مدل جدید خودروی F-Type جگوار گرچه تغییراتی را نسبت به مدل‌های قدیمی این خانواده به خود می‌بیند، اما همچنان یک پلنگ گریزپا است و حرف‌های فراوانی برای زدن در جاده و خیابان دارد. برای آگاهی از این حرف‌ها و کسب اطلاعات بیشتر از مدل جدید خودروی F-Type جگوار می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله‌ی قرمز همراه باشید.

شرکت جگوار همواره به تولید خودروهای زیبا، سریع و پر زرق و برق اسپرت مشهور بوده است. مدل جدید خودروی F-Type نیز گام تازه‌ای در ادامه‌ی همین راه قلمداد می‌شود و از تمام ویژگی‌های یاد شده بهره می‌برد.

پوست اندازی مدل جدید خودروی F-Type جگوار

در شرایطی که مدل‌های پیشین خانواده‌ی F-Type جگوار با موتورهای V6 سه لیتری و V8 پنج لیتری خود دل هر خودرودوست عاشق سرعتی را می‌ربودند، مهندسان این شرکت انگلیسی تصمیم گرفته‌اند تا مدل جدید خودروی F-Type جگوار یعنی مدل ۲۰۱۸ این خانواده را برای بسیاری از خودرودوستان دست‌یافتنی‌تر سازند. امری که به مدد تجهیز این خودرو به یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو شارژ تحقق یافته است. البته موتور به کار رفته در مدل جدید خودروی F-Type با بهره‌گیری از توانی معادل ۲۵۶ اسب بخار، یکی از قدرتمندترین موتورهای چهار سیلندری به شمار می‌رود که شرکت جگوار تاکنون نسبت به طراحی آن اقدام کرده است.

اف تایپ

این موتور قدرتمند بهبود یافته به مدل جدید خودروی F-Type اجازه می‌دهد تا در مدت زمان ۵.۷ ثانیه به شتاب صفر تا صد دست یابد. البته این رقم به وضوح از رقم ۵.۳ ثانیه‌ای ثبت شده توسط مدل‌های قدیمی خانواده‌ی F-Type جگوار، که مبتنی بر موتور V6 هستند، کمتر جلوه می‌کند. اما با توجه به مشخصات فنی و توان موتوری این دو مدل، تفاوت شتاب مذکور کاملا قابل توجیه است.

مدل جدید خودروی F-Type تنها از قابلیت دیفرانسیل عقب پشتیبانی می‌کند و گیرباکس اتوماتیک ۸ سرعته‌ی آن از وجود گزینه‌ی دستی و غیر اتوماتیک بی‌بهره است. با وجود این تفاوت‌ها می‌توان مدل جدید خودروی F-Type را به لحاظ صرفه جویی در مصرف سوخت بسیار بهینه‌تر و کارآمدتر از مدل‌های پیشین خانواده‌ی F-Type توصیف کرد. چرا که در عمل این خودرو با برخورداری از شاخص پیمودن مسیر ۱۶.۶ کیلومتر به ازای هر لیتر، چیزی نزدیک به ۱۶ درصد بهتر و مفیدتر از برادر بزرگ‌تر مبتنی بر موتور V6 خود عمل می‌کند. افزون بر این که میزان انتشار گاز CO2 این خودرو نیز ۱۶۳ گرم به ازای هر کیلومتر برآورد می‌شود. رقمی که برتری محسوسی را در قیاس با مدل V6 کوپه‌ی این خانواده، که به ازای هر کیلومتر ۱۹۹ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند، به نمایش می‌گذارد.

قیمت، تغییرات و میزان کارایی مدل جدید خودروی F-Type جگوار

با توجه به مشخصات فنی مدل جدید خودروی F-Type و بنابر قیاس این مشخصات با مشخصات فنی مدل‌های قدیمی خانواده‌ی F-Type‌ انتظار می‌رود که این خودرو از قیمت کمتری نسبت به برادران بزرگ‌تر خود برخوردار باشد. انتظاری که در عمل نیز شاهد برآورده شدن آن هستیم. در حالی که ارزان‌ترین مدل مبتنی بر موتور سه لیتری V6 خانواده‌ی F-Type از قیمتی در حدود ۵۲ هزار و ۲۶۵ پاوند برخوردار است، قیمت خودروی F-Type کوپه، که از موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بهره می‌برد، از رقم ۴۹ هزار و ۹۰۰ پاوند آغاز می‌شود.

کابین جگوار

با این حال آن دسته از خودرودوستانی که تمایل به بهره‌مندی از امکانات بیشتری دارند، می‌توانند با پرداخت پول اضافه نسخه‌های بهتری از مدل ۲۰۱۸ خودروی F-Type جگوار، که از امکانات تکمیلی و قابلیت‌های بهتری بهره می‌برند، را در اختیار داشته باشند. به عنوان مثال نسخه‌ی R-Dynamic این خودرو از وجود چرخ‌های نسبتا حجیم ۴۸.۲ سانتی‌متری بهره می‌برد. این در حالی است که مدل عادی خودروی گریزپای جگوار با چرخ‌های سبک‌تر ۴۵.۷ سانتی‌متری خود به بازار عرضه می‌شود.

البته علاوه بر ارزان‌تر بودن، مدل جدید خودروی F-Type جگوار نسبت به سایر اعضای پیشکسوت خانواده، که از موتور V6 بهره می‌برند، از وزن کمتری هم برخوردار است. بخشی از این کاهش وزن در وجود موتور دو لیتری و چهار سیلندر این خودرو خلاصه می‌شود که نسبت به موتور V6 به کار رفته در نسخه‌های پیشین این خانواده کوچک‌تر بوده و حدود ۵۲ کیلوگرم نیز سبک‌تر است.

در کنار موتور، ظاهر مدل جدید خودروی F-Type جگوار نیز از برخی جهات تغییر یافته و نسبت به مدل‌های قدیمی این خانواده اندکی جمع و جورتر طراحی شده است. به عنوان مثال فضای کابین این خودرو به مدد بهره‌گیری از صندلی‌های باریک‌تر، نسبت به سایر مدل‌های F-Type کمی تنگ‌تر جلوه می‌کند. افزون بر آن بادخورهای مرکزی مدل ۲۰۱۸ این خودرو نیز به دلیل عدم نیاز به وجود آن‌ها حذف شده‌اند تا خصلت سقف متحرک پلنگ گریزپا بیش از پیش به چشم بیاید. در کنار این موارد می‌توان وجود تغییرات ریز و درشت دیگری را نیز در مدل جدید خودروی F-Type جگوار مشاهده کرد. به عنوان مثال آینه‌ی جلوی این خودرو دیگر از وجود قاب بهره نمی‌برد تا نسبت به مدل‌های پیشین هم‌خانواده از ظاهر ساده‌تر و چشم‌گیرتری برخوردار گردد.

علاوه بر موارد فوق، مدل جدید خودروی F-Type از وجود چراغ‌های جلوی تمام LED بهره می‌برد که این ویژگی در کنار سپر از نو طراحی شده‌ی این خودرو ظاهری نسبتا متفاوت به محصول جدید و پوست انداخته‌ی جگوار بخشیده است.

جگوار کوپه

با این حال شاید نتوان نوع طراحی سیستم اینفوتینمنت این خودرو را چندان چشمگیر توصیف کرد. در واقع مدل جدید خودروی F-Type نیز همانند برخی از مدل‌های اخیر جگوار از سیستم اختصاصی این شرکت یعنی InControl Touch Pro بهره گرفته است. سیستمی که امکان مدیریت ویژگی‌های مختلفی نظیر قابلیت‌های هدایتی، قابلیت پخش موسیقی، برقراری تماس تلفنی، آگاهی از وضعیت آب و هوا و بسیاری امکانات تکمیلی دیگر را در اختیار رانندگان این خودرو قرار می‌دهد. با این حال عدم پشتیبانی سیستم اینفوتینمنت مدل جدید خودروی F-Type از قابلیت‌های شناخته شده و اخیرا رایجی نظیر Apple Carplay و Android Auto موجب می‌شود که نوع طراحی سیستم مبتنی بر قابلیت‌های سرگرمی پلنگ گریزپای جگوار چندان به روز جلوه نکند.

اما می‌توان ادعا کرد که به لحاظ برخورداری از ویژگی‌های نیمه اتوماتیکی که حین رانندگی کمک‌حال رانندگان هستند، مدل جدید خودروی F-Type جگوار نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند. به بیان دقیق‌تر وجود قابلیت‌هایی نظیر ترمز خودکار در مواقع اضطراری، دستیار حضور در ترافیک، دستیار حضور در مسیرهای باریک و سیستم تعدیل سرعت انطباقی موجب شده تا رانندگان مدل جدید خودروی F-Type جگوار از امکانات کمکی قابل توجهی حین راندن این خودرو بهره‌مند گردند.

در مجموع گرچه مدل جدید خودروی F-Type جگوار از دید برخی ویژگی‌های فنی، که تحت تاثیر قیمت پایین‌تر این خودرو قرار دارند، کم‌فروغ‌تر از اسلاف خود ظاهر شده است، اما رانندگی با آن همان لذت نشستن پشت فرمان مدل‌های سابق خانواده‌ی F-Type را به همراه می‌آورد.

منبع: تک رادار (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.