استفاده از عطر بدن و لباس شما را خوشبو می‌کند و کمک می‌کند که راحت‌تر در اجتماع ظاهر شوید و فعالیت کنید. اما عطرها تنها نقش خوشبوکننده را ایفا نمی‌کنند و بر اساس مطالعاتی که انجام شده است ثابت شده که عطرها در بهتر شدن حس و حال  شما نیز نقش دارند و می‌توانند از این طریق اعتماد به نفس شما را نیز افزایش دهند. انتخاب یک عطر خوب کمک می‌کند شما احساس جذاب بودن، راحتی، شادی و اعتماد به نفس داشته باشید اما برای هر شخصی الگوی متفاوتی در این زمینه وجود دارد و عطری که به کسی سردرد و حس بدی می‌دهد می‌تواند برای کس دیگری منشا احساس خوب و اعتماد به نفس بیشتر باشد. در این مقاله از مجله قرمز این مطالعه را که در مجله Elle  به چاپ رسیده با جزئیات بیشتری بررسی و بیان خواهیم کرد.

عطرها نقش مهمی در احساسات شما دارند

“رایحه‌ها می‌توانند حال عمومی شما را بهبود داده و رفتار شما را هم تغییر دهند.” این گفته دنیل فلمینگ Danielle Fleming  کارشناس عطر و موسس Note Fragrances  است که در ادامه می‌گوید: “عطرها نقش مهمی در حس و ادراک شما دارند و این توانایی را دارند که دامنه احساسات شما را از حس اعتماد به نفس تا جذاب بودن و شاد بودن و بیش از آن هم گسترش دهند. بر اساس یک مطالعه که روی زنان نوجوان، جوان و میانسال انجام شد مشخص شد که ۹۰ درصد از این زنان وقتی که عطر استفاده کرده‌اند احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به زمانی دارند که عطر استفاده نکرده‌اند. علت این تغییر در دستگاه بویایی شماست که مستقیما به سیستم عصبی مغز متصل است و این بخش عصبی مسئول خاطرات و احساسات شماست.”

کدام عطر اعتماد به نفس شما را بیشتر می‌کند؟

نمی‌توان یک عطر مشخص را برای افزایش اعتماد به نفس همه تجویز کرد و برای هر کسی الگوی متفاوتی وجود دارد چون ابتدا از دیدگاه روانشناسی باید بررسی شود که هر رایحه با کدام بخش و سطح از عواطف و احساسات شما در ارتباط است و بر این اساس عطر مناسب برای شما انتخاب شود. دنیل فلمینگ می‌گوید: “تاثیر عطرها روی احساسات و عواطف در دو مرحله صورت می‌گیرد به این شکل که ابتدا کد عطر باید به مغز برسد یعنی مرحله‌ای که عطر را بو می‌کنید و مغز شما رایحه را تفسیر کرده و تشخیص می‌دهد که این بو خوشایند یا ناخوشایند است و این تشخیص برای همیشه در مغز شما باقی می‌ماند (مثلا تفاوت عطر گل سرخ و بوی فاضلاب) در مرحله بعد باید مشخص شود که شما از نظر احساسی چگونه با آن بو و رایحه در ارتباط هستید. این که ما چه احساسی نسبت به آن رایحه داریم به نخستین سال‌های زندگی ما بازمی‌گردد.” دانشمندان معتقدند یک نوزاد با حافظه بویایی کاملا خالی و پاک متولد می‌شود و هیچ بویی را به بوی دیگری ترجیح نمی‌دهد اما وقتی نوزاد یا کودک برای اولین بار در معرض بوی خاصی قرار می‌گیرد، اتفاقی که همزمان با آن رخ می‌دهد این ترجیح را شکل می‌دهد. همین اتفاق است که باعث شکل گیری ارتباط احساسی با رایحه و عطر خاص می‌شود و افزایش اعتماد به نفس نیز از این طریق صورت می‌گیرد و تا پایان عمر به همین شکل باقی می‌ماند. تصور کنید عطر یا رایحه خاصی باعث می‌شود که احساسی عالی داشته باشید بنابراین مغز شما این رایحه را با احساس مثبت مرتبط می‌کند و بلافاصله باعث می‌شود اعتماد به نفس شما افزایش یابد. فلمینگ می‌گوید:” این اتفاق به صورت آنی رخ می‌دهد و در مشتریانی که من دیده‌ام معمولا با نقش بستن یک لبخند روی لب همراه بوده است.”

تاثیر عطر در افزایش اعتماد به نفس

یک ترفند برای پیدا کردن عطری که اعتماد به نفس شما را زیاد می‌کند

پس از کجا بدانیم کدام عطر باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشیم تا با استفاده از آن بتوانیم فردی موفق و قوی باشیم؟ کارشناسان عطر می‌گویند لازم نیست به نظرات دیگران تکیه کنید و کافی است به غریزه خودتان اعتماد داشته باشید و ابتدا عطری را پیدا کنید که بوی آن را بیش از هر چیز دیگری دوست دارید. انتخاب عطر اتفاقی غریزی است که توسط مغز شما رخ می‌دهد و نه بینی شما، پس مانند حواس دیگر نیست که به صورت علمی و عملی قابل اندازه‌گیری باشد. مغز شما در لحظه عطر را بو می‌کند و واکنش آن در همان لحظه رخ می‌دهد که دوست داشتن یا دوست نداشتن عطر است. اما دنیل فلمینگ یک اصل کلی و ساده را برای پیدا کردن این عطر خاص پیشنهاد می‌دهد. او می‌گوید:” اگر شما فردی برونگرا هستید میان رایحه‌های گل، رایحه‌های شرقی و رایحه‌های خوراکی (مانند اسپری Mugler Alien) دنبال عطر مناسب خود بگردید و سعی کنید کمی جسورانه‌تر عمل کنید چون شما مشکلی در ارتباطات اجتماعی ندارید و هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید بهتر عمل خواهید کرد. در مقابل اگر شما فردی درونگرا هستید عطری لازم دارید که به شما اعتماد به نفس بیشتری بدهد اما توجه دیگران را بیش از حد جلب نکند تا آرامش ذاتی شما درهم نخورد. عطرهایی که بوی ملایم و تازگی دارند مثل عطرهای پایه آب و اقیانوس با کمی رایحه مرکبات ( مثل مرطوب کننده نرولی پورتوفینو از برند تام فورد یا عطر خیار مارک جیکوبز) می‌توانند در عین خوشبو کردن تن و لباس شما به حضور بیشتر و موفق‌تر شما در اجتماع کمک کنند.

انتخاب عطری که اعتماد به نفس را افزایش دهد

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Elle Magazine (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)