بیماری‌های مربوط به کنه‌ها و توصیه‌هایی در مورد این بیماری ها


بیماری از کنه با انسان

بیماری‌های مربوط به کنه‌ها از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و غال با بیماری‌های عفونی و تب‌دار هستند. به خاطر عوارض ناشی از ابتلای به این بیماری‌ها، شیوع این بیماری‌ها در سراسر جهان و همچنین پتانسیل این بیماری‌ها، نیاز است چرخه انتقال و نحوه ابتلای به این بیماری‌ها بررسی شود و در این میان معرفی عامل انتقال بیماری و طریقه انتقال بیماری‌های مربوط به کنه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله بررسی چند بیماری که کنه‌ها در انتقال آن‌ها نقش دارند می‌پردازیم.

کنه ها خارج از بدن هستند

کنه‌ها از خوردن و نیش زدن خون شما و یا حیوانات زنده می‌مانند. این نیش‌ها می‌تواند شمارا با باکتری‌ها، ویروس‌ها و یا انگل‌هایی که حمل می‌کنند آلوده کنند، اما بیشتر به بیماری منجر نمی‌شود؛ اما اگر شما دچار گزش شده‌اید، می‌توانید از علائم بیماری‌هایی که ممکن است گسترش یابند چشم‌پوشی کنید.


بیماری لایم

یک نوع باکتری که به سیستم عصبی و احتمالاً قلب، کبد، چشم و مفاصل حمله می‌کند عامل بیماری لایم است. کنه‌هایی که این بیماری را حمل می‌کنند عمدتاً در منطقه‌ای از شمال ایالات آمریکا از غرب اوهایو تا کوه‌های راکی می‌باشد. بیش از ۹۵٪ از موارد گزارش‌شده بیماری لایم در این مناطق بوده است.

علائم بیماری لایم

در ابتدا ممکن است احساس کنید که به آنفولانزا مبتلا هستید، تب، لرز، سردرد و درد مفاصل از علائم آن می‌باشد. همچنین بثورات پوستی ممکن است که در فاصله ۳ تا ۳۰ روز بعد از نیش حشرات ایجاد می‌شود. همان‌طور که بثورات پوستی بزرگ‌تر می‌شود یک حلقه قرمز واضح دور آن ایجاد می‌شود. حدود ۶۰٪ از افراد بثورات پوستی را تجربه کرده‌اند.

علائم بیماری لایم از بیماری‌های مربوط به کنه‌ها

درمان بیماری لایم

اگر در منطقه‌ای هستید که بیماری در آن رایج است بخصوص اگر در آن کنه مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید به‌ویژه اگر کنه‌ها چاق بودند. مصرف آنتی‌بیوتیک ۷۲ ساعت پس از گزیدگی می‌تواند از ابتلا به بیماری لایم جلوگیری کند. اگر بیماری را دریافت کنید، پزشک یک دوره آنتی‌بیوتیک طولانی تجویز می‌کند. اکثر افراد به‌طور کامل بهبود می‌یابند، اما علائم می‌توانند بیش از ۶ ماه طول بکشد. اگر درمان نشوید، ممکن است در ناحیه دست‌وپا و یا در یک‌طرف چهره‌تان احساس بی‌حسی کنید.


تب کوهی کوهستان

هرسال حدود ۳۰۰۰ نفر به این عفونت باکتریایی مبتلا می‌شوند که اگر در همان ابتدا تشخیص داده نشوند، می‌تواند باعث بیماری‌های جدی و مشکلات سلامتی درازمدت شود.

علائم معمولاً به مدت ۲ روز تا ۲ هفته پس از گزیدگی نمایان می‌شوند که باعث تب، سردرد، استفراغ، درد معده، قرمزی چشم و درد عضلات می‌شود. اغلب افراد نیز در ابتدا لکه‌هایی را بر روی مچ پا و یا دست تجربه می‌کنند که معمولاً چند روز پس از سایر علائم ظاهر می‌شود.

درمان تب کوهی

پزشکان آنتی بیوتیک داکسی سایکلین را برای این بیماری تجویز می‌کنند. CDC توصیه می‌کند اگر پزشک شما فکر می‌کند که به این بیماری مبتلا هستید در اسرع وقت نسبت به خوردن آنتی‌بیوتیک اقدام کنید. بهترین کار این است که ۵ روز بعد از مشاهده علائم شروع به مصرف کنید.


بیماری پوسان

این ویروس پس‌ازآن که اولین بار در سال ۱۹۵۸ در کانادا کشف شد، نام‌گذاری شده است. کمتر از ۸۰ نفر در دهه گذشته به آن مبتلا شده‌اند. این ویروس به مغز و بافت‌های اطراف آن حمله می‌کند که باعث التهاب می‌شود. علائم آن سردرد، تب و استفراغ همراه با سرگیجه، از دست دادن هماهنگی و تشنج می‌باشد. این علائم از یک هفته تا یک ماه پس از ابتلا به بیماری ممکن است ظاهر شوند.

تشخیص و درمان پوسان

اگر پزشک شما فکر می‌کند که ممکن است به این بیماری مبتلا باشید، خون و مایع نخاعی را برای تعیین پروتئین‌های خاصی که آنتی‌بادی‌ها نامیده می‌شوند که سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ایجاد می‌کند را آزمایش کنید. هیچ دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد، درصورتی‌که بیماری شدید باشد، ممکن است لازم باشد که در بیمارستان بمانید و در صورت نیاز از تنفس مصنوعی کمک بگیرید. پزشک شما همچنین ممکن است دارویی را برای تسکین تورم مغز به شما بدهد که این باعث آسیب عصبی پایدار می‌شود.

علائم بی‌حالی

این بیماری توسط باکتری یا ویروس ایجاد نمی‌شود، بلکه بر اساس نظر پزشکان، وجود یک سم در بزاق علت آن است. این بیماری اغلب در کوه‌های راکی و کشورهای شمال غربی آن و همچنین غرب کانادا اتفاق می‌افتد. این بیماری باعث می‌شود که ماهیچه‌های شما به لرزش بی افتد و گاهی اوقات با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود.


آنا پلاسموسیز

این عفونت باکتریایی توسط همان نوع باکتری که بیماری لایم را حمل می‌کند ایجاد می‌شود. باکتری‌ها به سلول‌های سفید خون که در بدن شما هستند، حمله می‌کنند.

این باعث خستگی و همچنین باعث تب، لرز، درد عضلانی، سردرد و درد معده می‌شود. علائم معمولاً یک تا سه هفته پس از ابتلا نمایان می‌شوند. حدود ۱۸۰۰ نفر هرساله به آناپلاسموسیز مبتلا می‌شوند که با داکسی سایکلین درمان می‌شود.


ارلی چیز

این بیماری کنه‌ای با آناپلاسموسیز در ارتباط است که به‌وسیله یک کنه درخشان حمل می‌شود. علائم آن شامل تب، سردرد، تهوع و درد شکمی است. همچنین ممکن است سرفه، اسهال و بثورات داشته باشید. این علائم معمولاً یک یا دو هفته پس از گزیده شدن یک فرد نشان داده می‌شود. همچنین با داکسی سایکلین درمان می‌شود.


تولارمی

این بیماری گاهی به اسم تب خرگوشی نامیده می‌شود زیرا بر روی خرگوش و جوندگان اثر می‌گذارد. در سال ۲۰۱۵ تنها ۳۱۴ نفر انسان، مبتلابه این بیماری وجود داشت اما این بیماری بسیار مسری است و اگر درمان نشود می‌تواند سلامت زندگی را تهدید کند.

این بیماری باعث زخم‌های پوست، تب و تورم در غده‌هایی به نام گره‌های لنفاوی می‌شود. اکثر افراد پس از مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابند اما علائم ممکن است هفته‌ها ادامه داشته باشد.

تب خرگوشی از بیماری‌های مربوط به کنه‌ها


بابزیوزیس

درحالی‌که بسیاری از بیماری‌های مسری از طریق باکتری‌ها ایجاد می‌شود، این انگل است که به گلبول‌های قرمز خون شما حمله می‌کند. این بیماری می‌تواند مانند آنفولانزا عمل کند و باعث فشارخون پایین، کم‌خونی و مشکلات کبدی یا کلیه‌ای شود.

این بیماری توسط کنه‌های گوزن گسترش‌یافته و معمولاً در بزرگ‌سالان اتفاق می‌افتد. کمتر از ۱۸۰۰ نفر در سال ۲۰۱۳ با، بابزیوزیس روبرو بوده‌اند. این بیماری معمولاً با ترکیبی از داروهای ضد انگلی و آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود.


محافظت از خود در مقابل بیماری‌های مربوط به کنه‌ها

بهترین را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به کنه‌ها قرار نگرفتن در معرض نیش کنه‌ها می‌باشد. آن‌ها معمولاً در چمن‌ها و بوته‌زارها قرار دارند.

آن‌ها زمانی که شما در حال قدم زدن هستید قسمتی از بدن را که لخت است پیدا می‌کنند و نیش می‌زنند. درنتیجه زمانی که شما بیرون هستید: دور از بوته‌های بلند یا چمن به وسط یک مسیر بروید، از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید و شلوارهای بلند بپوشید تا از ابتلای به بیماری‌های مربوط به کنه‌ها در امان باشید.


منبع: Webmed
این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه و تالیف شده است.