اگر شما نیز از آن دسته نویسنده های سایت هستید که پست های ۵۰۰ کلمه ای دارید، احتمالاً بازدید کننده ها و یا مشتریان زیادی را از دست خواهید داد. نوشتن پست های کوتاه و مختصر در سایت، و مقاله هایی که چیز زیادی برای گفتن ندارند، در بررسی توسط موتور های جستجو، رتبه‌ی خوبی به دست نمی‌آورند. با ما همراه باشید تا با نکاتی در مورد بهبود سایت آشنا شوید.

مطالب طولانی در سایت ، بازدید بیشتری دارند

ممکن است شما سایتهای زیادی را بشناسید که پست های کوتاه می‌گذارند و رتبه‌ی خوبی هم دارند. اما نکته اینجاست که همه، نمی‌توانند یک محتوای خوب را در ۵۰۰ کلمه بگنجانند و در واقع، روش نوشتن صحیح یک پست کوتاه را به درستی بلد نیستند و آن را اشتباه اجرا می‌کنند.

 اگر شما به دنبال این هستید که تعداد پست های سایت خود را افزایش دهید، بدون این که به ارزش مطالب نوشته شده در هر پست توجه داشته باشید، به زودی به رتبه‌ی بدی سقوط خواهید کرد!

محتواهایی که مختصر و کوتاه هستند و ارزش زیادی هم ندارند، و صرفاً برای افزایش تعداد پست های سایت نوشته شده اند، به محتوای لاغر (thin content) معروفند. موتورهای جستجوی گوگل، به این مطالب نمره‌ی کمی اختصاص خواهند داد چون گوگل تشخیص می‌دهد که این متن، فاقد محتوای غنی و با ارزش است. در نتیجه، توجه کمی به آن خواهد داشت.

میانگین تعداد کلماتی که در پست های با رتبه‌ی بالا در سایتها وجود دارد، ۱۸۹۰ کلمه بوده است.

تحقیقات نشان می‌دهند که مطالب طولانی، تاثیر گذارترین راه برای کسب رتبه‌ی خوب سایت می‌باشد و از این طریق می‌توان حتی به بازدید سایتهایی مثل آمازون رسید. با انتشار پست های نسبتاً طولانی، موقعیت بهتری برای قرار گرفتن در صفحه‌ی اول جستجوی گوگل به دست خواهید آورد. نکته‌ی مهم این که، چنانچه سایت شما یک فروشگاه اینترنتی هم باشد، این راه، یک روش مناسب برای جذب مشتریانِ بیشتر است.

یک مطلب طولانی، شامل چند کلمه است؟

بر طبق یک بررسی که بر روی ۱ میلیون سایت سرچ شده در گوگل به دست آمد، میانگین تعداد کلمات در پست هایی که بالاترین بازدید ها را داشتند، ۱۸۹۰ کلمه بود. امروزه این تعداد همچنان در حال افزایش است و می‌توان گفت هر چه تعداد کلمات پست های شما بیشتر باشد، رتبه‌ی شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو بهتر خواهد بود.

بنابراین، هنگامی که قصد نوشتن مطلب در سایت خود را دارید، بهتر است در حدود ۲۰۰۰ کلمه بنویسید.

نوشتن مطالب طولانی، یک راه برای رسیدن به سایتی مثل آمازون

در بین سایتهایی که در حوزه‌ی تجارت الکترونیک مشغول به فعالیت هستند، آمازون همچنان جزء رتبه های برتر است. به سختی می‌توان در رتبه بندی، اعم از سرچ هر نوع کلمه‌ی کلیدی و عنوان، به آمازون که در صدر لیست قرار دارد، رسید. یکی از دلایل این موضوع، به استراتژی محتوای سایت ( content strategy) بر می‌گردد و این که اکثر خرده فروشی های اینترنتی، محتواهای خود را به درستی تامین نمی‌کنند.

چرا نوشتن محتوای طولانی تا به این حد اهمیت دارد؟

۱- رتبه‌ی سایت شما بهتر خواهد شد.

هنگامی که شما شروع به نوشتن مطالب در سایت خود می‌کنید و روی نوشتن محتواهای طولانی تمرکز می‌نمائید، قدرت عناوین شما و عمق موضوعاتی که می‌نویسید، بیشتر می‌شود. به طوری که در طی زمان، رتبه‌ی سایتتان در موتور جستجوی گوگل بسیار بهتر خواهد شد. همان طور که در شکل زیر که مربوط به سال ۲۰۱۶ است مشاهده می‌کنید، هر چه تعداد کلمات در پست هایی که می‌نویسید بیشتر باشد، رتبه‌ی شما بهتر خواهد بود.

تعداد کلمات هر پست سایت و رتبه موتور جستجوی گوگل

۲- ترافیک سایت شما افزایش خواهد یافت.

وقتی که سایتتان در گوگل رتبه‌ی خوبی به دست آورد، تعداد بازدید کننده های آن و در نتیجه ترافیک سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر شما یک خرده فروش اینترنتی باشید، می‌توانید با استفاده از نوشتن مطالب طولانی و مفید، هر روزه بازدید کنندگان یا به عبارت بهتر، مشتریان جدیدی را به فروشگاه خود جذب کنید و با مدیریت مطالب، مشتریان قبلی را نیز حفظ کنید.

البته باید اشاره کرد که صرفاً نوشتن مطالب طولانی تضمین کننده‌ی بازدید بالای سایت شما نخواهد بود؛ بلکه باید این مطالب، از نظر محتوایی غنی و با ارزش باشند و برای کاربران مفید باشند تا آن ها تمایل پیدا کنند که دوباره به سایتتان سر بزنند.

۳- اعتماد افراد به سایت شما جلب می‌شود.

با وقت گذاشتن بر روی تامین محتوای طولانی، که در عین حال دقیق، صحیح و مفید باشد، شما یک قدم از دیگران در جلب اعتماد افراد جلوتر خواهید بود. افراد، جذب سایتهایی می‌شوند که معتبر و موثق باشند و به طور مستمر این نیاز در آن ها وجود خواهد داشت که بازگردند و از مطالب شما استفاده کنند. محتواهای طولانی و غنی، این احساس را در خوانندگان ایجاد می‌کند که شما در موضوعی که محوریت نوشته‌ی شماست، فردی متخصص هستید و یا آگاهی زیادی دارید.

۴- میدان دید بهتری را در دنیای آنلاین برای شما فراهم می‌کند.

اگر شما صاحب فروشگاهی هستید و به هر دری زده اید تا محصولات خود را به مشتریان بشناسانید، نوشتن محتوای طولانی در مورد محصولاتتان، کمک زیادی به شما خواهد کرد. تحقیقات نشان داده اند که سایتهایی که محتوای طولانی تری داشته اند، بیشتر از سایتهایی با مطالب کوتاه، به اشتراک گذاشته شده اند. با توجه به شکل زیر، هر چه تعداد کلمات بیشتر بوده، اشتراک گذاری در سایتهایی مثل فیس بوک (Facebook ) و توییتر (Twitter) بیشتر بوده است.

به اشتراک گذاری مطالب سایت

چگونه می‌شود به طور موثر، محتوای طولانی ایجاد کرد؟

اکنون که با محتوای طولانی و اهمیت زیاد آن در سایت خود آشنا شدید، به این موضوع می‌پردازیم که چگونه می‌توان یک محتوای طولانی غنی را ایجاد کرد؟

۱- اهداف خود را تعیین کنید.

صرفاً به خاطر این که در این جا ما به شما توصیه کردیم، ناگهان شروع به نوشتن محتواهای طولانی نکنید. اولین قدم برای ایجاد یک محتوای طولانی که موثر باشد، این است که یک برنامه ریزی داشته باشید. ابتدا باید بدانید هدف شما از ایجاد این محتوا چیست و با این محتوای ایجاد شده، قصد دارید به چه چیزی برسید؟

ممکن است شما یک سایت فروشگاهی داشته باشید و هدف اصلی شما، جلب اعتماد مشتریان و یا ساختن برند خود و آشنا کردن افراد با آن باشد. ابتدا هدف خود را در نظر گرفته و سپس محتوا را طبق آن هدف به پیش ببرید.

۲- به مطالب قبلی خود، اضافه کنید.

اگر در حال حاضر سایت یا وبلاگی برای معرفی فروشگاه خود دارید، به محتواهایی که تا کنون ایجاد کرده اید، مطالبی اضافه کنید. چنانچه پست هایی را قبلاً ایجاد کرده اید که حدود ۵۰۰ کلمه را شامل می‌شوند، سعی کنید مطالب مرتبط را به آن ها بیفزایید. گوگل رتبه‌ی سایت شما را با این ویرایش ها، بهبود خواهد داد.

سعی کنید این کار را به خصوص برای صفحه‌ی اول سایت خود و موضوعاتی که دسترسی اصلی به آن ها از طریق صفحه‌‌ی اصلی یا خانه (home page) میسر است، انجام دهید. اگر در ابتدای راه اندازی سایت خود به این نکته توجه نکرده اید، اکنون نیز دیر نشده است و می‌توانید مطالبی به آن ها اضافه کنید.

۳- از کلمات کلیدیِ کمتر متداول و کلمات تخصصی نیز استفاده کنید.

چنانچه مطالب سایت را خودتان می‌نویسید (نویسنده‌ی اصلی خود شمایید) و یا این که از منبع دیگری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که مطالب طولانی شما، کلمات کلیدی کمتر استفاده شده توسط سایرین و کلمات تخصصی مربوط به حوزه‌ی فعالیت شما را نیز در بر داشته باشد. دلیل این موضوع این است که:

کلماتی که کمتر رایج هستند و یا تخصصی هستند، نسبت به کلمات کلیدی متداول، بهتر می‌توانند رتبه‌ی سایت شما را بالا ببرند.

کاربرد کلمات کلیدی نامتداول و تخصصی در افزایش رتبه سایت شما

شکل زیر، یک نمودار گرافیکی است که نشان می‌دهد چه طور استفاده از عبارت هایی که کمتر متداول هستند و یا مختص سایت شما هستند، می‌توانند رتبه‌ی سایتتان را بیشتر بهبود ببخشند.

کلمات و عبارت های کلیدی سایت خود را طولانی و تخصصی برگزینید.

بنابراین، مطالبی که قصد دارید در یک پست بیاورید را بنویسید و سپس کلمه‌ی کلیدی مناسب را برای آن در نظر بگیرید. زمانی که متن را نوشتید، با توجه به نوع موضوع، در گوگل یا سایر موتور های جستجو سرچ کنید که افراد معمولاً چه کلمات کلیدی را برای این مفاهیم بیشتر استفاده می‌نمایند. این روش به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید از یک عبارت توصیفی مناسب به عنوان کلمه‌‌ی کلیدی مطلب مورد نظرتان استفاده کنید. همچنین اگر سایت شما یک فروشگاه اینترنتی است که در صنعت خاصی در حیطه‌ی تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند، کلماتی که در آن صنعت بیشترین سرچ را دارند پیدا کنید و از آن ها نیز استفاده نمائید.

۴- از تصاویر و ویدئوها در پست های خود استفاده کنید.

منظور ما از محتوای طولانی برای پست هایی که در سایت می‌نویسید، صرفاً استفاده از کلمه های بیشتر نیست؛ بلکه همزمان با کلمات بیشتر، باید از عکس و ویدئو و نمودارهای گرافیکی نیز استفاده نمائید. سایتی که در مطالب خود علاوه بر کلمات، از عکس و ویدئو هم استفاده می‌کند، رتبه‌ی بهتری نسبت به سایتی که فقط از کلمات استفاده می‌کند، خواهد داشت.

مردم به طور طبیعی، عکس ها و فیلم هایی را که در مورد یک مطلب گذاشته شده است مفید می‌دانند. بنابراین، گوگل این گونه از مطالب را که با عکس و ویدئو همراه هستند، در شاخص خود مورد بررسی قرار می‌دهد و رتبه‌ی سایت را بیشتر بهبود می‌بخشد. بنابراین، سایت شما از رقیبانتان جلوتر خواهد بود و رتبه‌ی بهتر و در نتیجه بازدید کنندگان بیشتری خواهد داشت.

چنانچه شما یک فروشگاه اینترنتی دارید، مسلّم است که عکس محصولات خود را باید بگذارید تا مشتری بداند با چه چیزی رو به روست و بهتر بتواند برای خرید تصمیم گیری کند. همچنین گذاشتن عکس ها با نما های مختلف و از زوایای متفاوت، باعث جلب اعتماد مشتری و تمایل او به خرید از فروشگاه شما خواهد شد.

نتیجه گیری

قرار دادن محتوای طولانی (Long-form content) در سایت، می‌توان شما را قادر سازد با سایتهایی مثل آمازون رقابت کنید یا لااقل جایی در این دنیای بزرگ تجارت الکترونیک برای خود باز کنید. بنابراین، سعی کنید از پست های طولانی، به خصوص در صفحه‌ی اصلی سایت خود، و همچنین کلمات کلیدی نسبتاً طولانی و با جزئیات، در سایت خود استفاده نمائید تا به نتایج خوبی دست پیدا کنید. این نتایج خوب شامل افزایش ترافیک سایت، رتبه‌ی خوب در موتور جستجوی گوگل، جلب اعتماد مشتریان و بازدید کنندگان، افزایش میدان دید سایتتان، جلوتر بودن نسبت به رقبا و در نهایت افزایش درآمد شما می‌باشد.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندکی تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده در ماه مه سال ۲۰۱۷ از منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد روش های بهبود سایت، پیشنهاد می‌شود به مقاله ی سه بُعدی کردن تصاویر وب رجوع کنید.
  • خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با ما در میان گذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک نمایید.