با شروع فصل زمستان و آمدن برف و سرما داشتن یک بوت زمستانی مردانه به یک ضرورت تبدیل می‌شود. با داشتن چنین بوتی شما دیگر نگران بارش برف نخواهید بود و می‌توانید به راحتی در خیابان‌ها و مسیرهای یخ‌زده هم راه بروید. اما مشکلات خاص آب و هوای زمستانی لکه‌های آب و نمکی که روی کفش‌های شما می‌نشیند می‌تواند نگهداری از کفش‌های زمستانی را مشکل کند. به همین دلیل ضروری است که روش صحیح نگهداری و استفاده از بوت زمستانی مردانه را بیاموزید تا در این فصل از کفش‌های عزیز خود درست نگهداری کنید و ناخواسته به آن‌ها آسیب نزده و عمر آن‌ها را کاهش ندهید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با بوت زمستانی مردانه و نکاتی مهم درباره نگهداری و استفاده از آن آشنا می‌شوید.

بوت زمستانی مردانه را پس از هر استفاده درست انبار کنید

چرم باکیفیت دارای یک مجموعه الیاف داخلی است که پیوسته در حال خشک شدن و اکسید شدن هستند به همین دلیل است که چرم به طور مرتب نیاز به رسیدگی دارد تا از خشک شدن این الیاف و شکننده شدن چرم پیشگیری شود. همچنین چرم مانند پوست بدن به مرور زمان پیرتر می‌شود مخصوصا اگر در معرض عوامل محیطی مثل نور خورشید و مواد شیمیایی قرار بگیرد. وقتی چرم را می‌پوشید قرار گرفتن آن در مقابل گرما و نور مستقیم و حرکت کردن آن فاکتورهایی غیرقابل اجتناب هستند بنابراین هدف شما از نگهداری درست چرم پس از پوشیدن این است که این سه عامل را کنترل کنید یعنی گرما، نور و تغییر شکل چرم.

بوت زمستانی مردانه

شما می‌توانید برف و رطوبت روی کفش را با یک دستمال نرم و خشک پاک کنید اما هرگز از گرما برای این کار استفاده نکنید. قرار دادن کفش در مقابل بخاری و شوفاژ هرچند آن را سریع‌تر خشک می‌کند اما عمر کفش شما را کاهش می‌دهد. اگر برای مدتی بوت زمستانی مردانه خود را نمی‌پوشید آن را در محلی قرار دهید که از گرمای زیاد دور باشد و نور مستقیم به آن برخورد نکند، همین که این محل دور از پنجره و منابع گرمایی منزل شما باشد کافی است. چوب درخت سدر گزینه مناسبی برای جذب رطوبت کفش است و قالب‌هایی به شکل کفش وجود دارد که شما می‌توانید آن‌ها را در سایز پای خود تهیه کرده و پس از هر بار پوشیدن کفش داخل آن قرار دهید به این ترتیب با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم رطوبت و بوی بد داخل کفش را از بین می‌برید و هم از تغییر شکل چرم وقتی که کفش خالی است جلوگیری می‌کنید. پس اگر نو ماندن بوت زمستانی مردانه شما برایتان اهمیت دارد حتما برای خرید این قالب‌های چوبی از جنس چوب سدر اقدام کنید.

بوت‌‌های چرمی زمستانی خود را ضدآب کنید

بیشتر اسپری‌های مخصوص چرم این ویژگی را دارند که سطح چرم را ضدآب می‌کنند بنابراین مقداری رطوبت داخل بافت چرم باقی می‌ماند و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر وقتی دفعه بعدی کفش زمستانی خود را بپوشید دیگر نگران خیس شدن بافت چرم بر اثر برف و رطوبت محیط نخواهید بود. بنابراین بهتر است برای محافظت از کفش زمستانی خود از این اسپری‌ها و حالت دهنده‌ها استفاده کنید و بعد از هربار واکس زدن آن را روی کفش بزنید. البته برخی از تولید کننده‌های کفش یک لایه ضدآب به سطح کفش اضافه می‌کنند که می‌تواند امتیاز مهمی برای خرید بوت زمستانی مردانه هم باشد.

بوت زمستانی مردانه

اما اگر کفش شما ضدآب نیست نگران نباشید شما می‌توانید پس از تمیز کردن و واکس زدن کفش اسپری مخصوص را روی آن بزنید و کفش خود را ضدآب کنید. قبل از امتحان کردن هر ماده جدیدی روی کفش خود آن را روی قسمتی از چرم که نامشخص است امتحان کنید تا مطمئن شوید این ماده به کفشتان آسیبی نمی‌رساند. هرچند محصولات متنوعی با این عنوان در بازار وجود دارد اما همه آن‌ها برای هر نوع کفشی مناسب نیستند به طور مثال اسپری مخصوص کفش‌های ورزشی حاوی سیلیکون است و برای کفش‌های جیر و نوبوک مناسب است اما به درد بوت چرم نمی‌خورد و می‌تواند رنگ چرم را از بین ببرد. برای کفش چرم حتما از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص چرم تهیه شده باشند. برخی از واکس‌ها به خصوص واکس‌هایی که حاوی اکرلیک هستند اثر ضدآب دارند و اگر یک بار کفش‌های خود را با آن واکس بزنید ضدآب خواهند شد.

از چرم کفش خود درست نگهداری کنید

همان طور که می‌دانید چرم از پوست حیوانات ساخته می‌شود و خیلی شبیه به پوست خود شما است. به همین دلیل سرما و کمبود رطوبت می‌تواند باعث خشک شدن آن شود، سیستم‌های گرمایش مرکزی و آلودگی هوا که مختص زمستان هستند این شرایط را بدتر می‌کنند پس لازم است که در زمستان توجه بیشتری به کفش‌های چرم و به خصوص بوت زمستانی مردانه داشته باشید و آن‌ها را بیشتر از قبل یعنی حداقل یک بار در ماه و حداکثر دوبار در ماه واکس بزنید. اگر از واکس مایع برای واکس زدن کفش‌های خود استفاده می‌کنید لازم است که از حالت دهنده و نرم کننده چرم هم به طور منظم استفاده کنید یا این که در این فصل از واکس‌های غلیظ‌تر و کرمی که رطوبت را بهتر حفظ می‌کنند بهره ببرید. برای این کارها لازم نیست پول زیادی خرج کنید و فقط کافی است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ترکیبات فعال مثل پکارد هستند. پکارد نوعی ژل است که از نفت به دست می‌آید و اثر خوبی در محافظت از چرم دارد. حتی یک دستمال تمیز نرم به همراه وازلین هم می‌تواند کار مراقبت از کفش‌های شما را به خوبی انجام دهد.

بوت زمستانی مردانه

البته کفش‌هایی که از جنس جیر یا نوبوک هستند حساس‌ترند و در مقابل آب و برف ذوب شده احتمال خراب شدن آن‌ها بیشتر است. البته این اتفاق زمانی می‌افتد که کفش جیر و نوبوک خود را خیس رها کنید اما اگر پس از خیس شدن آن را با یک حوله تمیز خشک کنید کفش شما خراب نخواهد شد. اگر علاوه بر خیسی، کفش جیر و نوبوک شما کثیف و لک شده بود مقاله مرتبط با نگهداری از کفش جیر را در مجله قرمز بخوانید.

به طور کلی ضدآب کردن می‌تواند در مراقبت از کفش چرم نقش مهمی داشته باشد. اگر کفش چرم ضدآب شده شما کثیف شد و لکه‌های آب و نمک روی آن پدیدار شد این ماده پاک کننده را بسازید و روی کفش بزنید، دقت کنید که این ماده نباید روی چرمی که ضدآب نشده استفاده شود. این روش را تنها زمانی به کار ببرید که لکه‌های آب و نمک با روش‌های دیگر پاک نمی‌شوند:

  • یک پیمانه آب سرد را با یک قاشق سرکه مخلوط کنید.
  • این محلول را با حوله نرم روی لکه‌های آب و نمک بمالید.
  • بلافاصله با دستمال مرطوب شده در دمای محیط محلول را از روی کفش پاک کنید و اجازه دهید در جریان هوا خشک شود. سپس کفش را واکس بزنید و ضدآب کنید.

توجه کنید که چرم به طور کلی در فصل‌های سرد سال نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد. اما دوام و زیبایی و تطبیق پذیری چرم مانع از آن می‌شود که بخواهیم آن را کنار بگذاریم پس بهتر است این روش‌ها و ترفندها را به خوبی فرابگیرید و از کفش و بوت زمستانی مردانه خود در این فصل استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)