هرمس Hermes یکی از برندهای معروف لاکچری در زمینه تولید پوشاک و اکسسوری و محصولات سطح بالا است که قدمتی طولانی دارد. در میان این محصولات روسری‌های هرمس از اهمیت و شهرت خاصی در جهان برخوردارند. تولد این روسری‌ها به سال ۱۹۳۷ باز می‌گردد که جزو شناخته شده ترین اکسسوری‌های زنانه به شمار می‌روند. روسری‌های هرمس تنوع طرح و مدل بالایی دارند و اکسسوری‌هایی کلاسیک با قیمت بالا هستند که توسط طراحان معروف جهان دیزاین می‌شوند. در این مقاله از مجله قرمز شما با تاریخچه برند هرمس و روسری‌های برند هرمس آشنا می‌شوید، روسری‌هایی افسانه‌ای با قدمت طولانی و استایلی خاص و گران‌بها که نشانه استایل شیک و سطح بالا هستند.

تاریخچه برند هرمس

برند هرمس (تلفظ صحیح این کلمه در فرانسوی “ارمس” است) یک برند فرانسوی لاکچری است که در سال ۱۸۳۷ تاسیس شده است. تخصص این برند در تولید محصولات چرم، اکسسوری، لوازم منزل، عطر، جواهرات، ساعت مچی و لباس‌های آماده است. لوگوی این برند از سال ۱۹۵۰ رایج شده است که یک کالسکه با اسب و سوارکار است. در حال حاضر نادژ وای سیبولسکی مدیریت برند هرمس را به عهده دارد. اما تاسیس این برند توسط تیری هرمس انجام شده است. او در سال ۱۸۰۱ از پدری فرانسوی و مادری آلمانی در کرفلد آلمان متولد شده بود و وقتی ۲۷ ساله بود به فرانسه مهاجرت کرد. او در سال ۱۸۳۷ برند هرمس را در پاریس افتتاح کرد که برندی لاکچری برای اشراف زادگان اروپایی بود. این برند ابتدا یراق آلات و لوازم درشکه سواری تولید می‌کرد و کیفیت کارهای او باعث شد جوایز متعددی را از نمایشگاه پاریس دریافت کند.

تاریخچه روسری‌های هرمس

پس از تیری، پسرش چارلز امیل هرمس (متولد ۱۸۳۵) مدیریت برند هرمس را به عهده گرفت و در سال ۱۸۸۰ محل فروشگاه آن را تغییر داد و به محلی که امروز در آن قرار دارد منتقل کرد. او با همکاری پسران خود آدولف و امیل موریس زین سازی برای اسب‌ها را آغاز کرد و محصولات خود را به سراسر اروپا، شمال آفریقا، روسیه و آسیا صادر کرد. در سال ۱۹۰۰ اولین مدل کیف دستی مخصوص سوارکاران توسط این برند به تولید رسید. پس از بازنشستگی چارلز امیل، پسرانش رهبری کمپانی را به عهده گرفتند و نام آن را به هرمس فرره Hermes Freres تغییر دادند و در همین زمان بود که خاندان سلطنتی روسیه به مشتریان برند تبدیل شدند. در سال ۱۹۱۴ آن‌ها حق استفاده از زیپ را در محصولات چرمی و لباس‌ها برای خود ثبت کردند که برای اولین بار در فرانسه استفاده می‌شد. اولین ژاکت گلف چرم زیپدار در سال ۱۹۱۸ توسط برند هرمس برای ادوارد شاهزاده ولز طراحی شد و به همین دلیل است که اکنون زیپ در فرانسه با نام Fermeture Hermes یا همان Hermes Fastener شناخته می‌شود.

تاریخچه روسری‌های هرمس

از دهه ۱۹۲۰ بود که برند هرمس تولید اکسسوری و پوشاک را در دستور کار خود قرار داد، امیل موریس در این کار از داماد‌های خانواده یعنی رابرت دوما، ژان رنه گوراند و فرانسیس پوش هم کمک گرفت و در سال ۱۹۲۲ اولین کیف دستی چرم برند هرمس به تولید رسید. خط تولید پوشاک زنانه این برند هم در سال ۱۹۲۹ تاسیس شد و در دهه ۱۹۳۰ چهره‌های شناخته شده‌ای مثل گریس کلی به مشتریان هرمس تبدیل شدند. اولین عطر هرمس هم در سال ۱۹۴۹ با نام “او دو هرمس” معرفی شد. پس از مرگ امیل موریس در ۱۹۵۱، رابرت دوما هرمس وارث کمپانی شد و پس از او در ۱۹۷۸ پسرش ژان لویی دوما مدیریت آن را به عهده گرفت. برند هرمس بعد از یک دوره افول در دهه ۷۰ میلادی مجددا در دهه ۸۰ رشد خود را آغاز کرد و اکنون نیز جزو برترین و گران ترین برندهای مد و فشن در جهان به شمار می‌رود.

تاریخچه روسری‌های هرمس

تاریخچه روسری‌های هرمس

روسری‌های هرمس دقیقا صد سال پس از تاسیس برند هرمس به تولید رسیدند. طراحی اولین روسری این برند بر اساس نقاشی‌هایی صورت گرفت که توسط رابرت دوما از خطوط روی چوب انجام شده بود. رابرت دوما عضوی از خاندان هرمس بود. این روسری از ابریشم خالص وارداتی از چین ساخته شد که مقاومت و استحکام آن دو برابر روسری‌های رایج در آن زمان بود و همین مساله باعث محبوبیت فوق العاده آن در اولین معرفی شد. از سال ۱۹۳۷ تاکنون برند هرمس بیش از دوهزار مدل روسری به تولید رسانده است که همگی در کارخانه اصلی آن در نزدیکی شهر لیون در فرانسه ساخته می‌شوند.

تاریخچه روسری‌های هرمس

از آن‌جایی که روسری‌های هرمس قیمت بالایی دارند بیشتر توسط افراد ثروتمند مثل سلبریتی‌ها، بازیگران و افراد خاندان سلطنتی استفاده می‌شوند. ملکه الیزابت همیشه از این روسری‌ها استفاده کرده و هنوز هم استفاده می‌کند. آدری هیپورن هم در تصاویر متعددی روسری هرمس به سر دارد، گریس کلی ستاره سینما و ملکه سابق موناکو نیز علاقه خاصی به این روسری‌ها داشت و زمانی که بازوی شکسته خود را با روسری هرمس به گردن خود آویخته بود توجه رسانه‌ها را به شدت برانگیخت. هرچند این روسری‌های خاص بیشتر به دنیای ثروتمندان تعلق داشته اند اما بسیاری از افراد عادی هم علاقمند بوده‌اند که این روسری‌های زیبا را استفاده کنند. جالب است بدانید که فرآیند ساخت یک روسری از برند هرمس بیش از ۱۸ ماه زمان می‌برد که آن را به یکی از ظریف‌ترین اکسسوری‌ها در جهان تبدیل کرده است.

حقایقی جالب درباره روسری‌های هرمس

  • این روسری‌های خاص علاوه بر این که تاریخچه‌ای قدیمی و سبکی استثنایی دارند در پس آن‌ها حقایق جالبی هم وجود دارد که در ادامه این مقاله می‌خوانید:
  • برند هرمس برای طراحی هر مدل روسری یک هنرمند متفاوت را استخدام می‌کند به همین دلیل است که همه نوع طرح و مدل در میان این روسری‌ها می‌توان یافت از طرح‌های سنتی با تم اسب سواری گرفته تا طرح‌های هندسی و آبستره و چیزهایی بین این‌ها.
  • برخی از این روسری‌ها چنان ظریف و زیبا طراحی شده‌اند که قاب می‌شوند و به عنوان تابلوی آثار هنری روی دیوار نصب می‌گردند. وقتی طراحی یک روسری کامل می‌شود این مدل به کارخانه در فرانسه منتقل می‌شود و به صورت منفرد چاپ و تولید می‌شود.

تاریخچه روسری‌های هرمس

  • به طور متوسط هر روسری هرمس ۲۷ رنگ مجزا در خود دارد و فرآیند چاپ آن نیز کاملا دستی انجام می‌شود که این فرآیند بیش از ۶ ماه زمان نیاز دارد تا کامل شود.
  • بیش از ۷۵۰ ساعت کامل زمان لازم است تا طرح یک روسری روی قالب‌های چاپ حکاکی شود، هر رنگ قالب مجزای خود را دارد.
  • برای ساختن یک روسری هرمس ۲۵۰ عدد پیله کرم ابریشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • روسری‌های هرمس دست بافت و دست دوز هستند و همین ویژگی باعث خاص و منحصر به فرد بودن آن‌ها شده است.

تاریخچه روسری‌های هرمس

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)