داشتن پوستی سالم، زیبا و جوان نقش مهمی در زیبایی و جذابیت چهره دارد و آرزوی هر فردی است. اما این آرزو چندان دور از ذهن نیست و با داشتن برنامه مراقبت از پوست به صورت منظم می‌توانید به هدف خود برسید. در این مقاله برنامه مراقبت از پوست به طور روزانه و هفتگی برای داشتن پوستی زیبا  وسالم را در چند مرحله برای شما شرح داده‌ایم.

برنامه مراقبت از پوست پس از بیدار شدن

صورتتان را بشویید: این مرحله همان شستن عادی روزانه با آب ولرم است که از کودکی تاکنون انجام داده اید. این کار باعث شادابی و نشاط روحی و تمیز شدن صورت و چشم‌ها از آلودگی‌های معمول می‌شود و صورت شما را برای مراحل بعدی مراقبتی پوست آماده می‌کند.

پاک کننده و مرطوب کننده استفاده کنید: وقتی صورتتان هنوز مرطوب است با پاک کننده مناسب که ترجیحا فاقد مواد شیمیایی مضر باشد و چربی‌های طبیعی پوست را از بین نبرد (به خصوص اگر پوست خشکی دارید) صورتتان را پاک کنید و یکبار آبکشی کنید. قبل از آن که رطوبت پوست کاملا از بین برود کرم یا سرم مرطوب کننده روزانه خود را استفاده کنید، اگر پوست چربی دارید انواع سبک‌تر و اگر پوست خشکی دارید از انواع آب‌رسان کرم مرطوب کننده در برنامه مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

ضدآفتاب بزنید: آفتاب و اشعه‌های مضر آن نقش اصی را در پیری و بیماری‌های پوستی خطرناک ایفا می‌کنند. پس لازم است کرم روز یا ضدآفتاب را حتما در برنامه مراقبت پوست خود بگنجانید تا پوست خود را در مقابل رادیکال‌های آزاد و اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کنید. حتی اگر محل زندگی شما آفتاب چندانی ندارد نیز باید از ضدآفتاب استفاده کنید اما درجه حفاظت آن را بر اساس شدت تابش آفتاب و میزان حساسیت پوست خود به آفتاب انتخاب کنید.

فونداسیون و کرم روزانه خود را استفاده کنید: این مرحله بستگی به برنامه آرایشی شما دارد. معمولا کرم‌های ضدآفتاب رنگی و کرم‌های چندکاره مثل کرم ب‌ب می‌تواند جایگزین مناسبی برای فونداسیون و پایه آرایشی شما باشد.

برنامه مراقبت از پوست به طور منظم برای داشتن پوستی زیبا و سالم

برنامه مراقبت از پوست در طول روز

مرطوب کننده و ضدآفتاب را تجدید کنید: هر دوساعت یکبار ضدآفتاب خود را تجدید کنید چون اثر آن پس از مدتی از بین می‌رود و قدرت حفاظتی خود را در مقابل آفتاب از دست می‌دهد. اگر پوست شما خشک است و مدتی پس از استفاده از مرطوب کننده دوباره خشک می‌شود لازم است که مرطوب کننده را نیز در فواصل زمانی مشخصی تجدید کنید.

مرطوب کننده لب بزنید: بالم لب و مرطوب کننده لب باعث می‌شود که عوامل محیطی نتواند به سطح لب‌ها صدمه بزند و آن را خشک کند. البته این مرطوب کننده‌های لب دوام چندانی ندارند و هر چند ساعت یکبار و به خصوص بعد از مصرف غذا باید تجدید شوند.

غذای سالم بخورید: در طول روز از غذاهای سالم و طبیعی به خصوص میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید که حاوی مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن و البته پوست شما هستند تا پوستی سالم‌تر و زیباتر داشته باشید. فست فودها و غذاهای فراوری شده حاوی مقادیر زیادی مواد زائد و سمی هستند که وارد کردن آن‌ها به بدن در درجه اول روی زیبایی پوست موثر است و فرآیند پیری را تسریع می‌کند.

آب کافی بنوشید: نوشیدن آب کافی علاوه بر تامین رطوبت مورد نیاز پوست در دفع مواد زائد نیز به بدن کمک می‌کند و لازم است که آن را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید.

برنامه مراقبت از پوست به طور منظم برای داشتن پوستی زیبا و سالم

برنامه مراقبت از پوست قبل از خواب

پوست را پاکسازی کنید: این که با چه شرایطی به رختخواب می‌روید در زیبایی و سلامت پوست شما اهمیت زیادی دارد. حتما قبل از خواب همه آرایش‌ها و مواد مختلف را از صورت خود پاک کنید. این کار را با همان پاک کننده‌ای که در صبح استفاده کردید انجام دهید سپس صورت را به طور عادی و با آب ولرم بشویید.

مرطوب کننده بزنید: پاک کردن و شستن صورت آن را خشک می‌کند و خوابیدن با پوست خشک باعث تسریع فرآیند پیری و ایجاد چروک در پوست می‌شود. پس لازم است که قبل از خواب و پس از پاکسازی پوست از مقدار مناسبی مرطوب کننده استفاده کنید.

کرم شب بزنید: این مرحله برای همه خانم‌ها ضروری نیست و خانم‌های بالای ۴۵ سال و افرادی که مستعد چروک زودرس تشخیص داده شده‌اند می‌توانند قبل از خواب پس از پاکسازی صورت از کرم شب و کرم‌های جوان کننده مخصوص استفاده کنند.

برنامه مراقبت از پوست به طور منظم برای داشتن پوستی زیبا و سالم

برنامه هفتگی مراقبت از پوست

لایه‌برداری کنید: همه افراد به ویژه افرادی که پوست چرب دارند لازم است که حداقل هفته‌ای یکبار عمل لایه‌برداری را روی صورت خود انجام دهند. برای افراد با پوست خشک این کار یک بار در هفته و برای افراد با پوست چرب دو تا سه بار در هفته لایه‌برداری منظم با مواد مناسب و ترجیحا غیرشیمیایی توصیه می‌شود.

از ماسک صورت استفاده کنید: مهم نیست چه نوع پوستی دارید، ماسک‌های زیبایی و ماسک‌های تقویت کننده پوست می‌توانند برای سلامت و زیبایی پوست شما مفید باشند و لازم است که این کار را هفته‌ای یکبار در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. لازم به ذکر است که استفاده از ماسک‌های طبیعی و خانگی بر استفاده از ماسک‌های شیمیایی و گران‌قیمت ارجحیت دارد.

پوست زیباتری داشته باشید: با انجام این کارها و گنجاندن آن‌ها در برنامه مراقبت از پوست خود در مدت کوتاهی صاحب پوستی زیباتر و جوان‌تر خواهید شد بدون آن‌که زمان و هزینه خاصی را برای آن صرف کرده باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی، شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)