در این مقاله ی کوتاه، به بررسی تاثیر موسیقی بر روی فردی که دچار بیماری آلزایمر است می‌پردازیم. نهایتا بیان می‌شود که موسیقی باعث فعال شدن بخش احساسات و همچنین حافظه در مغز می‌شود که بهبود علائم بیماری آلزایمر را در پی خواهد داشت.

اکثر مردم با نشانه ها وعلائم ضعف حافظه و اختلال عملکرد آن، به خصوص بیماری آلزایمر تا حدی آشنا هستند. گیج بودن، عدم توانایی در شناختن خود و یا افراد دور و بر و همچنین ضعف روحی و بی علاقگی نسبت به پیرامون از جمله نشانه های آلزایمر هستند. این بیماری برای خانواده ی فرد بیمار نیز بسیار دشوار است. در صورت پیشرفت بیماری، فرد حتی بهترین و نزدیک ترین دوست خود و اعضای خانواده اش را نیز نمی‌شناسد.

اما آیا راهی برای از بین بردن یا خفیف کردن علائم بیماری آلزایمر، که در بالا عنوان شد وجود دارد؟ به نظر می‌رسد راهی وجود دارد داشته باشد: موسیقی. موسیقی با مغز ما تعاملی بسیار قوی ایجاد می‌کند. تقریبا همه ی قسمت های مغز، توسط موسیقی فعال می‌شوند. موسیقی بر ابعاد دیگری هم تاثیر دارد؛ مثلا تاثیر موسیقی بر احساسات و توانایی یادگیری ما را می‌توان ذکر کرد. نورولوژیستی به نام اُلیور در کتاب خود تحت عنوان عشق به موسیقی (Musicophilia)، درباره ی مردی نوشته است که بیماری آلزایمر پیشرفته داشته است. به طوری که تقریبا هیچ چیز را به یاد نمی‌آورده است. نه جایی را که زندگی می‌کرده می‌شناخته، نه به یاد می‌آورده زندگی خودش را چه طور می‌گذرانده است و نه حتی نحوه ی لباس پوشیدن و کارهای اینچنینی را به یاد می‌آورده است. اما او تقریبا همه ی آهنگ هایی را که زمانی می‌خوانده است، به یاد داشت. او حتی قادر بود همچنان در یک کنسرت شرکت کند و آواز بخواند، در حالی که راه رسیدن به کنسرت را نمی‌توانست به حافظه بسپارد! این موضوع بسیار جالبی است که موسیقی حتی با گذشت چندین سال، در ذهن فردی که به آزایمر پیشرفته مبتلا بود هنوز وجود داشت و از ذهن وی پاک نشده بود.

بیماری آلزایمر

موسیقی، می‌تواند حتی باعث بهبود در علائم بیماری آلزایمر شود. اُلیور در کتاب خود، همچنین داستان واقعی درباره ی زنی را روایت می‌کند که او نیز از آلزایمر شدید رنج می‌برده است. او تمام طول روز را روی مبل می‌نشست و تلویزیون تماشا می‌کرد. یک روز، یک از اعضای خانواده اش کانال تلویزیونیِ موسیقی کلاسیک را گذاشت. ۲۴ ساعت بعد، نشانه های بهبودی ظاهر شد؛ به طوری که فرد بیمار از روی مبل برخاست و تمایل نشان داد تا با خانواده اش شام بخورد و شروع به تعامل با دیگران کرد و به پیرامون خود توجه بیشتری نشان داد.

موسیقی چگونه باعث بهبود بیماری آلزایمر می‌شود؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مشغول انجام کارهای روزمره ی خود هستید و ناگهان چیزی به یاد شما می‌آید به طوری که ظاهرا هیچ تشابهی با کاری که شما در حال انجام آن بودید ندارد! حقیقت این است که مغز شما، تشابهی هر چند کوچک بین این دو – کاری که در حال انجام آن هستید و چیزی که در آن لحظه ناگهان به ذهن شما خطور می‌کند – پیدا کرده است. موسیقی هم تقریبا همین گونه عمل می‌کند.

دو ناحیه ی ساختاریِ مغز که شدیدا به موسیقی واکنش نشان می‌دهد، ناحیه هایی هستند که به احساسات و همچنین حافظه ی فرد مرتبطند.

آهنگ های قدیمی، می‌توانند یادآور خاطرات و احساساتی باشد که فرد در گذشته با آن آهنگ داشته است. قسمت حافظه و احساسات مغز، با گذاشتن آهنگی که او قبلا و در دورانی که سالم بوده است گوش می‌داده، فعال می‌شود و این موضوع باعث به یاد آوری و بهبود بیماری آلزایمر در فرد بیمار می‌گردد. اُلیور در کتابش بیان می‌کند که گذاشتن آهنگ برای فرد بیمار، ممکن است به یاد او آورد که در چه زمانی برای اولین بار به آن آهنگ گوش داده است و در نتیجه آن قسمت از مغز وی فعال شود. علاوه بر فعال تر شدن حافظه ی فرد، موسیقی باعث برانگیخته شدن احساسات او نیز می‌شود؛ به طوری که احساس شادی بیشتری کرده و تمایل بیشتری به ارتباط و تعامل با محیط و افراد از خود نشان می‌دهد.

لازم است ذکر شود که فرد بیمار لزوما یک موزیسین نیست؛ این اتفاق می‌تواند تقریبا در هر فرد رخ دهد. آنچه در این مورد اهمیت دارد این است که برای فرد بیمار، آهنگ هایی گذاشته شود که می‌دانیم احتمالا وی در گذشته آن ها را گوش داده و یا با آن ها خاطره هایی دارد. در نتیجه می‌توان کمک کرد تا فردی که به بیماری آلزایمر دچار است، به بهبودی نزدیک شود و یا از شدت علائم بیماری کاسته شود.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز از سایت Soundcalledmusic

  • اگر سوالی در مورد این موضوع دارید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت نظرات با ما مطرح کنید و یا تجربیات خود و اطرافیانتان را در این مورد با بقیه به اشتراک گذارید.
  • چنانچه این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به مقاله ی تاثیر موسیقی در کاهش درد و استرس بزنید.