اگر ترندهای آرایشی فصل به فصل و حتی ماه به ماه در حال تغییر هستند اما برخی از روش‌ها و ترندها برای مدت طولانی‌تری رایج می‌شوند و به عنوان سبک شاخص آن دوره شناخته می‌شوند به طور مثال در دهه ۱۹۳۰ ابروهای نازک کمانی و در دهه ۸۰ ابروهای پر و طبیعی محبوب بودند. آرایش لب هم از این امر مستثنی نبوده و تاریخچه آرایش لب نیز فراز و نشیب‌های متعددی را در دهه‌های مختلف پشت سر گذاشته است و در هر زمانی رنگ و شکل خاصی برای آرایش لب محبوب بوده است.  در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به تاریخچه آرایش لب و تحولات شگفت انگیز آن در طول زمان خواهیم پرداخت.

همان طور که در مقالات قبلی بیان شد آرایش کردن در زمان ملکه ویکتوریا و در دهه‌های آغازین قرن بیستم تنها مخصوص قشر خاصی از زنان بود و خانم‌ها به طور عموم از لوازم آرایشی استفاده نمی‌کردند اما با گسترش سینما و مطرح شدن و محبوب شدن ستارگان سینما در میان مردم به تدریج سبک آرایشی آن‌ها نیز در میان آن‌ها رایج شد و از دهه ۱۹۲۰ بود که زنان به تدریج به آرایش گرایش پیدا کردند به همین دلیل تاریخچه آرایش لب نیز از همین زمان و از دوران رونق سینمای صامت آغاز می‌شود.

تاریخچه آرایش لب در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰

کلارا بو از سوپراستارهای سینمای صامت در دهه ۱۹۲۰ بود که به خاطر سبک فلاپری و زیبایی خاص خود شهرت زیادی داشت. او از رنگ‌های تیره و تند مثل آلبالویی برای آرایش لب استفاده می‌کرد و شکل آن طوری روی لب می‌کشید که فرورفتگی میانه بالای لب عمق بیشتری پیدا کند. از این زمان جنبش‌های حق رای برای زنان در حال شکل گیری بود و زنان آزادی بیشتری برای ابراز وجود پیدا کردند و آرایش کردن نیز روش جدیدی برای این کار بود. سبک آرایش لب کلارا بو در این زمان به شدن محبوب شد و این فرم لب تا چند دهه معیاری برای آرایش کامل لب به شمار می‌آمد. اگر می‌خواهید این مدل آرایش لب را انجام دهید ابتدا با فونداسیون کناره‌های لب را بپوشانید سپس با یک مداد لب تیره رنگ خط عمیقی روی وسط لب بکشید. اگر می‌خواهید کاملا به سبک دهه ۱۹۲۰ متعهد باشید خط لب را طوری بکشید که کمی از طول لب‌ها کاسته شود و لب‌ها غنچه‌ای شود. سپس داخل لب را با رژ لب آلبالویی پر کنید. برای این کار می‌توانید از رژ مات یا براق استفاده کنید.

تاریخچه آرایش لب

فرم غنچه‌ای لب در دهه ۱۹۳۰ هم محبوب بود اما تغییراتی در آن به وجود آمد از جمله این که عمق میانه لب کمی کمتر شد و خط لب نیز کمی به سمت بیرون کشیده می‌شد تا لب‌ها بزرگ‌تر به نظر برسند. مدل آرایش لب جوان کرافورد در این دوره بسیار محبوب بود و رنگ‌های قرمز و زرشکی بیشتری کاربرد را در میان خانم‌های دهه ۱۹۳۰ داشتند. در این زمان آرایش خانم‌ها در جامعه مقبولیت بیشتری پیدا کرد و و زیبای شناسی جدیدی را تعریف کرد که حتی با وجود بحران اقتصادی این دهه بازار لوازم آرایشی همچنان پررونق بود.

تاریخچه آرایش لب

تاریخچه آرایش لب در جنگ جهانی دوم

با شروع جنگ جهانی همه چیز دستخوش تغییر و تحول شد، و این تغییر را می‌شد در آرایش لب‌های زنان هم مشاهده کرد. در این دوره خط کشیدن دور لب‌ها و پر کردن آن‌ها با رنگ‌های قرمز میهن پرستانه برای حمایت از سربازانی که راهی جنگ می‌شدند بسیار رایج شد و در همین زمان بود که دنیا به طور کامل آرایش قرمز لب را به رسمیت شناخت. در این زمان با غیبت مردان در جامعه زنان مجبور شدند آستین‌های خود را بالا بزنند و در کارخانه‌ها مشغول به کار شوند، بازوهای قوی و رژهای لب قرمز حالتی دوگانه بین مردانگی و زنانگی برای آنان ایجاد می‌کرد که جالب توجه بود. با کمبود مواد اولیه و محدود شدن تولید، لوازم آرایشی کمتر در دسترس بود و زنان از رژ لب به عنوان رژگونه هم استفاده می‌کردند و با ترکیب کردن آن با وازلین برق لب می‌ساختند.

تاریخچه آرایش لب

تاریخچه آرایش لب در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰

در دهه ۱۹۵۰ لب‌های پر و برجسته با تاکید بیشتر روی لب بالا به سبک غالب جهانی تبدیل شد و رنگ‌های قرمز مایل به نارنجی و مرجانی و صورتی بسیار محبوب شدند. در این دوره تقاضا برای لوازم آرایشی بسیار بالا رفت و کیفیت این محصولات هم بهتر و کامل‌تر از گذشته شد. در این زمان برای هر فصل و هر زمان از روز یک رنگ رژ لب معرفی می‌شد که مورد استقبال خانم‌ها قرار می‌گرفت و زنان مجموعه‌ای از رنگ‌های متنوع رژ لب را در جعبه لوازم آرایشی خود داشتند تا برای هر موقعیتی آماده باشند. وقتی  صحبت از رنگ قرمز دهه ۵۰ می‌شود هر کارشناس آرایشی دقیقا می‌داند که منظور شما کدام نوع از رنگ قرمز است، این رنگ چیزی بین قرمز کامل و نارنجی است که به همه می‌آید.

تاریخچه آرایش لب

در این زمان تحولات علمی و فن آوری دنیا را تغییر داده بود ، تلویزیون به تدریج در دسترس مردم قرار گرفت و مردم می‌توانستند ستارگان محبوب خود را در منزل تماشا کنند، به این ترتیب، استانداردهای زیبایی جدیدی به وجود آمد و آیکن‌های زیبایی جدیدی مثل آدری هیپورن، سوفیا لورن و مریلین مونرو به دنیا معرفی شدند. همه این تغییرات روی صنعت لوازم آرایشی هم اثر گذاشت و زیبایی فرم جدیدی پیدا کرد. اگر به سبک آرایش لب این دهه علاقه دارید می‌توانید با کمک یک مداد لب قرمز، رژ لب قرمز و یک برس مخصوص آرایش لب آن را برای خودتان انجام دهید.

تاریخچه آرایش لب

دهه ۱۹۶۰ دهه شورش جوانان بود و در این زمان رژ لب کمرنگ با طیف‌های صورتی، هلویی و کالباسی و با بافت مات محبوبیت پیدا کرد و رنگ کلاسیک قرمز به طور کلی به فراموشی سپرده شد. از این دوره به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخچه آرایش لب و به طور کلی آرایش یاد می‌شود، دوره‌ای که سنت‌ها و اصول کلاسیک دهه ۶۰ زیر پا گذاشته شد و خلاقیت و شورش جوانی اهمیت بیشتری پیدا کرد و آرایش به روشی برای خودبیانگری برای نسل جوان و نوجوان آن زمان تبدیل شد، زنان جوان و نوجوانی مثل بریژین باردو و توییگی که می‌خواستند حضور خود را در جامعه به اثبات برسانند و استانداردهای زیبایی جدیدی را تعریف کنند.

تاریخچه آرایش لب در دهه ۱۹۷۰

آرایش دهه هفتاد همیشه با برق لب متمایز می‌شود که معمولا به تنهایی و یا روی رژ لب با رنگ تند مورد استفاده قرار می‌گرفته است. البته در این دهه ترندها نسبت به دهه‌های قبل متنوع‌تر شدند و بر اساس سبک‌های موسیقی آن زمان تعریف می‌شدند مثل دیسکو، پانک، راک، هیپی و سبک‌های دیگر. اما دیگر از آن استاندارد واحد و مشخصی که همه باید شبیه آن می‌شدند خبری نبود. شروع جنبش‌های فمینیستی و حرکت‌های برابری خواهانه زنان نقش مهمی در فرهنگ دهه هفتاد داشت و به همین دلیل صنایع تولید کننده محصولات آرایشی هم به دنبال ارائه چیزهایی جدید بودند. آرایش طبیعی و ملایم در کنار آرایش‌های تند و اکلیلی و رنگارنگ سبک غالب این دهه بود که توسط آیکن‌های زیبایی آن دوره مثل فرح فاوست، دایانا رز، بیانکا جگر و جری هال معرفی می‌شد.

تاریخچه آرایش لب

تحول آرایش لب در دهه ۱۹۸۰

در دهه ۸۰ میلادی شرایط کاملا عوض شد و رنگ‌ها مجددا به دنیای رژ لب بازگشتند. در این دوره طیف‌های ارغوانی و صورتی مایل به آبی محبوبیت پیدا کرد و به آرایش روزمره زنان وارد شد، ترندهایی که توسط مدونا و سیندی لوپر به جوانان معرفی می‌شد. دهه ۸۰ دهه اغراق و زیاد روی در همه چیز بود که این اغراق در دنیای مد و زیبایی انعکاس می‌یافت. اپل‌های بزرگ، آستین‌های پفی و موهای پوش داده شده در این زمان محبوب بودند و چنین ظاهری باید با آرایشی کامل و هماهنگ همراه می‌شد. در آرایش این زمان هیچ نقطه‌ای از صورت خالی گذاشته نمی‌شد و همه قسمت‌های آن با رنگ‌های تند و روشن و با بیشترین غلظت پوشیده می‌شدند.

تاریخچه آرایش لب

تاریخچه آرایش لب

تاریخچه آرایش لب در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰

رنگ‌های خنثی و تیره با طیف‌های قرمز و قهوه‌ای رنگ‌های محبوب رژ لب در دهه ۹۰ بودند که با بافت براق روی پوست مات مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ترند شاخص این دوره خط لب پررنگ و تیره‌تر از رژ لب بود که ظاهری غیرمعمول به وجود می‌آورد. در این سبک، خط لب معمولا بیرون از محدوده لب کشیده می‌شد تا لب‌ها پرتر به نظر برسند. در این دوره گرایش شدیدی نسبت به سبک‌های زیبایی شناسی دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۸۰ به وجود آمد که نمونه معروف آن ابروهای نخ نارک و کمانی است. اگر نگاهی چهره آیکن‌های مد در آن زمان مثل درو باریمور، دمی مور، وینونا رایدر و نائومی کمپل بیندازید متوجه این سبک خواهید شد.

تاریخچه آرایش لب

با شروع هزاره جدید لب‌های بسیار براق با طیف رنگی صورتی و رنگ لب مد روز شدند که سبکی آینده گرایانه داشتند و تحول بزرگی در استانداردهای زیبایی به وجود آوردند. در این زمان آرایش دودی چشم هم بسیار محبوب بود ولی این نوع آرایش چشم با رژ لب قرمز هماهنگی بیشتری دارد به همین دلیل پس از مدتی در این دهه شاهد تکرار سبک‌های دهه ۱۹۲۰ بودیم، این بازگشت تا حد زیادی مدیون فیلم‌های موفق مولن رژ و شیکاگو بود که در این دهه روی پرده سینما رفت. نیکول کیدمن، پاریس هیلتون، سارا جسیکا پارکر و خواهران اولسن ستارگان این دهه بودند.

تاریخچه آرایش لب

آرایش لب در دنیای امروز

با گسترش شبکه‌های اجتماعی و محبوبیت یوتیوب و فیسبوک و اینستاگرام، ستارگان امروز می‌توانند فیلم‌های آموزش آرایش خود را به طور مستقیم با طرفداران خود به اشتراک بگذارند و در این زمان سبک‌های آرایش حرفه‌ای‌تر شده و ظاهری طبیعی‌تر پیدا کرده است. اکنون دیگر زمان تقلید و شبیه هم شدن گذشته است و همه می‌توانند فردیت خود را حفظ کنند و ظاهری مخصوص به خود داشته باشند. در این زمان کیفیت لوازم آرایشی بهتر از هر زمان دیگری است و ترندهای شاخص این دوره را می‌توان ظهور مجدد رژ لب مات و رنگ‌های گلی و طبیعی به شمار آورد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)