پس از پایان هفته مد لندن طبق روال هر ساله در نمایش‌های مد و لباس، هفته مد میلان آغاز شد و این شهر تاریخی میزبان بزرگ‌ترین رویداد مد و فشن جهان شد. از آنجایی که ایتالیا همیشه جزو کشورهای پیشرو در صنعت مد بوده است برندهای متعددی در این کشور وجود دارند که مرکز بیشتر آن‌ها شهر میلان است و ما در این مقاله تخصصی به بررسی نمایش‌های مد تعدادی از معروف‌ترین برندهای هفته مد میلان پرداخته‌ایم.

فندی Fendi

هفته مد میلان فندی

کارل لگرفلد و سیلویا فندی دو طراح برند فندی در نمایش مد این برند برای هفته مد میلان گام بلندی به سوی سبک فوتوریسم برداشته بودند، سبک و مکتبی که خاستگاه آن ایتالیا است، نگاهی به آینده دارد و در دنیای فشن نیز حضور خود را بارها نشان داده است. پیش از آن که این نمایش مد برگزار شود سیلویا فندی در مصاحبه‌ای  اعلام کرده بود که در نمایش بهار و تابستان ۲۰۱۸ قصد دارد سبکی مرکب از فوتوریسم ایتالیا و تساهل حوزه دریای کارائیب را نشان دهد، نمایشی که فرم‌های هندسی در آن نقش مهمی ایفا می‌کنند اما نه فرم‌هایی از نوع خشن و بدون انعطاف، بلکه فرم‌هایی که روی بدن نرم و روان حرکت می‌کنند و کاربرد را در کنار زیبایی و سبک هنری در خود دارند. لباس‌هایی که در این نمایش مد ارائه شدند در عین شیک بودن و رعایت اصول زیبایی شناسی، نرمی و سبکی لباس‌های تابستانی را در خود داشتند.

آرمانی Armani

هفته مد میلان آرمانی

جورجو آرمانی این طراح کهنه‌کار ایتالیایی در نمایش مد امسال خود برای بهار و تابستان ۲۰۱۸ یک شعار جالب داشت” دختری زیبا با مدل موهای عجیب” این شعار نشان دهنده جوانگرایی این طراح بود که این جوانگرایی را در آثار جدید خود نیز به نمایش گذاشته بود. آرمانی اظهار داشت که الهامات خود را برای این مجموعه از سبک و نهضت هنری خاصی نگرفته است بلکه نقاشی‌ها و تصاویر زنده چیزهایی بوده‌اند که ایده‌های طراحی را به وی داده‌اند. او به خوش بینی در سبک خود اعتقادد دارد و می‌گوید “دوست نداشتم زنانی ناراحت را در این مجموعه تصور کنم چون دلیلی برای این کار وجود ندارد”. این شادی و روحیه مثبت در لباس‌های مجموعه به خوبی مشخص بود و در رنگ‌های شاد و طرح‌های جذاب گلدار و چین دار و … به خوبی دیده می‌شد. دامن‌های چین‌دار کوتاه زیر کت‌های شیک و زیبا، لباس‌های بلند با رنگ‌های تند و روشن مثل صورتی و بنفش در این مجموعه به وفور مشاهده شد.

گوچی Gucci و هفته مد میلان

هفته مد میلان گوچی

الساندرو میکل با ورودش به برند گوچی تغییراتی بزرگ در این برند به وجود آورده و هر سال با نمایش‌های حیرت انگیز و جذاب توجه مخاطبان و منتقدان را برمی‌انگیزد و سعی می‌کند با خلاقیت و دیدگاه متفاوتش چیزهای جدیدی را به دنیای مد اضافه کند. نمایش گوچی در هفته مد میلان امسال هم جذابیت و شگفتی خود را داشت بدون آن که روندی تکراری را طی کند. صحنه این نمایش با نورهای رنگی و مه حالتی وهم آلود به خود گرفته بود اما می‌شد مدل‌های لباسی را که مانند تابلو نقاشی زنده در حرکت بودند مشاهده کرد. منبع الهام میکل برای این  نمایش تنها یک چیز یا سبک خاص نبود و چندین نماد و نشانه در این مجموعه مشخص بودند، از پرنسس‌های دیزنی گرفته تا استایل دهه هفتاد میلادی و لباس‌های استایل ورزشی با پولک دوزی و گلدوزی. مثلی مدلی با عینک خلبانی، ژاکت بیسبال منجوق دوزی شده با شلوار جین و بوت‌هایی با طرح اژدها روی آن یک نمونه عادی در این مجموعه به شمار می‌رفت.

میسونی Missoni

هفته مد میلان میسونی

آنجلا میسونی وارث برند میسونی که مدیریت طراحی آن را هم برعهده دارد امسال بیستمین سالگرد حضور خود در این برند را جشن می‌گرفت و این جشن مصادف شد با هفته مد میلان و یک نمایش باشکوه از لباس‌هایی ساده اما جذاب و درخشان. دخترانی با لباس‌های توری و عینک‌های صورتی سایز بزرگ و جوراب شلواری‌های زرد و نارنجی و شنل ابرقهرمانی در این نمایش مد با اعتماد به نفس کامل راه می‌رفتند و فلسفه طراحی و تفکر فمینسیتی آنجلا میسونی را به نمایش می‌گذاشتند. میسونی خود از این نمایش تحت عنوان یک جشن یاد کرد که هم اشاره‌ای به بیستمین سالگرد فعالیتش داشت و هم تم کلی لباس‌ها را بیان می‌کرد. او از سبک اصلی برند میسونی فاصله نگرفته بود و لباس‌های بافتنی چندرنگ و طرح‌دار که نماد اصلی آن هستند در مدل نازک تابستانی خود مورد استفاده قرار گرفته بودند.

موسکینو Moschino

هفته مد میلان موسکینو

جرمی اسکات که از سال ۲۰۱۴ مسئولیت طراحی برند موسکینو را برعهده دارد در مدت فعالیت خود به فلسفه این برند که فانتزی و زیبایی است وفادار مانده است. سال گذشته عروسک‌های کاغذی نمایش مد موسکینو را تحت تسلط خود گرفته بودند و امسال هم نوبت به پرنسس‌های پانک رسیده بود، ترکیبی از سبک نوجوانانه و ورزشی و زیبایی گل‌ها. اسکات در این مجموعه به دنبال تضاد بود و در نمایش دادن این تضاد موفق عمل کرده بود. ابتدا مدل‌ها لباس‌هایی پانک مثل کت چرم، کلاه بیسبال به همراه دامن چین‌دار به تن داشتند و در نیمه دوم نمایش لباس‌ها به گل تبدیل شدند، گل‌هایی زنده مثل رز و ارکیده و دسته گل. اما این مجموعه بیش از آن که لباس‌هایی کاربردی را معرفی کرد بیشتر لباس‌هایی تئاتری و نمایشی را در معرض دید مخاطبان قرار داد.

پرادا Prada

هفته مد میلان پرادا

چند فصلی است که طراحان زن در نمایش‌های مد و مجموعه‌های سالانه خود به دنبال انتقال یک مفهوم مشترک هستند و آن قدرت زنانه است. میوچیا پرادا هم از این قافله عقب نمانده و در مجموعه بهار و تابستان ۲۰۱۸ خود در هفته مد میلان سعی کرد نمودی از قدرت جنس مونث را به نمایش بگذارد. دوره‌ای که در ان به سر می‌بریم از نظر سیاسی دوره حساسی است، از یک جهت افکار ترامپ و از جهت دیگر تغییرات صنعتی صنعت مد را تحت الشعاع قرار داده است و طراحان در تلاشند به نحوی واکنش خود را در مقابل این تغییرات و تحولات نشان دهند. میوچیا پرادا هم به عنوان کسی که در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده و خود را یک فمینیست می‌داند در مجموعه خود به طور مستقیم سراغ این مفاهیم رفت. او در مصاحبه‌ای پس از نمایش اعلام کرد ” وقت آن رسیده که وارد مبارزه شویم و من با این مجموعه قصد داشتم زنان را به مبارزه تشویق کنم”. این مجموعه هرچند از نظر هنری جذاب و جالب بود اما از نظر ایدئولوژی شاید تا حدی از مفاهیم خود فاصله گرفته بود.

روبرتو کاوالی Roberto Cavalli

هفته مد میلان روبرتو کاوالی

پل سوریج که چند ماهی است مدیریت طراحی برند روبرتو کاوالی را به عهده گرفته است در معرفی مجموعه بها و تابستان خود برای هفته مد میلان با محدودیت زمان مواجه بود و تغییر سبک از طراحی لباس مردانه به لباس زنانه کار او را با مشکلاتی  مواجه کرده بود. هرچند سوریج توانست مجموعه خود را به موقع به هفته مد میلان برساند و مجموعه خود را با یک لباس آبی با شانه‌های پهن آغاز کرد. سوریج اعلام کرد قصد دارد مخاطبان برند را توسعه دهد و برند کاوالی را به یک برند محلی با مخاطبان جهانی تبدیل کند. شعار وی برای طراحی این مجموعه این بود که کسی که این لباس‌ها را می‌پوشد یک زن شاغل، مدرن و موفق است و با پوشیدن این لباس‌ها از اهداف خود دور نمی‌شود.

ورساچه Versace

هفته مد میلان ورساچه

بیست سال قبل از برگزاری نمایش مد بهار و تابستان ۲۰۱۸ ورساچه برای هفته مد میلان جانی ورساچه در مقابل خانه خود در امریکا به ضرب گلوله کشته شد. پس از آن خواهرش دوناتلا که تحصیلات و تجربه خاصی در طراحی لباس نداشت مدیریت برند ورساچه را برعهده گرفت و آن را با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه کرد. امسال او سعی کرده بود بزرگذاشتی برای برادر فقید بااستعدادش داشته باشد. رنگ‌های زرد و طلایی و لباس‌های باشکوه مجسمه‌وار چیزهایی بودند که در نمایش امسال بیش از هرچیز دیگری به چشم می‌خورد. نکته جالب این نمایش حضور مدل‌های سابق مثل نائومی کمپل، کارلا براونی و سیندی کرافورد در انتهای آن بود که همراه با خود دوناتلا در صحنه حضور یافتند و لباس‌های طلایی متالیک زیبایی را به نمایش گذاشتند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WWD (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)