از هر ۶۰ نفر، ۱ نفر در طول زندگیش به بیماری فلج بل مبتلا می‌شود. آنجلینا جولی هنرپیشه آمریکایی نیز که به بیماری فلج بل مبتلا است، بیماریش پس از جدایی از برد پیت افزایش یافت.

ظاهرا دلیلی وجود داشته که آنجلینا جولی که یکی از معروف‌ترین زنان دنیا است، در طی یک سال گذشته چندان در اجتماع نبوده است. این بازیگر دچار  بیماری به نام فلج بل است که موجب فلج عضلات صورت می‌شود. جولی هفته گذشته اعلام کرده بود که وضعیت او پس از جدایی از همسرش برد پیت، بدتر شده است.

جولی همچنین گفت: «گاهی اوقات زنان در خانواده‌ها، خودشان را در آخرین اولویت قرار می‌دهند تا زمانی که این وضعیت در سلامتی آنها، خودش را نشان می‌دهد».

جولی با به اشتراک گذاشتن داستانش، بیماری را نشان داد که از هر ۶۰ نفر، ۱ نفر در طول زندگی خود به آن مبتلا می‌شود.

در اینجا اطلاعات کلیدی در مورد این بیماری و آنچه پزشکان باید در مورد چگونگی درمان آن بگویند، بیان می‌شود، با ماهمراه باشید.

فلج بل، نوعی فلج صورت است که ناشی از تروما یا اعصاب آسیب دیده صورت است.

دکتر دیوید سیمپسون، مدیر بخش عصبی عضلانی در بخش مغز و اعصاب در بیمارستان مونت سینای نیویورک گفت: «عضلاتی که بیشترین آسیب را می‌بینند، عضلات مسئول بستن چشم و نیمی از عضلات لبخند است، بطوری که بیمار قادر به بستن چشم خود و یا لبخند زدن نیست. آنها شبیه افرادی با صورت کج شده به نظر می‌رسند».

یک عصب صورت، به نام عصب هفتم جمجمه، از طریق یک کانال باریک استخوان در جمجمه حرکت می‌کند. این عصب مسئول کنترل احساسات و کمک به عضلات کوچک در صورت است. اگر این عصب آسیب ببیند و عملکردش متوقف شود، باعث افتادگی چهره خواهد شد. همچنین می‌تواند مجاری اشک و چشیدن طعمها از طریق زبان را تحت تاثیر قرار بدهد.

این نامگذاری پس از اینکه سر چارلز بل، جراح مشهور اسکاتلندی دریافت چه عصبی مسئول این امر است و نحوه ارتباط آن با فلج صورت را تشریح کرد، انجام شد.

در حال حاضر پزشکان معتقدند عفونت‌های ویروسی می‌توانند موجب شروع التهاب و بدنبال آن آسیب به عصب شوند. اما به گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، فلج بل با سردرد، عفونت مزمن گوش میانی، فشارخون بالا، دیابت، تومورها و بیماری لیم نیز همراه است.

جولی در مصاحبه با Vanity Fair گفت: که بیماری پرفشاری خون او (فشار خون بالا)، سال گذشته بیشتر شده و همچنین دچار استرس شده است.

دکتر سیمپسون گفت: «استرس هم همراه با این بیماری است اما در واقع مشخص نیست که می‌تواند این بیماری را افزایش دهد یا اینکه این مورد تصادفی رخ داده است».

طبق نظر NNDS افراد مبتلا به این وضعیت معمولا در عرض دو هفته شروع به بهبود می‌کنند، با عملکرد کامل طبیعی که سه تا شش ماه بعد باز می‌گردد.

برای افرادی که علائم طولانی دارند، مشکلات دیگری مانند اسپاسم نیز می‌توانند افزایش یابند. در موارد نادر، افراد می‌توانند دچار مشکلی به نام سینکینزی بشوند که در آن عضلات صورت ممکن است در کنار هم حرکت کنند. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است به طور غیر معمول همزمان هم لبخند بزند و هم چشمک بزند.

بیماری فلج بل چگونه درمان می‌شود.

طبق گفته دکتر سیمپسون، درمان استاندارد فلج بل، استروئیدها و داروهای ضد ویروسی هستند. وی گفت: «این دو دارو به بهترین وجه در چند روز اول بیماری فلج بل به درمان آن کمک می‌کنند که برای دوره‌های کوتاه به مدت ۷ تا ۱۰ روز به بیمار داده می‌شود». فیزیوتراپی نیز می‌تواند به منظور به حداقل رساندن دوره فلج صورت را می‌توان انجام داد.

جولی در مصاحبه با مجله گفت: طب سوزنی برای کمک به درمانش را تایید می‌کند. سیمپسون گفت که شواهد جامعی در مورد اینکه چرا طب سوزنی در کاهش علائم موثر است، وجود ندارد. سیمپسون همچنین گفت: «مطالعات متعددی انجام شده است و شواهد نسبتا ضعیفی برای اینکه طب سوزنی ممکن است کمک کننده باشد، وجود دارد.

یک تحلیل منتشر شده، ۱۴ مطالعه انجام شده در مورد اثرات درمانی طب سوزنی برای بیماران مبتلا به فلج بل را، مورد بررسی قرار داد. نویسندگان این تحقیق دریافتند افرادی که در این مطالعات، طب سوزنی را انجام داده‌اند، بهتر شده و علائم کمتری نسبت به افرادی که این نوع درمان را دریافت نکرده‌اند، داشتند.

با این حال نویسندگان این تحلیل هشدار دادند که بسیاری از مطالعات مورد برسی آنها، متدولوژی ضعیفی دارند و به تحقیقات بیشتری نیاز است. سیمپسون گفت در حالی که شواهد خوبی برای اینکه طب سوزنی کمک به درمان می‌کند، وجود ندارد اما در عین حال انجام آن خطر کمتری برای بیمار دارد.

او گفت: «از آنجا که خطر بسیار پایین است، اگر بیمار علاقه مند به طب سوزنی باشد، انجام آن کاملا درست و بدون اشکال است».

برای بیماران مبتلا به علائم، چند ماه تا چند سال پس از شروع اولیه بیماری، گزینه‌های تهاجمی دیگری نیز وجود دارد که شامل تزریق بوتاکس و جراحی برای کمک به رفع ظاهر افتادگی است.

چه کسانی در معرض خطر هستند

فلج بل در هر سال حدود ۴۰،۰۰۰ نفر را در ایالات متحده در سنین بین ۱۵ تا ۶۵ سالگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. مردان و زنان به طور یکنواخت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد به هنگام این وضعیت، ممکن است فکر کنند دچار سکته مغزی هستند اما سکته مغزی نیز موجب ضعف در سمت چپ می‌شود.

چهره‌های مشهور دیگری که  به بیماری فلج بل مبتلا شدند

پیرس برازنانپیرس برازنان

پیرس برازنان هنرپیشه مشهور ایرلندی که بیشتر بخاطر چهار نقشش در مجموعه فیلمهای جیمز باند شناخته شده است، در دوران جوانی خود مبتلا به فلج بل شده است و هم اکنون کاملا بهبود یافته است.

جرج کلونیجرج کلونی

هنرپیشه آمریکایی جرج کلونی، برنده سه جایزه معروف گلدن گلوب و با نقشی مشهور در فیلم ۱۲ یار اوشن در دوران دبیرستان دچار بیماری فلج بل شد که آن نیمه لبخند سخت او که حسابی مشهور شده، یکی از اثرات این بیماری است.

سیلوستر استالونهسیلوستر استالونه مبتلا به بیماری فلج بل

سیلوستر استالونه که با شخصیت راکی مشهور شده است، به ویژه بخاطر نامفهوم سخن گفتن و خنده کج و نصفه و نیمه حسابی شناخته شده است.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط گروه مجله قرمز

منبع : healthline.com