دنیای رایانه‌ها روز به روز در حال تغییر است و اگر بخواهید از این تغییرات و پیشرفت‌ها عقب نمانید باید خودتان را با آن هماهنگ کنید. به روز کردن ویندوز و نرم افزارهای آن یکی از روش‌های مهم و ضروری برای هماهنگی با این تغییرات است که از نظر امنیتی نیز بسیار حیاتی است. این آپدیت‌ها حاوی به روزترین نسخه‌های نرم افزارها هستند که نصب آن‌ها سیستم شما را از هرگونه حمله ویروسی و هک در امان نگه می‌دارد اما به روز کردن ویندوز و نرم افزارهای آن همیشه ساده نیست و محدودیت‌های مختلفی برای آن وجود دارد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره اهمیت به روز کردن ویندوز و نرم افزارهای آن و بهترین روش برای انجام این کار مطالبی را بیان خواهیم کرد.

به روز کردن ویندوز یک راه ضروری امنیتی

در سال ۱۹۹۹ دیوید لی اسمیت (که اکنون در زندان به سر می‌برد) ویروسی با نام ملیسا تولید و در دنیای اینترنت پخش کرد. این حمله ویروسی باعث بسته شدن سستم ایمیل کمپانی‌ها شد و شرکت ماکروسافت را مجبور کرد تا دو سال زمان صرف بازنویسی نسخه‌های ویندوز XP کند و سرانجام نسخه ویندوز XP Service pack 2 در سال ۲۰۰۴ کامل شد. پس از آن بیل گیتس تمام بخش‌های ویندوز را تعطیل کرد و حدود ۸۵۰۰ برنامه نویس را برای ارتقای امینت ویندوز آموزش داد. این پروژه ۵۰۰ میلیون دلاری یک سیستم جدید با نام SDL (Security Development Lifestyle) معرفی کرد که حفره‌های امنیتی و خطراتی را که ویندوز را تهدید می‌کردند شناسایی می‌کند. SDL برای راحتی کاربران به صورت رایگان در دسترس قرار گرفت و تا سال ۲۰۰۸ بیش از یک میلیون بار دانلود شد و توانست تحولی در امنیت ویندوز به وجود آورد.

بهترین راه برای به روز کردن ویندوز

پس از آن که هک کردن ویندوز بسیار دشوار شد، توجه هکرها و تولیدکنندگان نرم افزارهای مخرب به نرم افزارهای ضعیف‌تری که در کامپیوترهای خانگی یافت می‌شود جلب شد مثل  Sun’s Java JRE, Macromedia’s Reader و Flash Player. به این ترتیب مشکل جدیدی دامن کاربران و تولیدکنندگان نرم افزارها را گرفت. کاربران می‌توانستنند با نصب آپدیت‌های امنیتی که در دومین سه شنبه هر ماه منتشر می‌شد ویندوز خود را به روز نگه دارند اما چه راهی برای به روز نگه داشتن نرم افزارهای نصب شده در رایانه وجود داشت؟ اگر شما بخواهید نرم افزار خاصی را به روز کنید به سایت آن نرم افزار مراجعه و آپدیت را دانلود می‌کنید اما اگر بیش از ۵۰ نرم افزار از کمپانی‌های مختلف در سیستم شما وجود داشته باشد (که احتمالا از وجود برخی از آن‌ها هم بی اطلاع هستید) باید هر ماه به ۵۰ سایت مختلف سر بزنید و انتشار آپدیت جدید را بررسی کنید؟

نرم افزارهایی برای به روز کردن ویندوز و نرم افزارهای آن

بازرس شخصی نرم افزار Secunia یکی از نرم افزارهایی است که می‌تواند مشکل به روز کردن نرم افزارها را بدون خطر آلودگی ویروسی یا هک شدن به سادگی حل کند. این نرم افزار سیستم شما را اسکن کرده و آن را با جدیدترین نسخه‌های به روز شده مقایسه می‌کند و آپدیت مورد نیاز شما را برای نصب و دانلود در اختیار شما قرار می‌دهد. این فرآیندها هم به صورت خودکار و هم به صورت دستی و جداگانه برای هر نرم افزار قابل انجام است. بازرس شخصی نرم افزار یا همان PSI (Personal Software Inspector) یکی از بهترین نرم افزارها برای به روز کردن ویندوز و نرم افزارهای آن است نرم افزارهای بسیار گسترده‌ای را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. کمپانی Secunia یک کمپانی دانمارکی است که کار خود را از سال ۲۰۰۶ آغاز کرد اما در سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی Flexera خریداری شد و این کمپانی تصمیم گرفت که سیستم PSI را حذف کند. در بیانیه‌ای که کمپانی فلکسرا منتشر کرد اعلام شد که از روز بیستم آوریل ۲۰۱۸ دیگر نرم افزار PSI فاقد عملکرد خواهد بود و باید از سیستم‌های کاربران حذف شود.

بهترین راه برای به روز کردن ویندوز

این خبر برای طرفداران Secunia و کسانی که به آپدیت‌های مطمئن و سریع این نرم افزار عادت کرده بودند ناراحت کننده بود. پس از اعلام تعطیلی Secunia کاربران به دنبال یک نرم افزار جایگزین برای آن بودند. تعداد زیادی نرم افزار با قابلیت شناسایی و نصب آپدیت‌ها وجود دارد که می‌تواند جایگزین سکونیا شود اما کارشناسان با نصب و بررسی این نرم افزارها دو مورد را برتر و بهتر از بقیه تشخیص داده‌اند، نرم افزار SUMo (Software Updates Monitor) محصول کمپانی KC Softwares و نرم افزار Patch My PC Home Updater. هر یک از این نرم افزارها مزایا و معایب خاصی نسبت به یکدیگر دارند و اگر شما جزو کاربران جدی نرم افزارهای خاص هستید که به روز بودن آن‌ها برای شما اهمیت زیادی دارد می‌توانید آن‌ها را خریداری کرده و نصب کنید تا از امنیت سیستم خود و استفاده از بالاترین نسخه نرم افزارهای نصب شده در آن اطمینان داشته باشید.

بهترین راه برای به روز کردن ویندوز

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه نرم افزار و امنیت مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Gaurdian (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)