تاثیر گذاری مثبت بر روی خودمان یعنی اینکه خودمان باشیم. هر چه بیشتر سعی کنیم خودِ واقعی‌مان باشیم، باعث می‌شود بیشتر از خودمان رضایت داشته باشیم و دیگران هم، بیشتر دوستمان دشته باشند. راهبری و مدیریت نیز یعنی همین تاثیر گذاری بر دیگران و مهمترین شخصی که می‌توانید بر روی او تاثیر گذار باشید، کسی نیست جز خودتان.  پرسش این است که چطور می‌توانیم تاثیر گذاری مثبت بر روی خودمان داشته باشیم؟

۱-اگر چیزی را نمی‌توانید کنترل کنید، بپذیرید

در ابتدا ببینید چه چیزهای ناخواستنی در زندگی شما هست که می‌ توانید آنها تغییر دهید و سپس شروع به ایجاد تغییرات نمایید، اما اگر برخی چیزهای ناخواستنی وجود داشته باشند که نتوانید آنها را عوض کنید، یاد بگیرید که با آنها کنار بیایید و واقعیت را بپذیرید. این کار در واقع ایجاد تغییر در نوع نگرش خودتان است که با آنچه دوست ندارید و نمی‌توانید تغییرش دهید، به صلح و آشتی برسید. بارها و بارها ثابت شده که نگرانی و استرس داشتن در مورد یک مشکل، اصلا روش خوبی برای حل آن مشکل نیست. اما اگر بتوانید با مشکلی که غیرقابل حل باشد، به صلح برسید، بزرگترین کاری که انجام داده‌اید این است که نگرانی و اضطراب را از خود دور ساخته‌اید، که همان تاثیر گذاری مثبت بر روی خودمان است.

نگران بودن در مورد چیزی که نمی‌توانید تغییرش دهید مثل این است که در یک چاله‌ قرار گرفته اید و مرتبا دارید چاله را عمیق تر می‌کنید تا به یک چاه تبدیل شود.  با نگرانی، فقط مشکل را بدتر می‌کنید و اجازه می‌دهید افکار و گمانه‌ های منفی، به فضای ذهنی شما وارد شوند.  باید پذیرفت که زندگی همه‌ی ما دارای ابعاد مثبت و ابعاد منفی است. اجازه دهید مشکلاتی که نمی‌توانید کنترل کنید، از ذهن شما رها شوند و انرژی خود را بر روی مشکلاتی به کار برید که می‌توانید آنها را حل و فصل نمایید. اولین جایی که می‌توانید شروع کنید، دیدگاه خودتان است.

۲-   گذشته را رها نمایید

اینکه مرتبا در گذشته تمرکز کنید که دیگران چه کار کرده‌اند یا چه اشتباهاتی انجام شده، چیزی را بدست نمی‌آورید. ما می‌توانیم این تاثیر گذاری مثبت بر روی خودمان را داشته باشیم و به جای اینکه بگوییم چرا چرا، دست از چراها برداریم و به این فکر کنیم که در آینده چه می‌شود انجام داد. ما فقط می‌توانیم از گذشته درس بگیریم اما نمی‌توانیم به گذشته برگردیم و در آن زندگی کنیم. می‌توان از گذشته آموخت و این دانش را برای زندگی در اکنون و اینجا، سرمایه گذاری کرد. آینده‌ی روشن،  از عملکرد زمان حال ما نشات می‌گیرد. پس زمان حال را  قربانی زمان گذشته نکنید. اینکه امروز خودتان را آماده سازید تا زندگی کنید، باعث بهبود یافتن فردای شما می‌شود.

سعی کنید بر روی زیبایی‌ها و مواهبی که امروز و این لحظه در اطراف شما آشکار می‌شوند تمرکز کنید و بیخیال کم و کاستی‌های گذشته شوید. اگر زندگی اکنون خود را در زمان حال رها کنید و فقط چشم انتظار آینده باشید، هرگز زندگی را تجربه نخواهید کرد. اگر هم فقط روی گذشته تاکید کنید که چرا اینطور شد و چرا نشد، باعث می‌شود زندگی اکنون خود را از دست بدهید.  درک و عمل به این موضوع، باعث بهترین تاثیر گذاری مثبت بر روی خودمان خواهد بود.

5 راه که تاثیر گذاری مثبت بر روی خودمان

۳- فقط روی چیزهای مهم تمرکز کنید

زندگی پر از جاده خاکی‌های فرعی است.  ولی ما بهتر است به این جاده خاکی‌ها نزنیم، یعنی انرژی ذهنی و بدنی خود را بر سر چیزهای کم اهمیت، هدر ندهیم.  این مسئله را (مارشال گولدمن) Marshal Goldman   بعنوان زندگی نیابتی یا زندگی در زندگی دیگران تعریف کرده است.

زندگی نیابتی،  ما را به ناکجاآباد می‌رساند. ما سرک کشیدن در زندگی دیگران را از طریق انواع و اقسام غیبت‌ها و شایعه‌سازی‌ها انجام می‌دهیم.  اینکه زندگی دیگران را زندگی کنیم یکجور تله برای زندگی خودمان خواهد بود چرا که به جای بحث کردن بر سر اینکه چطور می‌توان به سمت بهبودی امور پیش رفت، شروع می‌کنیم به حرف زدن پشت سر افراد مختلف. در واقع بحث‌های متفرقه‌ی بیهوده‌ای که در حرفهای روزانه پیش می‌آید، اکثراً دارای اهمیت نیستند. ما  برای تاثیر گذاری مثبت بر روی خودمان ، بهتر است از آنها پرهیز کنیم.  برای اینکار کافی ست وقتی سر یک حرفی باز می‌شود از خودمان بپرسیم آیا وقت گذاشتن بر روی این موضوع دارای ارزش هست یا نه ؟ آیا این بحث از حالا تا ۱۰ ساعت دیگر چه تاثیر مهمی‌ و ارزشمندی برای من خواهد داشت؟  تا ۱۰ روز آینده چطور؟ یا ۱۰ ماه و سال آینده؟  با اینگونه پرسش‌ها می‌توانیم ارزش زمان حال را متوجه شویم.  قبل از اینکه وارد هر بحثی شوید شروع کنید به سوال کردن در مورد ۱۰ تا ۱۰ تایی که گفته شد تا متوجه شوید آیا این بحث برای شما مفید هست یا نه.

۴- تاثیرگذاری مثبت بر روی خودمان از طریق سرمایه گذاری بر روی خود

سرمایه گذاری بر روی خود، یعنی ارزشمند دانستن خودمان و این به معنای خودخواهی نیست بلکه برعکس؛ اگر شما به خودتان اهمیت ندهید به دیگران هم نمی‌توانید اهمیت دهید.  ارزشمند شمردن خود باعث می‌شود بتوانید دیگران را نیز ارزشمند بدانید.  اینکه خودتان را با ارزش بدانید و بر روی خودتان سرمایه گذاری کنید یعنی صرف زمان، انرژی و پول برای ایجاد رشد شخصیتی‌تان. در مسیر طبیعی زندگی، قانون طبیعت می‌گوید : نمی‌توانید آنچه را که خودتان ندارید به دیگران ارائه دهید.

۵- تاثیر گذاری مثبت بر روی خودمان از طریق دریافت نظرات دیگران

اینکه بتوانید نظر دیگران را دریافت کنید، در واقع یک فرصت طلایی برای شما محسوب می‌شود تا بتوانید کاستی‌ها را متوجه شوید و مهارت و دانش خودتان را بهبود بخشید.  همچنین باعث می‌شود دیدگاه شما نسبت به خودتان شفافیت بیشتری پیدا کند. در نتیجه کمک می‌کند تا در مورد خودتان دست به تغییرات مثبت بزنید. دریافت نظرات دیگران،  به معنای خوش آمدن از دیگران نیست بلکه روشی ست برای خودشناسی.  اینکه در مورد خصوصیات شخصیتی خودتان کنجکاو باشید و سعی در رشد شخصیتی خود داشته باشید یک امر جذاب است. اینگونه افراد،  قابل اعتماد تر هستند، آدمهای خوش بینی هستند انعطاف پذیر هستند و دارای تعادل و شادی درونی بیشتری هستند.

آنچه باعث جذب دیگران به سوی شما می‌شود، شفافیت است نه کامل بودن. در زمانه‌ای که یک حالت رقابتی ایجاد شده و جامعه به اشتباه به ما القا می‌کند که باید کامل و بی عیب و نقص باشیم و ما مرتبا خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم، تاثیر گذاری مثبت بر روی خودمان ، یکی از چالش‌ های مهم زندگی محسوب می‌شود. اگر نتوانیم بر روی خودمان تاثیر گذار باشیم، باعث رکود شخصیتی خودمان می‌شویم چرا که همیشه یک نفر هست که از ما بهتر است، همیشه یک نفر هست که از ما پولدارتر است، همیشه یک نفر هست که از ما قوی‌تر است، یا زیباتر است، یاجوان‌تر است، یا عاقل‌تر است، و یا  بامزه‌تر است.

هر چه بیشتر دیگران را تشویق کنید تا خودشان باشند و خودشان را دوست داشته باشند، باعث می‌شود شما را بیشتر دوست داشته باشند و شما نیز خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Mike Ukleja

منبع : Success