استفاده از روغن‌های طبیعی یکی از روش‌های مناسب و بی‌ضرر برای درمان مشکلات پوستی است که از گذشته‌های دور رایج بوده است. روغن‌های گیاهی انواع مختلفی دارند و پیدا کردن بهترین روغن برای پوست در میان آن‌ها کار ساده‌ای نیست به همین دلیل لازم است که در درمان پوستتان با این روغن‌ها خودسرانه عمل نکنید و از مشورت کارشناسان و متخصصان بهره مند شوید. اما بهترین روغن برای پوست شما چیست؟ پاسخ به این سوال به جنس پوست شما بستگی دارد یعنی اگر نوع پوست خود و مشکلات آن را بشناسید پیدا کردن بهترین روغن برای درمان و زیباتر کردن آن هم کار ساده‌ای خواهد بود. شما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بهترین روغن برای پوست خود را بر اساس جنس آن خواهید شناخت و در ادامه نیز با یکی از بهترین روغن‌های مفید برای پوست آشنا خواهید شد.

بهترین روغن برای پوست خشک

پوست خشک از مشکلات رایجی است که به خصوص در فصل‌های سرد شدیدتر می‌شود و می‌تواند عوارض زیادی روی پوست داشته باشد. چیزی که پوست خشک به آن نیاز دارد تامین رطوبت و تقویت لایه‌های بیرونی پوست برای نگه داشتن این رطوبت است. استفاده از مرطوب کننده تا حدی می‌تواند این رطوبت را تامین کند اما نه به اندازه‌ای که مشکل خشک بودن پوست را درمان کند. در این شرایط روغن‌های گیاهی می‌توانند به شکل بهتر و عمیق‌تری به پوست رطوبت رسانی کرده و لایه‌های بیرونی آن را تقویت کنند تا رطوبت داخل آن به مدت بیشتری حفظ شود. این روغن‌ها اگر حاوی مواد مفید و مغذی هم باشند اثر بیشتر و بهتری خواهند داشت. روغن دانه آلو (که از نوع خاصی از آلو به دست می‌آید) یکی از بهترین روغن‌ها برای پوست خشک است و حتی از روغن آرگان هم قوی‌تر است، دیگر روغن‌هایی که برای پوست خشک مفید هستند عبارتند از روغن سنجد تلخ، روغن بادام و روغن گل گاو زبان.

بهترین روغن برای پوست شما

بهترین روغن برای پوست چرب

داشتن پوست چرب یکی از مشکلاتی است که نیاز به تشخیص ندارد و هر کسی که پوست چربی دارد قطعا از مشکل خود آگاه است، گاهی تنها یکی دو ساعت پس از شستن پوست شما احساس چربی و سنگینی در آن دارید و پوستتان براق و چرب به نظر می‌رسد. اما چطور می‌توان این مشکل را حل کرده و ترشح چربی را در سطح پوست کاهش داد؟ شاید به نظر منطقی نرسد ولی استفاده از روغن‌های گیاهی می‌تواند ترشح چربی را در پوست شما کاهش داده و حتی آکنه را نیز (که در پوست‌های چرب شایع است) درمان کند. روغن‌های گیاهی حای ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مفیدی هستند که پوست را یکدست و متعادل کرده و رطوبت مورد نیاز آن را تامین می‌کنند در نتجه غدد چربی نیازی به ترشح اضافی ندارند و چربی زیادی روی پوست شما ترشح نخواهد شد. با این تغییر، روزنه‌های پوستی نیز تمیز شده و از بروز آکنه جلوگیری می‌شود. بهترین روغن برای پوست چرب باید سبک باشد تا به سرعت جذب شده و پوست را چرب نکند همچنین باید آبرسان و حاوی مواد مغذی باشد تا میزان چربی را در پوست کنترل کند. روغن درخت چای، روغن بائوباب، روغن اسطوخودوس و روغن میخک این ویژگی‌ها را دارند.

بهترین روغن برای پوست شما

بهترین روغن برای پوست مختلط

افرادی که پوست مختلف دارند هم با مشکلات پوست چرب و هم مشکلات پوست خشک دست به گریبان هستند، پوست این افراد در قسمت گونه (و گاهی چانه) خشک یا معمولی و در بقیه قسمت‌ها به خصوص روی پیشانی و بینی و اطراف آن چرب است. این افراد هم با چربی اضافی پوست خود روی پیشانی و اطراف بینی درگیر هستند و هم پوست آن‌ها در قسمت گونه‌ها پوسته پوسته و ملتهب می‌شود. بیشتر افرادی که پوست ملتهب دارند دچار آکنه و التهاب پوستی هم هستند و باید از موادی روی پوست خود استفاده کنند که این مشکلات را کاهش دهد. روغن مارولا بهترین روغن برای پوست مختلط است که می‌تواند همه این مشکلات را به خوبی برطرف کند. چون روغن مارولا مولکول‌های بسیار ریزی دارد که به سرعت جذب پوست می‌شود و ازم نیست نگران چرب شدن ظاهر پوست خود باشید. علاوه بر این روغن مارولا اثر ضدباکتری هم دارد و از بروز آکنه پیشگیری می‌کند. این روغن رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کند و با اثر ضدالتهاب خود از قرمز شدن و ملتهب شدن قسمت‌های خشک پوست پیشگیری می‌کند.

بهترین روغن برای پوست شما

روغن دانه گل رز و همه چیزهایی که باید درباره آن بدانید

میوه گل رز میوه‌ای است که از بوته گل رز به دست می‌آید و گل‌های رز در واقع شکوفه‌های آن به شمار می‌روند. این میوه در پزشکی کاربرد زیادی دارد و چای میوه گل رز از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در طب سنتی به شمار می‌رود. اما این میوه دانه‌هایی در خود دارد که تحت عنوان دانه گل رز شناخته می‌شوند و روغنی که از این دانه‌ها گرفته می‌شود اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده است چون میراندا کر مدل سابق ویکتوریا سیکرت اعلام کرده است که زیبایی پوست خود را مدیون روغن دانه گل رز است. این روغن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب مفید است که می‌توانند همه مشکلات پوستی را درمان کنند و پوستی صاف و شاداب به شما بدهند. بهتر است بدانید که دانه گل رز از گل رز رسیده به دست نمی‌آید بلکه این دانه از میوه دو نوع گل رز وحشی حاصل می‌شود و از دانه هر نوع گل رزی نباید انتظار این خواص فوق العاده را داشته باشید.

بهترین روغن برای پوست شما

روغن دانه گل رز حاوی ویتامین‌های A و C و آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چربی است که برای مرطوب نگه داشتن پوست بسیار ضروری هستند در نتیجه این روغن بهترین روغن برای پوست حساس و خشک به شمار می‌رود چون با ترکیبات و مواد مغذی نارنجی رنگی که در خود دارد باعث درخشان شدن و مرطوب شدن پوست‌های کدر و مات می‌شود بدون آن که روزنه‌های پوستی را ببندد و باعث ایجاد آکنه شود. روغن دانه گل رز فواید بسیار زیادی دارد که محدود به درخشان کردن و مرطوب کردن پوست نیست بلکه این روغن می‌تواند جای زخم ناشی از آکنه را نیز درمان کند. پس اگر پوست مستعد آکنه با چندین جای زخم دارید اضافه کردن روغن دانه گل رز به برنامه مراقبت از پوست شما می‌تواند مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. اما اگر مشکل خاصی در پوست خود ندارید باز هم می‌توانید از فواید عالی  این روغن از جمله مقابله با عوامل محیطی آسیب‌زا و جلوگیری از پیری بهره مند شوید. این فواید به دلیل وجود اسید چرب موسوم به GLA است که باعث تقویت پوست شده و سلامت آن را تضمین می‌کند.

بهترین روغن برای پوست شما

حال این سوال پیش می‌آید که چطور باید از این روغن مفید و عالی برای پوست استفاده کنیم؟ اگر قصد از بین بردن جای جوش و زخم روی پوست خود را دارید با یک گوش پاک کن این روغن را روی قسمت‌های مورد نظر بمالید. اما برای یکدست شدن پوست و از بین رفتن لک‌های پوستی می‌توانید آن را روی همه قسمت‌ها بزنید و از ویژگی‌های ضدالتهاب و مرطوب کننده آن بهره مند شوید. روغن دانه گل رز یک روغن رقیق است که به سرعت جذب می‌شود و حالت چرب به پوست و مو نمی‌دهد و شما می‌توانید از آن برای درمان وز موها هم بهره ببرید. اگر می‌خواهید از پوست خود در مقابل عوامل آسیب‌زای محیطی مثل آلودگی‌ها حفاظت کنید هر روز صبح این روغن را روی پوست بزنید، این روغن حاوی امگا۶ است که اثر آنتی اکسیدانی قوی دارد که انعطاف پذیری پوست را تقویت کرده و آن را از آلودگی‌ها و اشعه‌های خورشید محافظت می‌کند.

بهترین روغن برای پوست شما

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)