در این مطلب نگاهی به تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف خواهیم داشت . در واقع وقوع پدیده خورشید گرفتگی امروز، که برخلاف امریکا در کشور ما چندان قابل تشخیص نیست، موجب شده تا بیش از پیش به این پدیده آسمانی و تاثیرات آن بر زمین و موجودات آن بپردازیم. پس اگر مایل به دانستن تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف هستید، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

همان گونه که در این مطلب هم به آن اشاره کرده بودیم، مطالعه روی تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف از جمله آزمایش‌های جالبی است که می‌توان در خلال پدیده خورشید گرفتگی کامل آن را تجربه کرد. البته مطالعه و آزمایش مذکور در جریان وقوع برخی از خورشید گرفتگی‌های گذشته مورد تجربه قرار گرفته است. پس بد نیست به اتفاق یکدیگر برخی از نتایج مربوط به آن را از نظر بگذرانیم.

تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف: اسب آبی

در جریان خورشید گرفتگی سال ۲۰۰۱ میلادی در کشور زیمبابوه، یک تیم تحقیقاتی ۲۵۰ نفره به ثبت مشاهدات خود از تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف پرداختند. در جریان این پژوهش مشخص شد که برخلاف بی‌تفاوتی شیرها نسبت به پدیده خورشید گرفتگی، اسب‌های آبی تا حد قابل توجهی نسبت به این پدیده نجومی حساس هستند. به گونه‌ای که در طول وقوع خورشید گرفتگی، گروه‌های پر تعدادی از این جانوران غول‌پیکر، به جای سپری کردن اوقات خود در خشکی، کنار رودخانه‌ی بزرگ زیمبابوه گرد هم آمده و به قدم زدن در نزدیکی آب یا شنا کردن درون آن پرداختند.

البته رفتار پر تشویش اسب‌های آبی حتی پس از اتمام پدیده خورشید گرفتگی و بازگشت اوضاع به شرایط عادی نیز به قوت خود باقی ماند و تا پایان روز به حالت عادی باز نگشت. هرچند که از فردای آن روز اسب‌های آبی کشور زیمباوه عادات روزانه‌ی خود را از سر گرفتند و اوضاع بار دیگر به شرایط عادی و معمولی بازگشت.

اثر کسوف

تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف: حشرات

در جریان خورشید گرفتگی کاملی که در سال ۱۹۳۲ میلادی در منطقه‌ی نیو انگلند به وقوع پیوست، انجمن تاریخ طبیعی بوستون از مردم خواست که مشاهدات خود از این پدیده‌ی آسمانی را برای این انجمن ارسال کنند (همان گونه که فرهنگستان دانش کالیفرنیا به تازگی از مردم امریکا خواسته که نظیر همین کار را در مورد خورشید گرفتگی امروز انجام دهند). در این میان بسیاری از مشاهدات مردم در سال ۱۹۳۲ میلادی به تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف اختصاص داشت و روی این موضوع جالب و کنجکاوی برانگیز متمرکز شده بود.

بر اساس این گزارشات، خورشید گرفتگی سال ۱۹۳۲ میلادی موجب افزایش فعالیت‌ جیرجیرک‌ها شد. به این معنی که سر و صدای این حشرات در طول وقوع خورشید گرفتگی کامل به اوج خود رسید. اما در عین حال این پدیده تاثیر معکوسی بر زنجره‌ها داشت و مردم امریکا شاهد خاموشی کامل سر و صدای آن‌ها در طول وقوع پدیده خورشید گرفتگی بودند.

مشاهدات مشابهی که در سال ۲۰۰۱ میلادی صورت گرفته است نیز نشان از افزایش فعالیت پشه‌ها در طول وقوع پدیده خورشید گرفتگی دارد. با این حال مشاهدات مذکور بر این نکته تاکید دارد که برخلاف اسب‌های آبی، فعالیت‌ روزانه‌ی این حشرات با به پایان رسیدن پدیده‌ی نجومی کسوف بلافاصله به حالت عادی خود بازگشته است.

با این حال تاثیر پدیده خورشید گرفتگی بر زنبورهای عسل درست برعکس پشه‌ها است. به این معنی که وقوع این پدیده نجومی موجب کاهش یافتن فعالیت‌های معمول و روزانه‌ی این حشرات می‌گردد. زنبورهای عسل معمولا در طول روز به دنبال جمع آوری شهد گل‌ها هستند و در تاریکی شب به استراحت می‌پردازند. فرآیندی که وقوع پدیده خورشید گرفتگی بر آن تاثیرگذار بوده و ممکن است موجبات ایجاد اختلال در آن را فراهم آورد. در این میان یکی از پژوهشگران دانشگاه میزوری امریکا یعنی کندیس گالن قصد دارد در جریان خورشید گرفتگی امروز مطالعات بیشتری روی رفتار زنبورهای عسل حین وقوع این پدیده آسمانی انجام دهد.

بر حیوانات

تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف: پرندگان

بسیاری از گزارش‌هایی که ناظران خورشید گرفتگی سال ۱۵۴۴ میلادی در زمینه‌ی تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف ارائه داده‌اند، بر ساکت بودن بسیاری از پرندگان و کاهش فعالیت آن‌ها در طول وقوع این پدیده نجومی تاکید دارد. با این حال مطالعات انجام شده در زمینه‌ی تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف در جریان وقوع کسوف سال ۲۰۰۱ میلادی در کشور زیمبابوه، بر این نکته تاکید دارد که واکنش پرندگان مختلف در طول پدیده‌ی خورشید گرفتگی، بسته به نوع هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

بنابر مطالعات مذکور، در عین افزایش سر و صدای جغدها در طول پدیده‌ی خورشید گرفتگی، قمری‌ها در حین رخ دادن این پدیده‌ی نجومی کاملا ساکت و بی سر و صدا هستند. این در حالی است که به محض پایان یافتن کسوف و پدیدار شدن مجدد خورشید در آسمان، قمری‌ها همان آواز و سر و صدایی را سر می‌دهند که صبح‌ها پس از روشن شدن آسمان از حنجره‌ی آن‌ها شنیده می‌شود.

افزون بر آن مطالعات صورت گرفته توسط دانشمندان صرب در زمینه‌ی تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف در جریان کسوف سال ۱۹۹۹ میلادی، نشان از آن دارد که فعالیت عادی مرغ‌ها در طول وقوع پدیده خورشید گرفتگی به حداقل میزان ممکن می‌رسد، اما در عین حال همین مطالعات حکایت از آن دارد که رفتار کبوترها در هنگام وقوع این پدیده نجومی اندکی هیجانی و تهاجمی می‌گردد. این در حالی است که رفتار و فعالیت پرستوها و چلچله‌ها در حین وقوع پدیده کسوف هیچ تغییری نسبت به حالت عادی نداشته و به همان روال عادی ادامه می‌یابد.

تاثیر کسوف

تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف: خفاش‌ها

بنابر اعتقاد یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه میزوری یعنی جوردن شرویر، همان گونه که فعالیت پشه‌ها حین وقوع پدیده خورشید گرفتگی و در طول تاریک شدن هوا افزایش می‌یابد، فعالیت خفاش‌ها، به خصوص گونه‌ای از آن‌ها که روی درخت‌ها زندگی کرده و از حشرات مختلفی نظیر پشه‌ها تغذیه می‌کنند نیز می‌تواند از همان الگوی پشه‌ها پیروی کند. به منظور کشف این حقیقت، شرویر قصد بررسی رفتار خفاش‌های قرمز شرقی و خفاش‌های بزرگ قهوه‌ای را حین وقوع پدیده خورشید گرفتگی دارد تا درستی فرضیه‌ی خود را مورد آزمایش قرار دهد.

با این حال بررسی‌ها و مطالعاتی که پیش از این در رابطه با رفتار خفاش‌ها حین وقوع پدیده کسوف صورت گرفته است، صحت فرضیه‌ی شرویر را چندان مورد تایید قرار نمی‌دهد. به عنوان مثال تیمی از پژوهش‌گران مکزیکی که در جریان کسوف سال ۱۹۹۱ میلادی، پروژه‌ی تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف را روی بررسی رفتار خفاش‌های خون آشام متمرکز ساخته بودند، پس از انجام آزمایش‌های مد نظر خود به این نتیجه رسیدند که این گونه‌ی خاص‌ از خفاش‌ها به دلیل زندگی در غار متوجه وقوع پدیده خورشید گرفتگی و تاریکی آسمان نمی‌شوند. به همین دلیل این موجودات پرنده واکنش خاصی نسبت به پدیده‌ی نجومی مذکور نشان نمی‌دهند.

مشاهدات مشابه صورت گرفته در سال ۱۹۵۴ میلادی، در کشور لهستان نیز نتایج مشابهی را در اختیار پژوهش‌گران قرار داده است. مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان از آن دارد که حتی در صورت آگاهی خفاش‌ها از وقوع پدیده خورشید گرفتگی، نمی‌توان عکس‌العمل خاصی را از آن‌ها انتظار داشت. چرا که مدت زمان به وقوع پیوستن این پدیده‌ی نجومی به قدری طولانی نیست که پستانداران پرنده‌ای نظیر خفاش‌ها بخواهند برای بیرون آمدن از مخفیگاه خود تصمیم بگیرند.

در هر حال انتظار می‌رود که با انجام مطالعات بیشتر در زمینه‌ی تاثیر خورشید گرفتگی بر حیوانات مختلف، دانشمندان بتوانند اطلاعات کامل‌تری را از چند و چون این تاثیر کشف کرده و به تکمیل دانسته‌های کنونی خود در این زمینه بپردازند.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.