همه ما در مراحلی از زندگی به نوعی آسیب پوستی مبتلا شده‌ایم. آسیب‌هایی که قابل درمان هستند اما همزمان با مراحل درمانی نیاز است که با آرایش پوشش داده شوند تا ظاهر زیباتری داشته باشید و با اعتماد به نفس بیشتر در اجتماع ظاهر شوید. اما هر نوع آسیب پوستی ویژگی‌های خاص خود را دارد و روشی که برای محو کردن یک نوع مشکل پوستی به کار می‌رود ممکن است برای مشکل پوستی دیگر جواب ندهد و یا حتی آن را بدتر کند. پس قبل از هرچیز باید نوع مشکل خود را تشخیص دهید و در کنار درمان‌های پزشکی و تخصصی روش مناسب آرایش را نیز به کار ببرید. در این مقاله با ۴ نوع آسیب پوستی رایج و روش برطرف کردن هریک در کمترین زمان آشنا می‌شوید.

جوش و آکنه در شدت‌های مختلف، لکه‌های پوستی که سطح پوست شما را کدر و ناهمسان کرده‌اند، چروک‌های ریز که سن شما را بیشتر نشان می‌دهند و یا لکه‌های قرمز و ناخوشایند که روی پوست‌های روشن و حساس پدید می‌آیند هرکدام مشکلاتی هستند که گروهی از افراد را با خود درگیر می‌کنند. در بیشتر مواقع مراقبت صحیح از پوست و استفاده به موقع از کرم‌های مرطوب کننده یا ضدآفتاب و کرم‌های ضدچروک و برخی داروها و تغییر در روش زندگی می‌تواند به حل این مشکلات پوستی منجر شود اما هر درمانی نیاز به صبر و حوصله دارد و معمولا در مدت کوتاهی نمی‌توان انتظار نتایج بزرگی را داشت. پس لازم است که در کنار این درمان‌ها از محصولات آرایشی مناسب مثل کانسیلر، تصحیح کننده رنگ پوست و کرم‌پودرهای مخصوص استفاده شود. این محصولات را از انواعی تهیه کنید که باعث بدتر شدن مشکلات پوستی نشوند و در کنار اثر آرایشی اثر درمانی هم داشته باشند تا سریع‌تر به هدف خود نزدیک شوید و مجبور نباشید وقت و هزینه زیادی را صرف آرایش و پوشاندن عیوب پوستی کنید.

 

پوشاندن جوش و آسیب پوستی

گام اول: از کانسیلری استفاده کنید که فرمول دوگانه داشته باشد یعنی هم اثر پوشانندگی داشته باشد و هم اثر درمانی و بهبود دهنده. کانسیلری که روی جوش و آسیب پوستی استفاده می‌شود باید خشک‌تر و جامدتر از کانسیلر زیر چشم باشد. کانسیلرهای درمانی فاقد چربی هستند و ماندگاری بالایی دارند و بدون دردسر روی ناحیه دچار آسیب پوستی باقی می‌مانند.

گام دوم: مهم نیست با چه ابزاری کانسیلر را روی ناحیه مبتلا می‌زنید، بلکه باید طوری این کار را انجام دهید که رنگدانه کافی روی آن قرار بگیرد و آن را بپوشاند. کانسیلر را به صورت ضربه‌ای و آرام بزنید و نمالید چون مالیدن باعث می‌شود پوشش کافی روی ناحیه ایجاد نشود.

گام سوم: با یک اسفنج که خیس شده است مقدار کمی پودر روی نقاطی که کانسیلر زده‌اید بزنید و در انتها کل صورت را با لایه نازکی از پودر تثبیت کننده بپوشانید تا آرایش شما کامل شود.

برطرف کردن آسیب پوستی

یکدست کردن رنگ پوست

گام اول: برای یکدست کردن رنگ پوست ابتدا یک بار تمام صورت را با فونداسیون بپوشانید سپس نقاط تیره و لکه‌ها را با یک کانسیلر مناسب که غلظت بالا و قدرت پوشانندگی کافی (متوسط یا بالا بسته به شرایط پوست شما) داشته باشد بپوشانید. رنگ کانسیلر و رنگ کرم پودر باید یکی باشد تا پوست دورنگ نشود. کانسیلر را روی کف دست خود بریزید تا حالت کرمی پیدا کند و استفاده از آن آسان‌تر شود. در انتها با یک اسفنج خشک آرایش خود را محو کنید. این کار را با اسفنج خیس انجام ندهید چون آرایش را پاک و کمرنگ می‌کند.

گام دوم: پس از این که آرایش خود را به طور صحیح انجام دادید و سطح پوست یکرنگ و یکدست شد با یک پودر تثبیت کننده آرایش آن را تکمیل کنید تا دوام آرایش افزایش یابد.

محو کردن چروک‌های پوست

گام اول: از آنجایی که آرایش سنگین می‌تواند وضعیت چروک‌ها را بدتر کرده و آن‌ها را عمیق‌تر نشان می‌دهد لازم است که آرایش سبکی داشته باشید تا چروک‌ها محو شوند. برای آرایش به این سبک ابتدا یک لایه فونداسیون شفاف با پوشش کم روی پوست بزنید. اگر پوست خشک دارید این فونداسیون باید خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد و اگر پوست شما چرب است بهتر است از انواعی که حاوی سیلیکون یا سیلیکا هستند استفاده کنید که به پوست حجم می‌دهند.دنبال محصولاتی  باشید  که اثر انعکاس نور روی خود داشته باشند و پوست را درخشان نشان دهند اما درخشش بیش از حد هم ممکن است باعث عمیق دیده شدن چروک‌ها شود به خصوص در نواحی اطراف چشم.

گام دوم: در این مرحله از کانسیلر استفاده کنید اما آن را فقط در نقاط تیره اطراف چشم به کار ببرید. توجه داشته باشید جاهایی از پوست که خشک‌تر هستند چروک‌ها را بیشتر نشان می‌دهند و آرایش خشک نیز این شرایط را بدتر می‌کند (مثلا اطراف دهان یا چشم) پس باید با این خشکی مقابله کنید. به این منظور کانسیلر را با مقدار کمی کرم چشم مخلوط کنید سپس زیر چشم با انگشت به آرامی بمالید. در این شرایط احتمال خشک شدن و برجسته شدن چروک‌ها کمتر خواهد شد.

محو آسیب پوستی

کاهش و محو قرمزی پوست

گام اول: خانم‌هایی که پوست روشن دارند معمولا با این مشکل دست به گریبان هستند و عوامل مختلفی باعث قرمزی پوست آن‌ها می‌شود. روش صحیح برای حل این مشکل پوستی استفاده از لوازم آرایشی تصحیح کننده رنگ در نواحی مبتلا مثل گونه و اطراف بینی است. رنگی که قرمزی را خنثی می‌کند رنگ سبز است چون در چرخ رنگ، رنگ مکمل قرمز است. استفاده از تصحیح کننده به رنگ سبز حالت خنثی به پوست می‌دهد و اگر احساس سنگینی روی پوست داشتید آن را روی یک لایه مرطوب کننده بزنید و کاملا محو کنید. نوعی از ترکیبات تصحیح رنگ مناسب این افراد هستند که برای پوست حساس طراحی شده باشند و قرمزی و التهاب را افزایش ندهند. دقت کنید که عبارت Hypoallergenic روی محصول درج شده باشد و آن را با اسفنج و یا انگشت سبابه خود روی پوست بزنید.

گام دوم: پس از آن که کار تصحیح رنگ و محو کردن آن را به اتمام رساندید با یک فونداسیون همرنگ پوست که سبک باشد و پوشش زیادی نداشته باشد و یا مرطوب کننده رنگی سطح صورت خود را بپوشانید. استفاده زیاد از فونداسیون ممکن است باعث تیره به نظر رسیدن نقاطی شود که با تصحیح کننده رنگ پوشیده شده است. پس فونداسیون را در یک لایه نازک استفاده کنید تا حالت طبیعی پوست از بین نرود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)