نسل مالکیت خاندان کارتیه بر این برند پایان یافت و به افراد دیگر واگذار شد اما در حال حاضر کارتیه یکی از گران‌ترین برندهای لاکچری جواهرات در جهان است که بیش از ۲۰۰ فروشگاه و نمایندگی در ۱۲۵ کشور جهان دارد و سه مرکز اصلی آن در شهرهای پاریس، نیویورک و لندن قرار دارند و ارزش  این برند در سال ۲۰۱۶ بیش از شش میلیارد دلار برآورد شده است.

تاریخچه ساعت مچی کارتیه

ایده ساعت مچی کارتیه

اما در میان جواهرات و ساعت‌های خاص کارتیه یک مدل ساعت تاریخچه خاصی برای خود دارد. لویی کارتیه نوه فرانسوا کارتیه معروف در سال ۱۹۱۷ ساعت مدل تانک را طراحی کرد. او فرم این ساعت را از تانک رنو که در جنگ جهانی اول در میادین نبرد دیده بود اقتباس کرد و به همین دلیل نام تانک را روی آن گذاشت و اولین نمونه تولیدی آن را برای ژنرال پرشینگ سرهنگ نیروی ویژه ارتش آمریکا در جنگ جهانی اول هدیه داده شد. یک سال بعد این مدل ساعت معرفی شد و تا سال ۱۹۱۹ تنها شش نمونه از آن به تولید رسیده بود. این ساعت فرمی شبیه به تانک داشت و با ساعت‌های گردی که تا آن زمان رایج بود کاملا متفاوت بود. فرم مستطیلی و مربعی ساده این ساعت با بن چرمی که یکپارچه به نظر می‌رسید محبوبیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرد و در سال‌های بعد مدل‌های متنوع‌تری از این ساعت با بندهای فلزی و رنگی به تولید رسید. به جرات می‌توان گفت این مدل ساعت مچی کارتیه کپی شده‌ترین ساعت مچی جهان است و در صد سالی که از عمر آن می‌گذرد از محبوبیت و همه گیر بودن آن کاسته نشده است. این ساعت هم زنانه و هم مردانه است و بسیاری از چهره‌های معروف از اندی وارهول نقاش آمریکایی گرفته تا ایو سن لوران طراح فرانسوی حداقل یک بار از ساعت مچی تانک کارتیه استفاده کرده‌اند. در ادامه سه تن از زنان معروف دنیای سیاست را با ساعت مچی تانک می‌بینید.

جکی کندی (اوناسیس) و ساعت تانک در سال ۱۹۶۹

همسر رئیس جمهور سابق آمریکا جان اف کندی یکی از چهره‌های شناخته شده فشن در زمان خود بود و می‌توان گفت او با استایل جذاب خود فشن را در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به کلی دگرگون کرد. او سبکی مینیمال و اتوکشیده با زیبایی متفاوت داشت که دلیل علاقه وی به ساعت مچی تانک کارتیه می‌تواند همین باشد.

تاریخچه ساعت مچی کارتیه

پرنسس دایانا با ساعت مچی تانک کارتیه در سال ۱۹۹۱

پرنسس دایانا در مدت کوتاهی که عضو خاندان سلطنتی انگلستان بود بسیار مورد توجه رسانه‌ها بود و همه به استایل خاص او توجه ویژه‌ای داشتند اما او ترجیح می‌داد با یک ساعت ساده و شیک با بند چرم به لباس‌های پرطمطراق خود جلوه زیباتری بدهد.

تاریخچه ساعت مچی کارتیه

میشل اوباما با ساعت مچی کارتیه در سال ۲۰۰۹

بانوی اول سابق آمریکا ترجیح می‌داد از ساعت بند فلزی کارتیه در مجامع عمومی کاخ سفید استفاده کند تا زیبایی و درخشش آن با لباس‌های او هماهنگی بیشتری داشته باشد و باشکوه و در عین حال ساده به نظر برسد.

تاریخچه ساعت مچی کارتیه

ساعت مچی کارتیه در آینده

اکنون که به صدسالگی این ساعت خاص رسیده‌ایم ارزش و اهمیت آن از نظر تاریخی و فشن چندین برابر شده است و این اکسسوری به جزء جدایی ناپذیر استایل خانم‌های شیک‌پوش در سطح جهان به خصوص در پاریس تبدیل شده است. هرچند مدل‌های تقلبی و کپی این ساعت در بازار فراوان است اما این ساعت با فرم مینیمال و زیبای خود به یک وسیله خاص و فراجنسیتی تبدیل شده است و شاید دلیل موفقیت و ماندگاری آن نیز همین باشد که روز به روز بر محبوبیت آن می‌افزاید.

تاریخچه ساعت مچی کارتیه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)